Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kopplingsproblem! + fråga.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kopplingsproblem! + fråga.

    Halloj!

    1. Åkte idag in till Stocholm. Bilen gick fint (som vanligt!) men jag kände på mig att det var nått skumt med kopplingspedalen. Den var ca. 1 cm längre ned än vanligt. Tyckte det var skumt, men tänkte inte mer på det.
    Parkerar bilen i Stockholm. Äter mat och umgås med vännerna. Går sen till bilen 5-6 timmar senare och ska backa ut bilen. Då var kopplingspedalen i botten. Fanns ett "spel" på 1 cm. Backat ut bilen efter mycket om o men.
    Var inte kul att köra hem bilen (ca.45-50 min resa) när det knappt gick att få i växlarna. Min fråga är alltså, vad har hänt med kopplingen / kopplingspedalen?

    2. När bilen är varm och står på tomgång, är det "vanligt" att ha ett oljetryck på 2,5-2,8 bar då?
    Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

  • #2
    Det var någon annan som hade liknande problem med kopplingen här på forumet om jag inte minns fel.
    edit: kolla alx's projekttråd. http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...l=1#post137993 (de liknande symptomen är lite längre fram i tråden.)

    2. Ja det är fullt normalt.
    Last edited by winroth; 9 April 2014, 22:24.

    Comment


    • #3
      1 = bromsolja.
      2 slavcylider.
      Attached Files
      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
      S/y Mascot
      S/y Rebell
      20vT
      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

      Comment


      • #4
        Instämmer!
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Tack! Får kolla imorgon.
          Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

          Comment


          • #6
            Min kopplingspedal åkte ner till botten förra hösten. Jag fick då veta att det kan läcka från tre ställen (se bild ovan):
            1. Behållaren
            2. Huvudkopplingscylinder (clutch master cylinder)
            4. Slavcylindern (clutch slave cylinder)

            Enklast är att börja och kolla vid behållaren (1). Lys med ficklampa och se om det läcker något från slangen/behållaren.
            Sen gav jag mig på Huvudkopplingscylinder (2). Ner på knäna, åla dig in framför sätet och känn efter om det läcker från cylindern. Kolla om det finns olja på mattan. Lys även och se om du kan hitta något läckage.
            Sista stället är slavcylindern (4). Det kan vara svårt att se om det har läckt här. Jag blev tvungen att ta bort batteriet och batterihållaren. Sen kunde jag rätt snabbt konstatera att det var slavcylindern som läckte. Det kom ut olja vid bälgen.

            Click image for larger version

Name:	2013-12-01 14.18.51-1.jpg
Views:	2
Size:	140.7 KB
ID:	249268

            Slavcylindern är rätt att byta. Enda jobbiga för mig var att den hade rostat fast i konsolen. Fast det är kanske inte så konstigt då den suttit där sen 1999. Jag bytte även låsringen då den också var rätt rostig.

            När allt är klart behöver du en vän som hjälper dig med luftningen
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #7
              Slavcylindern är den mest troliga boven.
              Istället för att läcka kan den också kärva ihop och då fastna i bottenläge och inte gå tillbaks.
              Det är ganska vanligt om bilen fått stå länge.
              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

              Comment

              Working...
              X