Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fälgar till Fiat Coupe.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fälgar till Fiat Coupe.

    Hej!

    Jag skulle vilja sko om min Fiat coupe LE med 17" från team dynamics till nästa säsong.
    Har sökt runt och blir inte riktigt 100% på vilken storlek jag ska ha.

    7" har jag fått för mig är original bredd, läst att 7,5" ska passa?
    Vill inte ha skrap i skärmkanter eller modifiera bilen på något vis, tänkte dessutom slippa spacers iom 4x98 på fälgarna.

    Vad mer är det jag behöver tänka på innan beställning?
    Hoppas på att någon här på forumet kanske testat.

    Bilen är sänkt 30-40mm och har nu 18" fälgar på med spacers.

    Ursäktar mig om tråden hamnade fel.

  • #2
    Problemet brukar vara att bromsoken kan ta i fälgen fram, lite beroende på ET. Men team Dynamics är ju en rätt stor tillverkare så "någon" borde ju har provat innan. Att det är 4*98 är ju ett stort plus, antar att navhålet stämmer också?
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

    Comment


    • #3
      Man vet inte förrän man/nån provat! Jag köpte fälgar som såg ut att passa och finjusterade sedan med spacers. (Som tur var de jag redan hade helt rätt)
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Jonas, Viksson på forumet hade team Dynamics fälgar på sin 20vt, exakt modell vet jag inte. De kunde borra upp fälgar vid beställning så passar allt rakt av inkl korrekt ET.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Tack för svar! Har mailat Team Dynamics och väntar på svar.

          Jag var ju inne på de Wolfrace fälgarna som du hade på din röda Almir.
          Men då krävdes det väl spacer och någon platta om jag förstått det hela rätt?

          Problemet är att här uppe i norr finns ingen som gör framvagnsinställningar till större än 17".
          Och fälgarna jag har är repade av tidigare ägare.
          Dessutom har jag en liten förhoppning om bättre komfort med en storlek mindre och lite mera gummi.

          Jag använder ju bilen trots allt till vardags under sommaren.

          Det hade varit intressant att få provåka några fler coupeér innan dock, som referens.
          Last edited by winroth; 11 November 2013, 21:10.

          Comment


          • #6
            Kolla på fccuk.org/forum. De ska finnas några trådar där om TD Pro Race 1.2. Tror de finns med rätt offset, centrumhål och 4x98.
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #7
              De wolfrace fälgarna jag hade behöver 10mm spacers och extra långa bultar med flytande kona.

              EDIT: Testa att få tag på Punto Abarth fälgar, 17", tror att de ska passa rakt av på coupén.
              Last edited by 84jr0; 12 November 2013, 09:06.
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #8
                Originally posted by 84jr0 View Post
                De wolfrace fälgarna jag hade behöver 10mm spacers och extra långa bultar med flytande kona.

                EDIT: Testa att få tag på Punto Abarth fälgar, 17", tror att de ska passa rakt av på coupén.
                Inte Punto Abarth, men 500 Abarth kanske funkar.
                (Grande Punto har Opel-nav = 4x100mm bult)
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Originally posted by per View Post
                  Inte Punto Abarth, men 500 Abarth kanske funkar.
                  (Grande Punto har Opel-nav = 4x100mm bult)
                  Mycket riktigt... 4x100 på Punton men med flytande kona går det så spar man in på spacers. 17" var inte så dyra och är snygga i mina ögon.
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #10
                    Men om man tänker 4x100 så finns massor av fälgar att välja på. T.ex. de jag köpte, bara att söka på exempelvis Honda Civic - enorm eftermarknad i USA bl.a.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Har kollat lite på ebay 4x98, finns ju massa fint även Abarth som nämnt.

                      MEN! Det hela blev komplicerat när vi snackar offset och sånt. Jag vet inte vad det betyder!!?
                      Jag har sökt på fccuk och läst runt men det verkar inte gå att hitta svart på vitt vilka siffror man ska kolla efter. Tex Offset 28-34 passar. (vad praktiskt det hade vart)

                      Har fått för mig att det där med flytande kona och sådant är lite trixigt att montera av/på.
                      Kanske ska ta och testa helt enkelt.

                      Konfigurationen som är nu känns inte helt okej med 20mm spacer fram och 12mm(tror jag det var) bak.
                      Tydligen skrapar däcket i hjulhuset med 20mm bak, men nog ska väl en bil uteslutande ha större eller lika spårvidd bak som fram?

                      Känner mig dryg och frustrerad när jag "bestämt" mig för en grej men har lite frågor.
                      För varje svar blir jag bara mer och mer osäker på vad jag är ute efter. Haha

                      Edit:

                      Bästa vore väl att kränga på originalfälgar och försöka ta sig till en träff och titta/klämma på hur andra har gjort.
                      Men hur kul är det då? (med originalfälgar alltså)
                      Last edited by winroth; 12 November 2013, 17:05.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by winroth View Post
                        Har kollat lite på ebay 4x98, finns ju massa fint även Abarth som nämnt.

                        MEN! Det hela blev komplicerat när vi snackar offset och sånt. Jag vet inte vad det betyder!!?
                        Jag har sökt på fccuk och läst runt men det verkar inte gå att hitta svart på vitt vilka siffror man ska kolla efter. Tex Offset 28-34 passar. (vad praktiskt det hade vart)

                        Har fått för mig att det där med flytande kona och sådant är lite trixigt att montera av/på.
                        Kanske ska ta och testa helt enkelt.

                        Konfigurationen som är nu känns inte helt okej med 20mm spacer fram och 12mm(tror jag det var) bak.
                        Tydligen skrapar däcket i hjulhuset med 20mm bak, men nog ska väl en bil uteslutande ha större eller lika spårvidd bak som fram?

                        Känner mig dryg och frustrerad när jag "bestämt" mig för en grej men har lite frågor.
                        För varje svar blir jag bara mer och mer osäker på vad jag är ute efter. Haha

                        Edit:

                        Bästa vore väl att kränga på originalfälgar och försöka ta sig till en träff och titta/klämma på hur andra har gjort.
                        Men hur kul är det då? (med originalfälgar alltså)
                        Bättre att fråga än att köpa fel tycker jag... du kan läsa mer om ET/Offset/Inpressningsdjup och bultcirklar här: http://www.dackgrossisten.se/i5.aspx

                        Att montera hjul med flytande kona är inte jobbigare än att montera med original bultar, det man får tänka på är att man drar åt bultarna diagonalt för att verkligen centrera bultarna.

                        20mm spacers tycker jag låter mycket, jag hade inte kört mer än 15mm helst upp till 10mm. I värsta fall kan man valsa skärmkanter bak på coupen om däcken tar i men fram är det inget man kan göra om de tar i. Beroende på fälg så har jag sett coupéer med 235-er bak som enligt ägarna inte skrapar i.
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by winroth View Post
                          Har kollat lite på ebay 4x98, finns ju massa fint även Abarth som nämnt.

                          MEN! Det hela blev komplicerat när vi snackar offset och sånt. Jag vet inte vad det betyder!!?
                          Jag har sökt på fccuk och läst runt men det verkar inte gå att hitta svart på vitt vilka siffror man ska kolla efter. Tex Offset 28-34 passar. (vad praktiskt det hade vart)

                          Har fått för mig att det där med flytande kona och sådant är lite trixigt att montera av/på.
                          Kanske ska ta och testa helt enkelt.

                          Konfigurationen som är nu känns inte helt okej med 20mm spacer fram och 12mm(tror jag det var) bak.
                          Tydligen skrapar däcket i hjulhuset med 20mm bak, men nog ska väl en bil uteslutande ha större eller lika spårvidd bak som fram?

                          Känner mig dryg och frustrerad när jag "bestämt" mig för en grej men har lite frågor.
                          För varje svar blir jag bara mer och mer osäker på vad jag är ute efter. Haha

                          Edit:

                          Bästa vore väl att kränga på originalfälgar och försöka ta sig till en träff och titta/klämma på hur andra har gjort.
                          Men hur kul är det då? (med originalfälgar alltså)
                          Originally posted by winroth View Post
                          Har kollat lite på ebay 4x98, finns ju massa fint även Abarth som nämnt.

                          MEN! Det hela blev komplicerat när vi snackar offset och sånt. Jag vet inte vad det betyder!!?
                          Jag har sökt på fccuk och läst runt men det verkar inte gå att hitta svart på vitt vilka siffror man ska kolla efter. Tex Offset 28-34 passar. (vad praktiskt det hade vart)

                          Har fått för mig att det där med flytande kona och sådant är lite trixigt att montera av/på.
                          Kanske ska ta och testa helt enkelt.

                          Konfigurationen som är nu känns inte helt okej med 20mm spacer fram och 12mm(tror jag det var) bak.
                          Tydligen skrapar däcket i hjulhuset med 20mm bak, men nog ska väl en bil uteslutande ha större eller lika spårvidd bak som fram?

                          Känner mig dryg och frustrerad när jag "bestämt" mig för en grej men har lite frågor.
                          För varje svar blir jag bara mer och mer osäker på vad jag är ute efter. Haha

                          Edit:

                          Bästa vore väl att kränga på originalfälgar och försöka ta sig till en träff och titta/klämma på hur andra har gjort.
                          Men hur kul är det då? (med originalfälgar alltså)
                          Hej,

                          Du kanske skall berätta för grabbarna som svarar, att du har Mantons (racing) 20mm bolt-on spacers fram, som ändrar från 4x98 till 4x100, samt att du redan nu kör med flytande kona bak (du kanske minns att vi talat om detta i tel?).
                          Dina däck är 225x35x18 yzr-däck, och att spårviddsskillnaden mellan fram och bakaxel är 0,8 mm. Spacern på resp. axel sitter där för att närma sig ett neutralt -et, eftersom fälgarna inte har rätt original -et och pga. storleken på bromsoken fram. Mig veterligen är en något större spårvidd fram ngt som påverkar väghållningen positivt, vilket du säkert märkt vid detta laget. Setupen är naturligvis en kompromiss, mellan original komforten på '16 med standard fjädrar och stötar, till ren race setup. Du verkar inte vilja ha en hårdare setup än det du har idag, dvs. B6/eibach/'18, så då återstår väl det bara att hänga på original, så har du löst alla problem. Stötar, fjädrar,fälgar och däck lär vara lättsålt och lär räcka till att köpa ny original setup. Skillnaden i komfort mellan '18 med 35-profil och '17 med 50-profil (b6 och eibach på bägge)är minimal, fråga gärna Rask här på forumet, som har exakt samma setup, men kör på '17.
                          Fast jag vet ju inte hur mkt som gick sönder när du körde på konan i +200km/h....

                          Lycka Till fortsättningsvis med bilägandet!
                          http://i940.photobucket.com/albums/ad241/jordbo/The%20X-files/friat8.jpg

                          Comment


                          • #14
                            Haha humor.. Tack Jordbo för klargörandet.
                            Som han säger, det är inget stor skillnad i komfort mellan de aktuella däcken, 225/35-18 och 215/40-17. Typ obefintlig.. Har haft båda själv.
                            Och dina 18-tummare är ju kanonfina alldeles gratis, men menar du att de är kasserade nu..?
                            Last edited by per; 13 November 2013, 08:37.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Tack för klargörandet Jordbo! Är du lite retlig idag?
                              Vi har pratat så mycket om bilen så jag minns ej alla detaljer.
                              Och ja, väghållningen är extrem. Men det känns ändå fel med bredare fram, är jag löjlig? Antagligen.

                              Fick faktiskt meddelande från min mek idag.
                              Ingenting är trasigt i framvagnen, allting löste sig med en framvagnsinställning.
                              Rykandet var kondensvatten i den mustiga DTM behållaren.
                              Den lokala Fiat firman kommer EJ anlitas igen.

                              Nåväl, nu behöver vi inte överdriva.
                              Har inte ens passerat 240 strecket!
                              Det gick 80-100 km/h inför ett par vikbara vägkoner, sista metrarna såg jag att de stod för tätt.
                              Lyckades veja och klara front mm men höger framhjul slog i den vänstra konens gummifot. (tack väghållningen)
                              Dessa har något flyttat på då jag passerat dem tidigare under samma dag, så jävla tragiskt att folk roar sig med sånt.
                              Uppenbarligen så hoppade då inställningen snett.

                              per: Fälgarna är helt okej förutom att en är ordentligt skrapad av Jordbo.
                              Jag föredrar även en mer tätekrad design, tex TD eller Wolfrace fälgarna som nämnts tidigare i tråden.

                              Tack 84jro för länken!
                              Last edited by winroth; 13 November 2013, 02:05.

                              Comment

                              Working...
                              X