Announcement

Collapse
No announcement yet.

Från en barchetta till en Coupé ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jag blandade ihop det där med 1996 och 2006 som första registreringsdatum men den bilen är naturligtvis importerad. Det kuriösa är att det står CUPE istället för COUPE i vägregistret något som är typiskt för svensksålda Fiat Coupe.
    Importbilar är helt OK. Alla bilar utom vissa Volvomodeller och SAAB är importerade...

    Jag är inte helt med på Freddans ståndpunkt.
    Sugbiler trötta? - javisst men motorkaraktären är mycket trevligare med ett större och jämnare register. Mindre tryck men mer körglädje.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #17
      Som TurboB säger, i Sverige såldes både 2.0 16v och 2.0 16v turbo 1995-96, dessa har den klassiska 4-cylindriga s.k Lampredimotorn (googla Aurelio Lampredi).
      De senare motorerna är modernare såklart, 1997-00 såldes endast 20v turbo här. Utomlands samma tid såldes alltså även 1.8 16v (Barchettamotorn) på 131hk och 2.0 20v (femman utan turbo) på 154hk. Den sistnämnda har både pulver och ännu grymmare motorljud än turbon (som ju dämpar en del).
      Andelen svensksålda Coupeer blir allt mindre och inte många såldes från början, svensken hade väl aldrig hört talas om en så dyr Fiat innan.

      Barchetta är byggd på Punto, Coupen är byggd på Tipo. Alltså större på alla ledder.
      Last edited by per; 1 March 2014, 19:46.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #18
        Oj tack alla för informativ och intressant läsning!

        jag lutar åt en icke-turbo just pga skatt/försäkrings-synpunkt (men även lite pga bränsleåtgången)

        sedan eftersom det är första bilen.. så slår väl ändå en icke-turbo många andra märken/bilmodeller?
        känns som det är svårt att finna bättre bil om man har satt ett maxpris på ca 20-25000kr?

        jag slog en signal på bilen.. och fick lite mer info, dock visste han inte säkert senast kamremsbyte!
        detta skulle kollas upp i serviceböckerna - har för mig att han tippade på 2011..

        min fråga är nu, är det en extremt invecklad procedur för en verkstad att byta kamrem på en Coupé?
        jag menar.. om nu ett byte behöver göras närmsta året - så kanske 20 000kr är i överkant ändå?

        jag har försökt leta lite interiörbilder på Coupén men inte hittat något.. finns det nån här som har en liknande bil kanske?

        Comment


        • #19
          Om kamremsbytet är gjort 2011, så är det väl 2 år kvar till nästa byte ca.
          Med tanke på de låga miltalen. 20k är ingenting för en Coupe anser jag.
          Vad får man för det, en gammal rostig o sur Volvo S40 liksom.

          Prutar ner den röda till 18-19k o kör!

          - - - Updated - - -

          Bilder på Coupe interiören:

          http://www.google.se/search?hl=sv&si...erior&tbm=isch
          Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

          Comment


          • #20
            Var det en Coupe 1.8 16v? Då ska det inte kosta mer än ett par tusen. Annars är femman dyr på vissa ställen, pga att verkstan inte lärt sig knepen (eller luras).
            Kolla i Coupe Info för bilder, tips, etc
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #21
              Jag kom nu ihåg exakt vad han sa om kamremmen (utan att ha dubbelkollat i boken) "den byttes kring 8000 mil"

              i dagsläget har den gått kring 11000 mil tror jag det var! frågan är då.. vad kommer först, miltalen eller år?

              Comment


              • #22
                Kamremen ska bytas varje 8000mil eller 5 år vilket som inträffar först...
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #23
                  En liten fundering.. jag sökte på företaget "krisan car" på nätet.. och hittade då en tråd hos flashback med en varning.. (dock bara en enda)

                  tydligen hade någon tänkt köpa en bil där, vars mätarställning stod på 16000 mil, medans uppgifter från VV (via fax) sa att den rullat 26000 mil!

                  min undran är alltså.. uppgifterna som man kan få via transportstyrelsen - är de helt korrekta? (är det samma som man får via VV på fax?)

                  det går inte att trixa med mätaren och då få den att visa något helt annat miltal än det egentliga?

                  och om det är en import.. räknar transportstyrelsen fordonets totala miltal (utomlands/inrikes) ?

                  varför jag undrar beror ju mest på coupén som alltså rullat 11000 mil (och är en -97)

                  konstiga frågor jag vet.. men vore bra att få lite koll så man inte råkar på en nit!

                  Comment


                  • #24
                    Trixa med mätarställningen har nog folk gjort i alla tider då det ju kan påverka värdet ganska mycket. Generellt ska man om man är tveksam titta på slitaget på fordonet i övrigt och se om det verkar stämma med mätarställningen tex. Slitna pedaler? Sliten växelspaksknopp? Nersuttet säte? Sliten vindruta eller lack (stenskott eller omlackerad)? Sliten motor (svag/blårök)? Glapp i hjulupphängning och styrning? Å andra sidan lönar det sej väl inte tillräckligt att åtgärda allt detta för att sedan begära så lite som 20 tusen kronor...
                    Car portfolio;

                    Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                    Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                    Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                    Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                    Chrysler: New Yorker salon -63
                    RollsRoyce: Shadow -68

                    Comment


                    • #25
                      Du har rätt i det, det kanske kostar mer än det smakar att trixa med allt detta för ett så lågt pris!

                      den ser riktigt bra ut, både utvändigt och invändigt, inte mycket slitage alls!

                      " Å andra sidan lönar det sej väl inte tillräckligt att åtgärda allt detta för att sedan begära så lite som 20 tusen kronor..."

                      du menar alltså att den troligen är juste? eller hur menar du med just den formuleringen?
                      Last edited by najkks; 2 March 2014, 19:03.

                      Comment


                      • #26
                        Ja Jag menar att den troligen är juste. Är det mixtrat med mätarställningen på en bil OCH det uppenbara slitaget är åtgärdat handlar det troligast om en några år gammal, dyr bil. Är det mixtrat med mätarställningen var det sannolikt för 15 år sedan.

                        Tänk fullutrustad TAXI exempelvis, en tre år gammal bil med 34000 mil på mätaren skulle ju vara max hälften så mycket värd som motsvarande bil som gått 4000 mil, att lägga tusentals kronor på lack, glas, säten osv. skulle ju kunna ge en bra vinst vid försäljning.

                        Så tänker JAG, men det viktiga är väl om DU upplever bilen som prisvärd.

                        bilprovningen noterar mätarställningen. Byter man mätare, noterar dom mätarställningen. Är det ologiskt eller orimligt har dom fortfarande bara noterat mätarställningen.
                        Det intressanta blir i så fall dom årliga besiktnings protokollen.
                        Last edited by greger; 2 March 2014, 20:01.
                        Car portfolio;

                        Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                        Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                        Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                        Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                        Chrysler: New Yorker salon -63
                        RollsRoyce: Shadow -68

                        Comment


                        • #27
                          Jaha, nu har jag tittat på "din" Coupe för fjärde gången, och börjar bli sugen själv...

                          Den ser ut att vara entusiast ägd. (lackerat mittparti runt klockan tror jag inte är original.) Röda nyckeln sitter i tändningslåset (bra, det ska finnas två blåa också!)
                          Last edited by greger; 2 March 2014, 20:25. Reason: femte, fan den ÄR fin..
                          Car portfolio;

                          Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                          Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                          Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                          Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                          Chrysler: New Yorker salon -63
                          RollsRoyce: Shadow -68

                          Comment


                          • #28
                            greger, har samma känsla själv. Dock står bilen för långt bort.

                            Röda nyckeln saknar betydelse nu för tiden, den är till för att kopiera upp nya blå nycklar.
                            Men det ska finnas nyckelmakare som numera kan kopiera även de blå.

                            1 silver, 1 blå och en röd va?

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by greger View Post
                              Jaha, nu har jag tittat på "din" Coupe för fjärde gången, och börjar bli sugen själv...

                              Den ser ut att vara entusiast ägd. (lackerat mittparti runt klockan tror jag inte är original.) Röda nyckeln sitter i tändningslåset (bra, det ska finnas två blåa också!)
                              Nej, nej, nej, nej, nej!!! Nu måste det bara vara min "tur" sedan min kvaddade Barchetta!!

                              dessutom har jag en bit själv, ca 130mil enkel resa! Det är det värt om jag får den jag hittat!

                              jag har sett flera med rödlackade mittkonsoler, både runt mätarna - men även nästan hela vägen ned mot växelspaken!

                              så alltså 2st blå nycklar + den röda?

                              Comment


                              • #30
                                Som winroth skrev. Min 99:a har också silver, blå och röd medan punton och marean har/haft 2 blåa och en röd. Att få alla nycklar kanske inte är livsviktigt men känns tryggt.
                                Car portfolio;

                                Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                                Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                                Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                                Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                                Chrysler: New Yorker salon -63
                                RollsRoyce: Shadow -68

                                Comment

                                Working...
                                X