Announcement

Collapse
No announcement yet.

Coupen vill köras hårt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Chorus
    Jag har kört 10000 mil med inoljat filter på coupen, och 6000 mil med inoljat filter på volvon, ingen LMM har gått sönder. Känns som att det är väldigt överdrivet att det skulle vara så skadligt.
    Personligen så tror jag att faran ligger i att det finns folk som bara slänger på olja o inte gör rätt utan att det är där faran ligger, för mkt olja på filtret som sedan fäster sig på LMM.

    Comment


    • #17
      Originally posted by Chorus
      Jag har kört 10000 mil med inoljat filter på coupen, och 6000 mil med inoljat filter på volvon, ingen LMM har gått sönder. Känns som att det är väldigt överdrivet att det skulle vara så skadligt.
      Menar inte att den skulle gå direkt sönder, däremot ge lite fel värden efter ett tag. Som ger fel blandning.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #18
        per> Det kan möjligtvis påverka värden lite, eftersom luftströmmarna blir anorlunda, men det är marginellt.

        Dessutom är det ju lambdareglering vid dellast
        /Peter

        Comment


        • #19
          Menar du alltså att luftmassemätaren BARA reglerar på tomgång? Tror inte jag.

          Det som händer är väl mest att det blir en oljehinna överallt mellan filter och insugsrör, alltså även på luftmassemätarens ytskikt. Sen fastnar mer o mer skit.
          Det är möjligt att det inte ens syns, men det finns ju många dokumenterade fall i UK/fccuk där motorn gått från mager till fet blandning bara av att rengöra LMM/byte till ny.

          Och att motorn går magert är ju inte heller säkert att man märker vid vanlig körning, om man har egen laddreglering som Herr Motronic inte påverkar.
          Last edited by per; 13 April 2007, 14:26.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #20
            Originally posted by per
            Menar du alltså att luftmassemätaren BARA reglerar på tomgång? Tror inte jag.

            Det som händer är väl mest att det blir en oljehinna överallt mellan filter och insugsrör, alltså även på luftmassemätarens ytskikt. Sen fastnar mer o mer skit.
            Det är möjligt att det inte ens syns, men det finns ju många dokumenterade fall i UK/fccuk där motorn gått från mager till fet blandning bara av att rengöra LMM/byte till ny.

            Och att motorn går magert är ju inte heller säkert att man märker vid vanlig körning, om man har egen laddreglering som Herr Motronic inte påverkar.
            Så som du beskriver är det på min bil, en tunn oljehinna inne i luftfilter-röret, tänkte ta och rengöra det men nu har jag inte så mycket sug för nånting när bilen inte vill leka med mig.
            Tidigare bilar:
            Volvo 480ES 2006-2007
            BMW 320i E30 2007-2008
            Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
            Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
            + nån volvo 740 samt volvo 240

            Comment


            • #21
              per> nej, du har rätt, jag är förvirrad. =)

              men hur som helst, så kan man konstatera att min fungerar efter 10000 mil, och blandningen är helt ok. (ganska mycket för fett i vissa områden, men det beror på att chippet inte är mappat för min turbo)
              /Peter

              Comment


              • #22
                Originally posted by Helleman
                Jag kör vidare på min upptäckt på min vinterbil tillsammans med Viksson.
                Kolla vakuumslangarna! Är någon av eller läcker så kan bilen få sådana där skumma fel. Min vinterbil hade det problemet som du beskriver typ, och när jag och Viksson gick över vakuumslangarna var det en som nästan var av. Efter att dessa bytts så går bilen jättebra.
                Det är ju iaf en billig sak att kolla först...
                Det verkar vara som du säger så jag ska ta och kolla vakuumslangarna men vart sitter de nånstans? På ett ungefär, så det blir lite lättare att leta sig fram.
                Tidigare bilar:
                Volvo 480ES 2006-2007
                BMW 320i E30 2007-2008
                Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                + nån volvo 740 samt volvo 240

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Chorus
                  per> nej, du har rätt, jag är förvirrad. =)
                  Skönt att det inte bara är jag hela tiden då!
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by FloRic
                    Det verkar vara som du säger så jag ska ta och kolla vakuumslangarna men vart sitter de nånstans? På ett ungefär, så det blir lite lättare att leta sig fram.
                    Hehe, och här skiner okunskapen igenom hos mig!
                    Det var som sagt Viksson som hjälpte mig med SAAB:en, så jag är ingen direkt kung på detta. Jag ska nog inte försöka förklara ens. Kanske att jag kan lista ut det när jag tittar ner i motorrumet, men jag skulle säkert missa hälften. Dessutom så har jag ingen turbo på SAAB:en vilket ju gör att det är färre vakuumslangar på den.
                    Jag hoppas att någon mer kunnig här kan förklara för dig...
                    Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
                    Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
                    Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

                    Comment

                    Working...
                    X