Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bränsletrycksregulator

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bränsletrycksregulator

    Eftersom min coupe 16v turbo får för lite soppa på högre växlar, lite ryckig. Såg jag att 16v utan turbo bränsleregulator ger 3 bar mot 2,5 på tubomodellen. Är det någon här som testat att skifta dessa??? Min är inte chippad utan enbart lite vassare kamaxel, kanske att jag borde chippa istället eftersom det kan ge lite mer bensin efter vad jag läst och kan tänka mig.
    JanneMac

  • #2
    Jag har kört 3 bar i min trackday Coupe 16vt utan problem och den drar inte mer bensin och orsaken är följande:
    ECUn kommer kompensera ändringen i bränsletryck genom att förkorta pulserna till spridarna eftersom ändringen ligger inom reglerområdet.
    Ända sättet att kolla om motorn får för lite bensin är med separat lamdamätare eller mäta avgastemp.

    Motorbelastningen är högst på höga växlar och det är där misständningar först visar sig. Har du bytt ut en turbokam till en sugkam så stämmer inte tändmappen.
    Det är ingen kvalificerad gissning att det är detta som spökar och inte bensinen. Förutsatt att tändspolarna är OK.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Sport insugningskammen är till turbo, men inte avgas. Men det känns tydligt att den får lite soppa, den dör. Alla sensore och även tändspolarna är nya. Varvar jag ut på alla växlar går den perfekt, men liger jag lite för lågt med varvet då jag börjar accelera, ja då vill den dö och jag får växla ner, men det blir inte detsamma som att varva ut från början. Jag får väl åka och mäta avgaserna nägonstans eller menar ni att jag kan koppla en lambdasond själv och mäta på något sätt, jag är elektriker till vardags. Eftersom jag bor på Öland är det nog långt till någon trimfirma som kan ändra data "mappa". Att testa ett trimchip, är det lönt utan att veta om det blir bättre? Jag funderar lite på hur ECUn kan känna att jag höjt trycket, lambdasonden då eller? I så fall kan man inte påverka lambdasonden på något sätt, nu har jag inte satt mig in hur den mäter/mätområde m.m.

      Hittade detta lite kvickt:
      En lambdasond mäter halten av syrejoner i avgaserna genom antingen elektrisk spänning- eller också resistansändring.

      Men om jag nu lyckas ändra värdet blir det ju över hela registret, men det behövs nog inte, så detta låter nog långsökt:-).
      Last edited by JanneMac; 17 November 2013, 20:52.
      JanneMac

      Comment


      • #4
        Själva ECUn har ingen aning om bränsletrycket utan har bara lamdavärdet att gå på och justerar spridarnas öppningstider därefter. Lamda 1 uttrycker den optimala luft/bränsleblandingen på 14:1. Det fungerar som en "base line" och är aktivt vid låg eller konstant last samt tomgång. Trycker du ner gasen blir andra parametrar dominerande för bränslemängden. Motorbromsar du sticker lamdavärdet till himlen eftersom bensinen stängs av. Lamdans reglerområde står normalt för ca 10 % av bensinmängden.

        Av din beskrivning drar jag slutsatsen att det är kammarna som spökar. En sugkam har förrutom högre lyft andra öppningstidpunkter och längre duration. Vad som händer är att cylindrarna töms på förbränningsgaser mycket bättre än vad dom fylls på från insugssidan. Drar du genom växlarna har du dels momentum i motorn och dels laddtryck igång som gör att det ändå flyter på. Gasar du däremot på från låga varv stryps motorn initialt eftersom det inte kommer in tillräckligt med luft/bränsleblandning.

        För bästa register och vridmoment ska avgassidan flöda ungefär 70 procent av insugssidan och förhållandet gäller båda vanliga och överladdade bensinmotorer.
        Mappning löser inte problemet men kan kamoflera det till en del.
        Ett trimchip är helt meningslöst i ditt eftesom det är utvecklat för en originalmotor med originalkammar.
        Justerbara kamdrev är förmodligen till mer hjälp då man kan vrida kammarna i förhållande till varandra för att i något motverka effekten.

        Finns det någon firma på Gotland som har en rullande landsväg ?
        Det skulle jag nog börja med. Då för du kurvor för vridmoment och effekt och kan utifrån det troligen se vad som är fel.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #5
          Sökte på nätet på att ändra lambdasonden med en spänningsdelare, då jag hittade denna mycket enkla variant:

          http://www.ebay.co.uk/itm/OXYGEN-LAM...-/321252669159

          Att flytta sensorn så att mindre luft/bränsleblandning mäts, ska testa men lite olika långa adapters, vad tror du om det.
          Jag kollade på en tysk trimsida på ännu värre kam än vad jag har på insugningsidan, då även en passandes avgas följde med.
          Det var där jag såg att öppning/stängningstiderna liknade mycket 16v utan turbo, men då var ju insugningskammen betydligt vassare än den sportkam jag köpte.
          Ni verkar kunna detta bra, vad jag minns från den tid då man trimmade mer, ca 30 år sedan behövde 2-taktare lite motstånd i flödet medans 4-taktare ville ha så mycket flöde som möjligt.
          Därav så stora ljuddämpare som möjligt med så få burkar hörslen tillät:-).
          JanneMac

          Comment


          • #6
            Först och främst så måste du ställa in kamaxlarna så de öppnar och stänger ventilerna vid rätt tidpunkt. Därefter så mappar du motorn.

            Kolla med FC Performance om de kan hjälpa dig. Det borde också finnas firmor i Sverige som kan hjälpa dig med inställning och mappning. Lampredi motorn är ju rätt så välkänd och många bilmodeller (Alfa, Lancia, Fiat) har den motorn.
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #7
              Nja, står fel gör dom inte, motorn låter riktigt bra betydligt ettrigare ljud än orginal. Att finjustera kammarna håller jag med om att man kan göra. Har forskat lite mer om just Fiatens trimkammar och alla har en avgaskam som inte lyfter riktigt lika mycket som insugningskammen, det är där problemet ligger tror jag, men jag vill ha så bra flöde som möjligt, så jag ger mig inte ännu med Fiats orginalkam från 16v på avgassidan som lyfter lika mycket som på¨insug. Har lödit ihop en spännigsdelare som jag ska pröva i helgen och även att flytta lambdasonden en bit från avgasflödet. Funkar inte det får jag köpa en orginal avgaskam för det skulle funka bra enligt firman jag köpte insugningskammen ifrån. Jag vill också säga att det är inte mycket den håller emot, men jag retar mig på det, det ska vara drag i hela registret. Nja för en turbo kanske man inte kan begära att den ska dra från botten.
              JanneMac

              Comment

              Working...
              X