kommer ingen ström till bränslepumpen samt ingen gnista, pumpen funkar dock, troligtvis immon som spökar, har ingen röd nyckel så vad göra?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
var sitter säkring samt relä till soppapumpen?
Collapse
X
-
Jag har själv fruktat den dag Fiat CODE börjar krångla. Ingen älskar svarta lådor.
Elektroniklabb: tyvärr är PDFen på elchemat så dåligt inscannad att det är svårt att utläsa en del saker bla siffror.
En av sladdarna ut från CODE boxen ska vara grå+grön (HV). Den går via en 4-polig kontakt(149) vidare till ECUn(141). Men den delar sig inuti kabelstammen till två ledningar som är grå-nånting som sen går in på varsitt stift på ECU-kontakten.
Gå in i kontakten 149 och mät spänningen på HV-ledaren mot jord om det är 12v eller 0 volt när du försöker starta. Om du kan sära på kontakten och koppla ihop de andra tre ledningarna och sen prova att låta anslutningen mot CODE-boxen ligga öppen och den sladd som går in i kabelstammen mot ECUn kopplas till motsatta värdet. Gissningsvis är den 12v då pump etc inte går och 0v om den tycker allt är OK.
Det är mycket möjligt att CODE-boxen krånglar med massa andra saker också så det är inte alls säkert att detta räcker.Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.
Comment
-
Originally posted by TurboB View PostJag har själv fruktat den dag Fiat CODE börjar krångla. Ingen älskar svarta lådor.
Elektroniklabb: tyvärr är PDFen på elchemat så dåligt inscannad att det är svårt att utläsa en del saker bla siffror.
En av sladdarna ut från CODE boxen ska vara grå+grön (HV). Den går via en 4-polig kontakt(149) vidare till ECUn(141). Men den delar sig inuti kabelstammen till två ledningar som är grå-nånting som sen går in på varsitt stift på ECU-kontakten.
Gå in i kontakten 149 och mät spänningen på HV-ledaren mot jord om det är 12v eller 0 volt när du försöker starta. Om du kan sära på kontakten och koppla ihop de andra tre ledningarna och sen prova att låta anslutningen mot CODE-boxen ligga öppen och den sladd som går in i kabelstammen mot ECUn kopplas till motsatta värdet. Gissningsvis är den 12v då pump etc inte går och 0v om den tycker allt är OK.
Det är mycket möjligt att CODE-boxen krånglar med massa andra saker också så det är inte alls säkert att detta räcker.
Jag får ingen kontakt med ecu vare sig med fiat ecuscan eller autoexpertens diagnos.. mätte lite spänningar till ecu och med tändning på så ligger den på MAX 2 v..... tjuvar jag kräm till kabeln som är svart och grön som går in i ecu så går pumpen som den ska, ett par sek vid tändning.
Vart sitter code-boxen??
ALL jord är uppmätt och perfekt..
Comment
-
Comment
Comment