Announcement

Collapse
No announcement yet.

Billig bromsuppgradering?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Billig bromsuppgradering?

    Funderat lite idag.. Efter att insett hur jävla dyrt det skulle bli att gå upp till 330mm skivor+ok från t.ex. en gammal Alfa GT 3.2 (+ nya 17" R-däck+fälgar) började jag fundera på en mkt billig halv-uppgradering: 310mm skivor från en Alfa 166 3.2 i befintliga Coupe-oken?

    De är inte bara 2.5mm större utåt utan även 4,5mm bredare inåt så skivarean är rätt ordentligt mkt större = bra ur värmesynpunkt. Nackdelen är att skivans centrum ligger 3mm längre in vilket gör att man kanske får schimsa oken lika mkt inåt.

    Funderar även på nackdelar med att beläggen är lite mindre än skivytan, förutom kantbildning.. Värmespänningar..? Hmm kanske inte ändå?

    Man får såklart borra nya 4x98mm hål och ev. karva lite lätt inuti oken där de tar i...

    Alfa 166 V6 vänster, Coupe 20VT höger:
    Attached Files
    Last edited by per; 5 February 2013, 16:31.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

  • #2
    Problem att gå stopp på bilen?
    Finns där inga hålborrade skivor alt. spårfrästa skivor som en första nivåförbättring, typ Tarox, till Coupén?
    Vassare belägg? Provat med Pagid?
    Riktad luftström för bromskylning?
    Kanske inte är billigare, men du slipper mecket med anpassningar.

    Med vänlig hälsning,
    Goran
    Sportbilshistoria:
    12-16 Coupé Fiat 20VT -98
    08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
    06-10 Porsche 924 N/A -83
    01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
    97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

    Comment


    • #3
      Tack Goran, alla mkt bra tips men jag har alla dessa + lite till, bl.a Carbotech XP8 beläggen som är värre än nån Pagid.

      http://www.garaget.org/?car=1476

      Klippte ut:

      Fram:
      orig. Brembo 4-kolvsok + slitsade 3G skivor, 305mm.
      Carbotech XP8 belägg
      Bromskylslangar från fronten
      Extra luftutsläpp i toppen av hjulhusen

      Bak:
      Brembo Max skivor
      TarOx Sport belägg

      HEL stålomspunna bromsledningar runtom, Lockheed DOT 5.1 vätska

      -----------

      Men; det räcker inte. På en bana som Anderstorp tar de "slut" efter nån kvart iaf! I fullt tempo. Så - nån sorts uppgradering skulle vara på plats.

      Slitsade skivor finns i massor, t.ex. brembo max. Kolla annars med Per på Pean Sweden, han har många tips!
      Last edited by per; 5 February 2013, 18:59.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Hej

        Svarade från mobilen innan, då blir det lite från höften. Borde vetat att du gjort allt.

        Större skivarea, ja, men med samma belägg ger det inte någon bättre friktion. Visst, något kallare skiva, men du borde följa med storleksmässigt med bromsoken. Du kan inte ta oken från 166'an med?

        Annars...billigt blir det om du börjar lätta. Då blir det mindre kilon att bromsa. Men bara till en början, sen kostar lätta saker multum.

        Mycket vill ha mer, och då finns det sällan några genvägar till det perfekta...åket.
        Sportbilshistoria:
        12-16 Coupé Fiat 20VT -98
        08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
        06-10 Porsche 924 N/A -83
        01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
        97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

        Comment


        • #5
          Nja grejen med 166-oken är att de inte får plats i originalfälgarna, då kan man lika gärna köra på 330mm-setupen direkt.
          Kallare skivor är det fina, och som du säger vore det bra om man kunde hitta nåt oversize-belägg som man ev. kan slipa ned till rätt bredd osv. Även om redan Carbotech-beläggen verkligen ligger kant i kant på 305-skivorna, de skulle ligga mer "normalt" på dessa 310mm skivorna.
          Jag får ringa Pean Sweden se vad han har att erbjuda.

          Håller faktiskt inte med dig om resonemanget i övrigt, min är riktigt nära en perfekt kompromiss nu! T.ex. blir det varken mer lättning eller effekt.
          99% perfekt!
          Last edited by per; 5 February 2013, 21:42.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6

            Så när bromsarna är uppgraderade kommer du låta bilen vara?
            Right.
            Sportbilshistoria:
            12-16 Coupé Fiat 20VT -98
            08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
            06-10 Porsche 924 N/A -83
            01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
            97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

            Comment


            • #7
              Min första tanke, baserat på förutsättningen att du vill/ska behålla orginaloken samt fälgar är 2-delade/flytande skivor.
              Men jag måste erkänna att jag inte vet vilka för- och nackdelar som följer med dessa, utöver deras flytande förmåga samt lägre vikt. I synnerhet i relation till värmeavledning.

              Du kanske redan har övervägt detta samt avfärdat idéen?

              Panda 169

              Comment


              • #8
                Ingen aning om det funkar men skivorna till Punto Abarth SS har flytande hub/skiva. Är ju en originaldel så det borde inte kosta multum. Fel bultcirkel och navhål, men det är ju lätt löst. Kanske kan var en ide?
                Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                Comment


                • #9
                  Mkt OT här hehe

                  ..men jag har undersökt det. Finns bl.a färdiga såna i rätt storlek till 500 Abarth. Men enl. bromsproffs som Per Stacke spelar det väldigt liten roll med 2-delat på så små skivor som 305mm. Helt klart inte värt priset iaf!

                  Till frågan: är detta nåt man skulle kunna testa tro?

                  Edit: Ante - du hann svara innan mig! jo det är samma skivor till Abarth 500 o rätt bultcirkel. Svindyra..

                  Originally posted by Goc924

                  Så när bromsarna är uppgraderade kommer du låta bilen vara?
                  Right.
                  Det sa jag inte men om man hårddrar det så ja! Planerna idag är smågrejer av putskaraktär, lacka mittkonsolen kanske, annan resistens på Ledljusen bak osv.
                  Annat var det för 10år sen när bilen var nyköpt.
                  Last edited by per; 5 February 2013, 21:57.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    testa.

                    shims/spacer på 3 mm bakom skivan ska väl räcka?
                    Car portfolio;

                    Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                    Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                    Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                    Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                    Chrysler: New Yorker salon -63
                    RollsRoyce: Shadow -68

                    Comment


                    • #11
                      Tänkte det oxå men är det inte bättre att spaca oket än hjulet? Blir inte mkt krage kvar på navet heller kanske.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Fast går navets y:d i skivan? saknas väl en cm? 6mm bredare spårvidd måste göra underverk i kurvorna. var det är bäst att shimsa vet jag inte men det är ju många som kör med spacers utanför skivan...
                        Car portfolio;

                        Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                        Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                        Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                        Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                        Chrysler: New Yorker salon -63
                        RollsRoyce: Shadow -68

                        Comment


                        • #13
                          Jo men med centrering annars trillar hjulen av
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #14
                            Dom 3mm brukar inte vara så stort problem. Värre ser det ut med den stora diametern som skall passa över flänsen7spindeln. Det är ju 151 på Fiat resp 141 på Alfa. Borde bli kenpigt, om inte Fiatflänsen är 141mm?

                            Edit: Verkar ju vara samma tjocklek på skivorna, och vikten skiljer bara 400 gr. Inte värt jobbet....?
                            Last edited by Ante; 6 February 2013, 06:12.
                            Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                            Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                            Comment


                            • #15
                              Men arean är mkt större

                              Precis, det lär inte göra nån gigantisk skillnad.. Men om jag ändå ska byta skivor så är det inte så mkt extrajobb. Som du säger är huben frågetecknet men jag har för mig att den är mkt mindre än skivan, värt att dubbelkolla innan.
                              Last edited by per; 6 February 2013, 16:15.
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X