Announcement

Collapse
No announcement yet.

Justera/nolla tps 16v turbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Justera/nolla tps 16v turbo

    Tjena!

    Kan någon förklara hur man nollar eller justerar tps på bilen

  • #2
    Jag hade bilen igång och tps lossad och lät den gå på tomgång och justerade tills den gick bättre/insprutningslampan slocknade. finns säkert "rätt" sätt att justera på men det funkade för mig iaf

    edit. Om man ska göra det rätt så ska man mäta med en multimeter, hittar tyvärr inga värden men om någon vet så dela gärna med er
    Last edited by norre; 2 October 2015, 20:55.

    Comment


    • #3
      You should have around 0,2 v on TPS when car is at idle.Take the multimeter and measure.Hope this helps.

      Comment


      • #4
        se där, en som visste tack för infon!

        Comment


        • #5
          Originally posted by norre View Post
          Jag hade bilen igång och tps lossad och lät den gå på tomgång och justerade tills den gick bättre/insprutningslampan slocknade. finns säkert "rätt" sätt att justera på men det funkade för mig iaf

          edit. Om man ska göra det rätt så ska man mäta med en multimeter, hittar tyvärr inga värden men om någon vet så dela gärna med er
          Kan du berätta steg för steg hur man gör

          Ska man först ta bort kontakten till tps och sen hur justerar
          man den och ska man mäta i kontakten på tps?

          Comment


          • #6
            Originally posted by Gremlins View Post
            Kan du berätta steg för steg hur man gör

            Ska man först ta bort kontakten till tps och sen hur justerar
            man den och ska man mäta i kontakten på tps?
            inte en fiat men samma procedur https://www.youtube.com/watch?v=_skV...10TVflNbx-ftqB

            Comment


            • #7
              Throttle valve potentiometer has 3 wires a,b and c.When you put car on contact you have 5 volts between terminals a and c.In the middle wire you have from 0,2 up to 5 volts depends how much throttle you press.You should measure this middle wire and set this TPS sensor in 0,2 volts .After this you should have proper idle.Hope this helps.

              Comment

              Working...
              X