Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbotrubbel - ny turbo.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Otur där!
    Det går inte att anpassa större kompressordel till Novitec-chip, man måste anpassa mjukvaran till hårdvaran. Men kontakta Leighton på FC Performance om specen på nya turbon (samt resten av bilens mods) så har han ett hyggligt korrekt chip till dig för en inte alltför stor summa.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #17
      Ja men fiat har ju specat turbon för 1bars laddtryck och mitt novitec laddar 1,2-1,3bar med max flås.
      Därför bör ju i mitt fall hårdvaran anpassas för den ändrade mjukvaran? Jag vet inte om det ger någon effektskillnad men enligt min logik så bör turbon då arbeta under mer optimala förhållanden.

      Det visar sig. Annars har jag ju leighton som backup.
      Jag känner inget behov av mer effekt egentligen, men jag tyckte "optimala arbetsförhållanden" klingade fint.

      Comment


      • #18
        Tyvärr, Fiat har specat mappningen (tändkurvor, bränsleblandning, laddtryck etc.) efter turbon och inte tvärtom.

        När du byter kompressordel ändras alla parametrar och t.ex. din tändkurva passar inte längre turbons karaktäristik. Jag fick t.ex. nästan lägre effekt med min GT28R än std TB28 turbon, med samma chip (Novitec). Var tvungen att mappa för att få ut effekten.
        Inte blir bilen direkt snål heller med fel tändkurva..

        Du har dock tur, numera har Leighton mappat så många Coupeer att det garanterat finns någon Coupe som haft liknande setup som dig, alltså kan du få ett chip som direkt ger hygglig prestanda utan att du ens behöver mappa. Även om en mappning skulle förlösa även de sista pållarna.
        Last edited by per; 17 June 2014, 14:04.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #19
          Och Fiats mappning/parametrar är ändrade av novitec som gör att turbon blåser mer luft.
          Då är det väl bra att ha en något större kompressor så att turbon arbetar under sina optimala förhållanden vid det högre laddtrycket? För annars måste ju turbon arbeta hårdare.

          Man ökar väl bara kapaciteten, den faktiska luftmängden mäts ju av ecu som anpassar tändningen därefter, eller?

          Intressant ämne. Ska bli väldigt spännande att testa slutresultatet.

          Comment


          • #20
            Originally posted by winroth View Post
            Man ökar väl bara kapaciteten, den faktiska luftmängden mäts ju av ecu som anpassar tändningen därefter, eller?
            Man kan göra misstaget att tro det ja.
            Systemen är mkt mer komplexa än så.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #21
              Haha ja, mycket att lära.
              Har kontakt med fc men vill helst vänta med mappning utifall jag skulle hitta dp+r-cat & ev fmic.
              Blueflame som var tänkt har ju utgått.
              Och jag försöker lista ut exakt vad det är för BTR som monterats för 10 år sedan.. *pust*

              V27 bör jag vara på vägen med en nyservad svart springare.

              Hoppas den går fint med turbon.

              Comment


              • #22
                Å heregud vilket lyft det blev med ny turbo.
                Såhär bra gick inte bilen nyinköpt. Inte passerat 3000/rpm ännu. Men det lovar gott redan efter 2200.

                Nu ska jag ut och köra!

                Comment


                • #23
                  Vad blev det för turbo?
                  à la London designmarknad - www.alalondon.se

                  Comment


                  • #24
                    Minut tomgång innan du stänger av + lågt ladd innan varm motor så kommer den hålla!
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #25
                      Rask: En original med bättre lager/packningar och större kompressordel. Har inte fått fulla spec ännu.

                      Per: Alltid! Jag kollar dessutom oljan dagligen.

                      Pust, varit borta och jobbat hela Juli.

                      Nu är turbon inkörd och oljan ska bytas imorgon. Har körts på 0-30w mobil1 helsyntet efter turbobytet för lugn inkörning.
                      Tänkte köra i 5-50w peak life som jag körde med förra säsongen.
                      Om den inte laddar mer än 1,1bar så finns det en viss risk för FC mapp till nästa år.

                      När jag kollar min laddtrycksmätare så ligger den på minus vid tomgång-2000varv är det normalt, okej eller oroväckande?
                      Ska kontrollera laddtryck under fullgas efter oljebytet.

                      Comment


                      • #26
                        Att laddtrycksmätaren visar minus när turbon inte laddar är inget ovanligt.
                        På tomgång och vid låg gas så kommer den alltid ligga på minus.
                        Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

                        Comment


                        • #27
                          Den fungerar ju som en vanlig "sugmotor" då inte turbon laddar. = undertryck
                          Fiat Punto Easy 1.2 -13
                          Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                          Comment


                          • #28
                            Så slutresultatet med större kompressordel och Novitec chip är 1,5 bar.
                            Är som att köra motorcykel med ratt.

                            Inget svajande tryck vad jag märkt.

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by winroth View Post
                              så slutresultatet med större kompressordel och novitec chip är 1,5 bar.
                              är som att köra motorcykel med ratt. :d

                              inget svajande tryck vad jag märkt.
                              mumma :d
                              Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

                              Comment

                              Working...
                              X