Announcement

Collapse
No announcement yet.

Instrument symboler??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Instrument symboler??

    Hej ni som är jä--igt duktiga på Fiat
    Tyvärr saknar jag instruktionsbok till min Fiat coupe 16v Turbo
    När jag startar bilen så lyser en röd symbol som liknar ett insprutning munstycke
    Lyser några sekunder ca: 20-30 sekunder

    Min fråga är varför lyser den och ska det vara så???
    Glad påsk på er alla
    Mvh/ PM13😎

  • #2
    Låter som insprutningslampan. Den ska lysa när du slår på tändningen men ska slockna när motorn är igång. 20-30 sekunder efter att motorn är igång känns fel. Läs av felkoder tycker jag. Www.multiecuscan.net är nästan ett måste för alla som äger Fiat/Alfa/Lancia. Riktigt bra diagutrustning som betalar av sig om du slipper ett verkstadsbesök.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Kan bero på mkt. Ganska ofta på att lambdasonden avläser onormala avgasvärden, pga oljeläckage t.ex. Eller kass lambdasond, men då brukar väl lampan aldrig slockna.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Måste tillägga var besikta bilen igår med mkt bra avgasvärden!
        Precis när man startar (kall motor) går den orent, jag gasar till 2ggr lite lätt så går den bra igen! ( förövrigt går den som en dröm)
        Kan det beror på att bilen har ett EVO 2 chipp inmonterat???? har suttit i bilen ett par år redan.
        Jag har bara ägt bilen i 2 veckor ( stor service gjordes innan besiktningen)

        Tack för svar, måste beröma er här på forumen F-n vad ni är snabba på svara och dugtiga

        mvh/ Pm13

        Comment


        • #5
          Tidiga evo chipp hade problem med kallstarter men detta åtgärdades senare. Givaren på vänster sida av insuget har en tendens att krångla framförallt i kontakten vilket gör att symbolen på instrumentbrädan tänds och bilen går in i nödläge.
          Turbo é livet

          Torx måste vara djävulens påfund...

          Comment


          • #6
            Ok tack för tipset
            Du säger vänster sida är det när man stor framför motorn? Någon speciell färg eller form på kontakten?

            Comment


            • #7
              Ny lambdasond inköpt och i monterad, nu går den som den ska inga problem alls F-a va skönt!!

              Comment


              • #8
                Sweet!
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment

                Working...
                X