Hej på er . Blev i helgen ägare till en 20 vt coupe .
Det finns två saker som jag alltid sagt att man ska låta bli , det ena är att åka och titta på kattungar och det andra är samma sak fast hundvalpar, det slutar alltid med att man kommer hem som djurägare . nu i helgen blev jag tvungen att lägga till ett tredje . Åk aldrig och titta på häftiga sportbilar för det slutar också alltid på samma sätt. En provtur och sedan var både jag och sonen sålda, det hade kvittat om hjulen lossnat när vi körde tillbaks jag hade nog hittat "bra " argument för att köpa den ändå. Vem kan motstå ljudet från en dumpventil ? ingen motor intresserad i alla fall.
Det blev en -96 års modell långt har den gått också nästan 16k men den hade "rätt prylar tyckte vi , FMIC, 3" avgas mm. större skivor annan koppling mm.
Nu till det tråkiga verkar som toppackning har gjort sitt vid hemkomst kollade jag runt lite i motorrummet och fick en otrevlig överraskning kylarvätskan i exp vit som mjölk och när den kallnat låg nivå. Kollade oljan, ren och fin inget klegg på oljelocket. Min slutsats . Kass packning eller ändå värre trasigt topplock. Ingen kokning och inte höga tempraturer. finns det något annat som kan orsaka ovan nämnda ?
Men den gick Jä..ligt gött på vägen hem.
Hur svårt är det att byta packningen, kamdrivningen får ju plockas bort och jag har läst en massa om detta bekymmer här på forumet.
har skruvat en hel del dock ej turbo motorer.
kommer säkert tillbaka med massa dumma frågor men det får ni ta.
tacksam för svar
Det finns två saker som jag alltid sagt att man ska låta bli , det ena är att åka och titta på kattungar och det andra är samma sak fast hundvalpar, det slutar alltid med att man kommer hem som djurägare . nu i helgen blev jag tvungen att lägga till ett tredje . Åk aldrig och titta på häftiga sportbilar för det slutar också alltid på samma sätt. En provtur och sedan var både jag och sonen sålda, det hade kvittat om hjulen lossnat när vi körde tillbaks jag hade nog hittat "bra " argument för att köpa den ändå. Vem kan motstå ljudet från en dumpventil ? ingen motor intresserad i alla fall.
Det blev en -96 års modell långt har den gått också nästan 16k men den hade "rätt prylar tyckte vi , FMIC, 3" avgas mm. större skivor annan koppling mm.
Nu till det tråkiga verkar som toppackning har gjort sitt vid hemkomst kollade jag runt lite i motorrummet och fick en otrevlig överraskning kylarvätskan i exp vit som mjölk och när den kallnat låg nivå. Kollade oljan, ren och fin inget klegg på oljelocket. Min slutsats . Kass packning eller ändå värre trasigt topplock. Ingen kokning och inte höga tempraturer. finns det något annat som kan orsaka ovan nämnda ?

Men den gick Jä..ligt gött på vägen hem.

Hur svårt är det att byta packningen, kamdrivningen får ju plockas bort och jag har läst en massa om detta bekymmer här på forumet.
har skruvat en hel del dock ej turbo motorer.
kommer säkert tillbaka med massa dumma frågor men det får ni ta.

tacksam för svar
Comment