Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tappar tryck vid full gas på hög växel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tappar tryck vid full gas på hög växel

    Hej.
    Sorry det blir lite tjatigt det här. Men det blir väl lätt det med ny bil och många frågor :-) Jag var ute och kollade vad Fiaten gick för, Jag märkte då att den inte gick så där superbra över 220 toppade 240. Den tappade trycket vid full gas men släppte man gasen en bit så ladda den. Ska det vara på detta viset?? Funkar ju hur bra som helst upp till ca 180.

  • #2
    Herrejävlar.. Hoppas du kollade oljan först! (eller ännu hellre servade bilen)
    Har du laddtrycksmätare? Så du ser vad den laddar. Turbon laddar ju alltid mindre på högre varv än lägre t.ex.
    Annars kan orsakerna vara många till beteendet. Är bilen helt original utan pysventiler o annat skräp?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Nyservad, inte av mig men förra ägaren. Han verkar ganska pålitlig oljan är kollad. Vet inte riktigt hur det är med pysventiler och sånt skräp. Vad jag vet är väl allt original förutom det sedvanliga chippet. Ja jag har laddtrycksmätare, det konstiga är att den laddar på bättre när jag släppte lite på gasen märkligt den tappade liksom trycket vid full gas. laddar ca 1,2-1,3 när den går som den ska. Inget jag har märkt något av vid lägre farter heller tycker den går hur bra som hels då.

      Comment


      • #4
        Ok.
        Det kan nog bero på att någon av knacksensorerna märker av knack och datorn sänker laddet, eller att insugstempen blir för hög och ger samma resultat. Vilken soppa kör du på? Ligger en massa löv o täcker intercoolern? Är soppafiltret bytt nyligen? Är bilen förärad ett sportfilter typ K&N, är luftmassemätaren rengjord efter att denna kastats ut? En luftmassemätare täckt av olja ger mager soppablandning, kanske du redan vet.
        Well, några grejer att kolla iaf from the top of my head.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Det är väl Hellemans gamla plus med novitec chip som AlfaAlfa rattar.
          Hoppas det löser sig på ett enkelt sätt.

          Comment


          • #6
            Precis. Är osäker på vilket chip han hade f.ö. inte för det har nån större betydelse.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Hittade lite info om tappat laddtryck vid höga varvtal här på forumet.

              Originally posted by Togge View Post
              I detta fall är det en klar säkerhets anordning att tillföra mer soppa endast då LADDTRYCKET är högt! Orginal märker man att laddtrycket sjunker lite när man kommer upp i det högsta varven. Dels för att turbon e liten och inte orkar pressa rätt antal litrar luft det krävs för att fylla motorn till ett visst övertryck. OCH även att mängden soppa har svårt att levereras med säkerhet ur spridarna på de högre varven då mkt större mängder krävs.
              Med hjälp av en prb.reg. hjälper man istället systemet att tillföra mer soppa och då öka säkerhetsmarginalerna för att spridarna ska gå "lean" ..alltså inte räcka till.


              Till slut ang.chip.....
              Det ÄR en bra grej. Man optimerar tändningen till att bli så hög som möjligt (där är hemligheten med effekten ofta) Men sträcker i samband med att man höjer laddet även spridarbilden till ibland nästan 100% kapacitet. Optimalt är att köra med en effektivitet på 80%. Bäst spridarbild och god felmarginal till maxleverans. Risken att soppan är på gränsen att inte räcka till, vilket gör att den högre effekten kan plockas ut får man leva med när man chippar. Därav..upp i topp.. och där kommer en billig försäkring in...regulatorn....
              Tack och hej : Mvh TOGGEX !
              Källa: http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...%E9-Trip/page4

              Nu ska ju Novitec chippet kompensera detta men kan ju vara värt att undersöka. Kanske är ett annat chip ändå tex.

              Comment


              • #8
                Helleman hade Novitec chip i sin coupe om han inte har bytt. Bilen har stått en del så man kanske ska kolla det som Per föreslog.

                http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?11773
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #9
                  Tippar som sagt på att motorn försöker sänka laddet/backa tändningen pga antingen knack eller för hög temp.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Lyste någon varningslampa när du tappade trycket?

                    Tips: Kolla om det loggats några felkoder.
                    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                    Min projekttråd - 19T
                    Min Youtube kanal
                    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                    Comment


                    • #11
                      Tack för alla svar :-) Jag tror faktiskt Johan har skött bilen pedantiskt. Som sagt det var på femman i farter runt 220-230 har inte märkt något annars. Det är ju inte så ofta man är uppe och kör i dom farterna :-). Semester nästa vecka ska kolla lite då.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by AlfaAlfa View Post
                        Tack för alla svar :-) Jag tror faktiskt Johan har skött bilen pedantiskt. Som sagt det var på femman i farter runt 220-230 har inte märkt något annars. Det är ju inte så ofta man är uppe och kör i dom farterna :-). Semester nästa vecka ska kolla lite då.
                        Gott det, om du ligger och pressar för mycket så kan du räkna med att saker och ting kommer att gå sönder. Vänta till bilen blir varm innan du gasar för mycket, annars kan du räkna med att blåsa turbon etc. Samma sak ifall du kört bilen varm riktigt varm, se till att den får svalna innan du stänger av den. Det börjar bli gamla bilar nu så de kräver lite vård och omsorg...
                        à la London designmarknad - www.alalondon.se

                        Comment


                        • #13
                          Hehe, min erfarenhet är snarare att om man sköter allt rätt kan man pressa hur mkt som helst hur länge som helst. Att man inte ger järnet med kall motor borde ju vara allmän simpel motorkännedom men det verkar inte ha gått hem hos de som utformar våra körkortstest.

                          Sen finns ju en annan ökänd komponent som inte tål fullgas kall: grenröret.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #14
                            Jag har dragit mig för att svara eftersom jag inte är 100%-igt säker... Men jag har monterat Novitec Chip i min Alfa och Googlade lite i samband med detta.
                            Minns jag inte helt galet så läste jag någonstans att det fanns det en inbyggd "säkerhetsfunktion" som reducerade effekten efter ett tag.
                            Det skulle alltså inte gå att ligga i konstant full gas en längre stund med full effekt. Kanske värt att undersöka?
                            Fiat Punto Easy 1.2 -13
                            Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                            Comment


                            • #15
                              Det stämmer inte för Coupens chip iaf. Säkerhetsfunktioner finns det, de är de jag beskrev. Men de träder in när något är fel.
                              Skulle tro att samma gäller för din Alfa.
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X