Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moment för löphjul

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Moment för löphjul

    Det sitter ett löphjul till kamremmen (till höger om remspännaren). Någon som har en aning om vilket moment den bör spännas med?
    Jag verkar sitta med dubbla bud - Antingen 25 Nm, eller 50 Nm. 25 känns väldigt "lätt", men samtidigt känns det dumt att dra den med dubbla momentet om 25 är tillräckligt.

    När jag ändå frågar, så kanske någon även har koll på momentet för löphjul+remspännare till generatorremmen? Den ska på plats härnäst

    ... För övrigt: 1.8 16v-motorn
    Last edited by Lavesson; 25 June 2013, 02:26. Reason: Glömde nämna vilken motor det gäller.

  • #2
    http://www.polak.ch/coupemanual/

    Kolla i verkstadsmanualen
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Har kollat i den tidigare också. Momenttabellen är dock till 2,0 16v (bland annat. Inte 1.8 16v i alla fall).
      Manualen förvillar mig faktiskt en aning extra just nu. Det enda jag hittar som ens har med moment kring spännare och löphjul att göra är "Belt tensioner fixing" på 44 Nm, vilket ska vara en M10-mutter.

      Jag har två rörliga spännare (kamrem+generatorrem). Kamremsspännaren sitter med en M8-mutter och generatorremspännaren med en M8-bult. Slutligen har jag det fasta löphjulet, som även det sitter med en M8-bult. Om de delarna finns i verkstadsmanualen så lyckas jag missa dem om och om igen när jag läser igenom den

      Tack ändå.
      Last edited by Lavesson; 25 June 2013, 14:11.

      Comment

      Working...
      X