Jo, det var Björn.. Men jag vet flera som inte haft problem när dom bett honom, så du o jag kanske hade otur
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Katalysator?!
Collapse
X
-
Okej, verkar så i sånt fall. Men lite försiktig ska man vara om man verkligen måste använda dem...
Comment
-
Jo, absolut, det allra bästa är om man åker själv. Jag tänker inte göra om det igen. Om det blir nån mer import för min del, så kommer det vara jag som åker till Tyskland o kollar och hämtar den.
Verkar nästan som man inte kan komma ifrån lackskador på tyska bilar, nästan alla verkar ha nån..
Comment
-
Originally posted by Carina
Jo, absolut, det allra bästa är om man åker själv. Jag tänker inte göra om det igen. Om det blir nån mer import för min del, så kommer det vara jag som åker till Tyskland o kollar och hämtar den.
Verkar nästan som man inte kan komma ifrån lackskador på tyska bilar, nästan alla verkar ha nån..Kör tyskt, drömmer om italienskt
Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar
Comment
-
Nä, det är sant, men har man några att kolla på samtidigt, så e det ju säkert nån av dom som passar...
Kan det ha något o göra med vilken bensin man kör med om avgaserna är för höga. För när jag hade blyfri 95 så var det högre avgaser är blyfri 98, det skulle väl varit tvärtom i så fall??
Vad kör ni med för bensin? (Hilding, vad kör du på, våra bilar är väl mest lika?!..)
Comment
-
Originally posted by Carina
Nä, det är sant, men har man några att kolla på samtidigt, så e det ju säkert nån av dom som passar...
Kan det ha något o göra med vilken bensin man kör med om avgaserna är för höga. För när jag hade blyfri 95 så var det högre avgaser är blyfri 98, det skulle väl varit tvärtom i så fall??
Vad kör ni med för bensin? (Hilding, vad kör du på, våra bilar är väl mest lika?!..)
/ante
Comment
-
Carina: Asså 95 lr 98 spelar ingen Större roll. Men jag kör 98 för att jag gillar min bil så mkt, ska få det bästa
Comment
-
-
Att köra på 95 är lite vanskligt på en turbobil utan spikningsskydd då den blir mer spikbenägen med 95 som är mer lättantändligt än 98 oktan!
Vet inte alls hur fiats laddtrycksstyrning är konstruerad men jag har ju läst att ni pystrimmar o då uteblir ju spikningsskyddet om det nu existerar.. så kör på så hög oktan ni kan
Verkar som ditt gasspjäll kärvar Carina, är det elektroniskt spjäll eller vajer?
I båda fall kan du ju plocka bort o rengöra spjällhuset och passa på o smörja upp det...
Om inte det hjälper så är det antingen elmotorn eller vajern som kärvar..//Max
Fiat Coupe 20V -97
Comment
-
Jag hade också problem med mina avgasvärden, men det var då Hc värdet som var för högt. Max gräns för denna är 100, o min låg på tomgång vid 250-300. :-o
Jag har hört att det är många som har problem med höga avgasvärden av olika slag, men för mig hjälpte det med att först o främst se till att bilen är nyligen servad. Där efter så när tanken ungeför innehöll 8 liter bensin, (vilket den gör när tankmätaren lyser med fast sken hela tiden).
Då blandar jag 3 liter k-sprit och sen kör bilen lite hårt och genomvarm innan du besiktigar den. Mina värden sjönk under mätbar gräns då! :-) Man kan även köra lite destillerat vatten(några centiliter) genom en vakuumslang med väldig försiktighet i flera omgångar med lite mellanrum, har lite förhöjd tomgång och hör hur bilen minskar i varvtal o går lite ojämt.
Man får en ångexpansion vid förbränningen som rensar bort en del gammalt skräp längs ventilerna och i toppen. Efter detta ska man köra bilen lite hårt, men de håller bara i sig en dag.
Viktigt att tänka på är bara att man inte ger för mycket vatten då det är risk för att toppackningen kan gå. Om detta hjälper med förhöjd Co-halt vågar jag inte svara på.
Lycka tillStieve
Comment
-
Originally posted by Carina
Jo, det var Björn.. Men jag vet flera som inte haft problem när dom bett honom, så du o jag kanske hade otur
angående k-sprit så funkar det ypperligt för att sänka co, jag gick från över 10 till 0.? i co på min jeep (ja den drog mycket bensin)
katalysatorn kan med största sannolikhet brännt, det gör dom när det blir för mycket soppa! katten på min uno var bara delar som lagt sig på tvären så det hindrade avgasflödet vilket i sin tur ökar HC...
Comment
-
Kör tyskt, drömmer om italienskt
Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar
Comment
-
Nej man ska nog vara lite försiktig med dessa importörer. Det ultimata är ju att själv vara och först titta på bilen man ska ha. Desutom så finns det inte så mycket pengar att spara på bilar som kostar här hemma under 100 000 kr. Vinsten är ju får dålig, med tanke på att det finns mycket import redan. Det kan bli dyrare i slutändan än vad man tror.
Nu ska ja ut o starta den svarta hingsten med ny fräch inre drivknut. :-)
Ha en bra helg...Stieve
Comment
Comment