Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips mottages: Bästa sättet att få upp donnan på fyra pallbockar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips mottages: Bästa sättet att få upp donnan på fyra pallbockar?

    Som sagt, hur gör jag enklast/bäst för att få upp klumpen på pallbockar? Har tidigare bara lyft med lyft eller kört upp på ramp, så det vore trevlig med lite förslag från er som är initierade och vana coupé-skruvare Ett hörn i taget, små steg? En ände i taget? Bockar på "tornen fram och ? bak? Bockar på (domkrafts-)lyftpunkterna?
    Coupé 20VT LE -99 (#565)

  • #2
    Du får lyfta i två omgångar om du ska ha upp den högt.
    En träregel under tröskeln och lyften strax framför mitten på förardörren så får du in pallbockarna fram och bak på ena sidan. Samma på andra sidan.
    När den står på alla fyra får du in domkraften under bakaxeln respektive växellådan. Så kan du höja läget på pallbockarna.
    Eftersom domkraften drar iväg bilen måste man vara noga att kolla och knacka in de bortre pallbockarna så de inte tippar.
    Saftey first!
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Sätt pallbockarna så långt fram som möjligt för coupén är rätt framtung. Min gamla höll på tippa fram när jag tog bort bakhjulen men polaren var snabb med att fånga upp den genom att lägga sig på bakluckan.
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        Fram finns även två runda lyftpunkter som är lite mer oömma än trösklarna, snett bakom framhjulen. Om man ändå lyfter i trösklarna är det en bra grej att spraya ett lager vax där man lyft efteråt.
        Bak lyfts med fördel med domkrafter rakt bakifrån under bärarmarna.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Jag sågade faktiskt till träklumpen som det står om i instruktionsboken. Kändes tryggast och mildast för bilen. Många bra tips ovan.
          Lyft en sida (vänster/höger) i taget. Prova hur den tippar när du lyfter, sänk ner och flytta (oftast fram) träklumpen och prova igen så det lyfts jämnt fram och bak...samtidigt som BÅDA hjulen stöder på bilens andra sidan.
          Som nämnts tidigare så får du känna dig för och VAR FÖRSIKTIG!
          1,4 ton som svajar är lite läbbigt. Speciellt när domkraften är lite sliten och antingen agerar fullt stängt eller (nästan) fullt öppet.
          Sen har jag träklossar mellan pallbockarna och trösklarna.

          Lycka till
          Goran
          Last edited by Goc924; 12 March 2015, 09:13.
          Sportbilshistoria:
          12-16 Coupé Fiat 20VT -98
          08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
          06-10 Porsche 924 N/A -83
          01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
          97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

          Comment


          • #6
            Tack för tipsen, bilen står nu på fyra ben. Får se i morgon när jag åker ut till garaget igen om den fortsatt att göra så! Golvet är tyvärr "ganska" ojämt dock, lite mer än jag trodde visade det sig. När jag fått upp den "plant" var det sisådär 1,5cm luft mellan bocken och tänkt lyft-/anliggningspunkt vänster bak...så det fick bli lite extra emellan där - nu vilar den iaf ordentligt på fyra punkter. Om det är särskilt rakt vetef-n dock...kanske lika bra att inte ha den uppallad i alla fyra hörnen längre än nödvändigt?
            Coupé 20VT LE -99 (#565)

            Comment


            • #7
              Vad ska du göra för något? Byta avgasrör?
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #8
                Nja, funderar på att fixa lite bromskylning a la Per, samt överväger att ge mig på att byta krängaren bak. Det senare kanske jag lejer bort trots allt...vi får se. Det här med att ligga och skruva med "armarna över huvudet" funkar inte optimalt för mig som har typ en och en halv arm att jobba med (inte bildligt talat dock)... Blir det inget krängartrixande är det ju lika bra att ta ner den.
                Coupé 20VT LE -99 (#565)

                Comment


                • #9
                  Jag kan hjälpa dig om du behöver en extra arm Det kan väl inte vara alltför svårt att byta krängare.
                  Har du hittat någon guide från Per?
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Freddan72 View Post
                    Jag kan hjälpa dig om du behöver en extra arm Det kan väl inte vara alltför svårt att byta krängare.
                    Har du hittat någon guide från Per?
                    Yes, guiden har jag hittat. Låter kanon Freddan, tack för erbjudandet! Påbörjar arbetet får vi se, som gammal ingenjör och konsult inleder man väl som vanligt med "hur svårt kan det va" - innan man kör huvudet i väggen - då kanske jag behöver utnyttja livlinan och ta din utsträckta arm...
                    Coupé 20VT LE -99 (#565)

                    Comment


                    • #11
                      Tar du det metodiskt bara så ska det nog gå fint!
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Enda tunga är att ta bort bakre delen av avgassystemet. Resten är baggis, men som sagt, underifrån...
                        Sportbilshistoria:
                        12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                        08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                        06-10 Porsche 924 N/A -83
                        01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                        97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                        Comment


                        • #13
                          Du ska nog passa på att noggrant inspektera och känna efter rost på alla bromsledningar som annars inte syns. Mmmm överraskningar väntar....
                          Lastventilen kanske inte heller mår så bra - när du ändå är där.
                          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by TurboB View Post
                            Du ska nog passa på att noggrant inspektera och känna efter rost på alla bromsledningar som annars inte syns. Mmmm överraskningar väntar....
                            Jotack, minst en överraskning har jag nog hittat... Får nog skapa en projekttråd istället, så kan jag dela med mig av mina fynd där... Den här tråden skapade jag ju mest som en allmän fråga, men den har visst mest kommit att handla om mina eskapader under den numera uppallade bilen
                            Coupé 20VT LE -99 (#565)

                            Comment


                            • #15
                              Vi är alla intresserade av att följa dina äventyr i garaget med Coupen!
                              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                              Comment

                              Working...
                              X