Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat coupe 16vt går inte över 4k rpm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat coupe 16vt går inte över 4k rpm

    Har en 16v turbo som har nyrenoverad motor men insprutslampan lyser och bilen varvar inte över 4k rpm samt att spool up är väldigt sen vid 3-3,5k rpm kan det vara dåliga stift?
    Har någon felsökningsverktyg att sälja eller låna av?

  • #2
    Den går över i safe mode. Du är inte ensam om att ha drabbats.
    Antingen kamlägesgivaren eller de två tändspolarna. Eller båda felen samtidigt.
    Har du möjlighet att ta ut felkoderna så slipper du massa onödigt spekulerande.
    Nån särskild spoolup eller turboeffekt under 3000 rpm kan du inte räkna med på en helt frisk Coupe heller.

    Eftersom det fel du beskriver är så tydligt är det med med all säkerhet kamlägesgivaren.
    Om ECUn inte triggar på pulserna så tänds lampan för motorfel(insprutningslampan) och tar bort varannan tändpuls ovanför 4000 varv.
    I några andra aktuella trådar har felen varit mer diffusa och haft andra orsaker.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Originally posted by TurboB View Post
      Den går över i safe mode. Du är inte ensam om att ha drabbats.
      Antingen kamlägesgivaren eller de två tändspolarna. Eller båda felen samtidigt.
      Har du möjlighet att ta ut felkoderna så slipper du massa onödigt spekulerande.
      Nån särskild spoolup eller turboeffekt under 3000 rpm kan du inte räkna med på en helt frisk Coupe heller.

      Eftersom det fel du beskriver är så tydligt är det med med all säkerhet kamlägesgivaren.
      Om ECUn inte triggar på pulserna så tänds lampan för motorfel(insprutningslampan) och tar bort varannan tändpuls ovanför 4000 varv.
      I några andra aktuella trådar har felen varit mer diffusa och haft andra orsaker.
      Jag har testat kamlägesgivaren och dragit bort kabeln då gick bilen ojämnt på tomgång sedan la jag tillbaka kabeln och den gick på tomgång utan problem, bilen har stått stilla i 4 år så kan inte bränslepumpen vara en orsak till problemet? eller har jag testat kamlägesgivaren fel?

      Comment


      • #4
        Tyvärr märks det inte så. Det finns två olika sätt att "veta".
        1 - läsa ut felkoderna.
        2 - koppla upp ett oscilloskp på givaren och kolla pulskvaliteten/signalstyrkan under hård motorbelastning. Att varva hjälper inte.
        Jag kan svära på att det inte är pumpen. Safe mode slår till vid exakt 4000 rpm.

        Så här:
        Om du inte har möjlighet att hitta en Fiatverkstad som kan hjälpa dig med felkodsläsning föreslår jag följande.
        Det billgaste att testa är att byta tändspolarna, vanliga Puntospolar 2 st som kostar typ 150 kr styck. Det är ett av de vanligaste felen och ger exakt detta resultat.
        Det är 100 gånger troligare än bensinpumpen. Pumpar funkar tills dom skär.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #5
          Det kan vara hallsensorn också, det var det på min och just när jag renoverat motorn också. Jag har bytt båda kamaxlarna, insug har lite mer lyft, ca 1 mm och avgas är orginal. Så när man skulle söka fel varför insprutningslampan tändes efter en stund och att bilen var ryckig, baktände ibland, ja dum som man är krånglar man altid till det. Jag började kolla kamtiderna inte bara en gång utan kanske 5 gånger innan jag gav upp det spåret. Sen eftersom jag bytt nästan alla givare, tändspolar men inte den där mockaperen som satt på kamaxlen. Började man söka vad den "hallsensorn" gjorde för nytta och hur man skulle mäta på pinnarna, sen kolla Ebay där jag hittade bara en sådan med hela inkapslingen för lite över 4000kr. Eftersom man är elektriker började man söka enbart givaren, då orginal var slut överallt i världen. Då in på detta forum där något tagit en från en Jetta en annan från Volvo, ja vad fasen billigast möjligt blev sökalternativet då det genast dök upp en hel värd av hallsensorer som tänkbara kandidater, men för att korta ner brättelsen blev det från denna länk till slut affär: http://www.ebay.com/itm/151775163790...%3AMEBIDX%3AIT
          Bilen har nu gått 6 mil, men besiktningsgubben kunde inte mäta avgaserna
          JanneMac

          Comment


          • #6
            Kärt barn har många namn.
            Hallsensor = kamlägesgivare.
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • #7
              Jag har nu bytt tändspolarna och lagt i en ny hallsensor bilen varvar ibland fullt ut men oftast är den i limp mode och insprutslampan lyser

              Comment

              Working...
              X