Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dum fråga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dum fråga

    Nu är det vår och man ska köpa sig en ny bil. Hade ju en 16VT tidigare, och står nu i valet och kvalet för jag vet inte riktigt vilken bil jag ska köpa. Valet står mellan en 20 VT och en Clio Sport (hör och häpna). Två helt olika bilar men jag vill inte ha en bil där jag varje gg ska behöva fundera på om den funkar eller inte, om värmen går upp på vintern utan papper i kylaren, om jag tar mig dit jag ska utan problem. Bor dessutom i stan så en liten bil är rätt bra när parkeringsplatserna börjar ta slut.

    Min 16 VT funkade rätt bra faktiskt, vissa fel samt några stopp 40 mil hemifrån , men följer man forumet så pratas ju det mest om strul med både 16VT och 20VT (ganska självklart när man ber om råd här). Så frågan är eg, kan man ha turen att få en 20VT som inte strular hela tiden? Det är ju en "prestandabil" och därav en del strul. Köper jag en 01/02 Clio Sport är jag rätt säker på att den funkar (iaf enligt de jag känner som har den) men finns det ngra 20VT ägare här där bilen INTE strulat ngt fast man kör 2-3000 mil om året? Kan man få höra nån här som inte har massa problem hela tiden. Finns det dessutom otrimmade 20VTs att få ta på i sverige (nyare än 00)? Hur många finns det?

    Kanske en totalt jävla dum fråga i ett fiat coupe forum men vet i fan hur jag ska göra. Blir ju kär i coupen varje gg jag ser/kör den, men samtidigt så kör jag alltid långa sträckor där jag är beroende av driftssäkerhet... Då är en liten bensinsnål bil rätt intressant trots allt... (clion är ju inte bensinsnålast, men för att ha 172 hk så drar den rätt lite på landsväg). Dessutom har Volvia schyssta försäkringspriser (hade 14 papp/år för 16VT....) Tänker ju ändå punga ut med en 100-150 papp liksom, då vill man ju att prylarna ska funka...

    Vad tycker du om du orkade läsa allt? Hör gärna lite andra tankar....
    15
    Köp en Fiat Coupe 20 VT för fan!
    0%
    14
    Köp en töntig fransk Clio Sport
    0%
    1
    Det blev en Clio Sport... Slå mig inte!!!!

  • #2
    Ojojoj.. jag vet vad jag skulle gjort.. (hade såå gärna velat vara i din situation.!)
    Du kanske inte varit här på ett tag Pierre, men längre ner under "Köpa Kupa" (???) finns 2 fina erbjudanden..
    Otrimmade lågmilare. Jag skulle ge min högra arm för en Plus -00...

    Sen verkar det ju som otrimmade 20VT är i stort sett problemfria, jämfört med 16VT... :-)

    Du kommer inte ångra dig. Nu KAN man köpa en fin 20VT, en Clio kan du köpa närsomhelst...
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Inte har jag då märkt av några problem med driftsäkerheten i alla fall. Inget som gör att bilen tvärdör och inte går att köra i alla fall. Fast det finns ju saker som grenröret, kamrem och sådan som är dyra jobsposter på 20v och som man obenhörligen måste byta efter x-antal mil. Men ser man på rent vanliga "småfel" elelr "stora inte starta alls problem" så är i alla fall min 20V den överlägst bästa italienskan jag haft hittills den känns väl ihopskruvad (för att vara en italienare alltså)... :-)

      Och en ränult.... phuuuuuuu :-p
      På sommaren rattas det åter en härlig liten Fiat! :-) Barchettan den lilla oranga pärlan:
      http://www.garaget.org/?car=63213

      Comment


      • #4
        tja mannen!

        Innan jag köpte min Coupe, så var jag inne på att skaffa med en Clio Sport. Men så vart ju inte fallet nu.


        Clio : Grym väghållning. Lätt o går som satan. Billig i soppa. Billig i inköp. Billigare i försäkring.

        Coupen: Oxå bra väghållning(men den hänger nog inte på Clion på kurviga vägar) Går grymt bra, rätt lätt att trimma. Dyyyr i försäkring, slukar soppa, har en utseende som få = ), turbo är ett stor plus. m.m


        Är du beredd att punga upp med en 150k så tycker jag du ska göra så här.

        1. Köp en lågmilad Clio, för runt 100k. Sen fixar du dit kompressor på den. Kostar typ 40-50k har jag för mig. Då har du en riktig dräpar bil, som blir grym. Tror inte det finns nån kompressor matad Clio i Sverige.

        2. Elr så försöker du få tag på en lågmilad Coupe 20vt, som är full servad. Helst en sv-såld oxå, vilket inte är lätt att hitta. Lita inte på import bilar.


        Så valet är grymt svårt. Finns både för o nackdelar på bägge bilarna. Testa o kör en 20vt o en Clio sport, jämför.

        Köper du en Coupe, blir du nöjd. Detsamma gäller även för Clion.

        tack o hej!

        /ante

        Comment


        • #5
          Beror på lite där clion lär va billigare i drift än coupen...

          jag tolkar detta som om du behöver en bruks bil då kanske de e bättre med clio - coupe e för fin för sånt!

          Själv hade jag ändå kört på coupe bara för jag har svårt för renault! annars hade jag köpt nån annan fiat typ punto GT
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            Tja, egentligen vill jag ju ha en sportig bruksbil Jag kör inte varje dag, men när jag kör är det oftast långa sträckor som sagt... Typ 100 mil på en helg el så, och då vill man ju inte få stopp halvvägs.

            Skönt att höra att nån haft en felfri 20VT! Problemet är väl även att om jag ska köpa en 20VT så ska den vara 00-01:a, svensksåld, full servicebok, otrimmad (iaf ingen bruten plombering) max 6000 mil (typ), vara röd, silver eller svart Tyvärr gillar jag inte de blå eller gula, men smaken är ju som baken och jag älskar röda, silvriga och svarta sportbilar... Undrar hur många ex det finns kvar i sverige då... Fan va svårt, jag vet ju hur skönt båda bilarna går, fast coupen är jävligt snygg dessutom och lite mer pulver...

            Att det kan vara så svårt med något så roligt

            Problemet är att när jag väl står där, oavsett om det blir clio el coupe, och bilen är i rätt skick så köper jag på stående fot. Så tänkte bestämma mig innan... Har en lätt impulsiv ådra.

            Skönt med lite andras tankar i alla fall! Fortsätt med det
            Det blev en Clio Sport... Slå mig inte!!!!

            Comment


            • #7
              Vet inte hur det är i en clio, men i en liten bil (som ex. punto) blir det rätt hög ljudvolym som kan vara rätt jobbigt om du ligger och åker långa sträckor. Fast bekvämt i staden, definitivt enklare att fickparkera.
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                Håller med om att Punton låter lite mycket i över 120... men bättre var det med sommardäcken... På frågan så tror jag att det finns andra sportiga bruksbilar än just dessa 2, som egentligen är lite mer sportbil än sportig bruksbil. Där har ju Punto GT en poäng, annars finns det ju Honda Civic med någon rolig motor... Men jag tror att en välskött Coupe är roligast, Punto billigast, Clio mest racing (småvägar, banor), är det någon som provkört Clion och kan säga hur den verkar rent ljudmässigt, antar att den är rätt hårdfjädrad i varje fall...
                Fiat Punto GT - Turbo for fun

                Comment


                • #9
                  farsan köpte nyligen en clio sport, jag måste ju påstå att coupén är mycket roligare att köra

                  och vad det gäller kvalitén, jag har kört min sen 2001, 6500 mil, visserligen har det varit lite fel på den (grenröret bl.a), men inget som gjort att den inte gått att köra.
                  /Peter

                  Comment


                  • #10
                    Novisen: Japp, sååå många gånger som jag fått hoppa över parkeringar för att andra ställer sig så dåligt att enbart en clio/punto går att klämma in. Sen är man ju alltid rädd när man ställer en Coupe när det är trångt, inte för att jag skulle köra på ngn annan bil utan för att i Stockholm verkar det vara standard att "toucha" bilarna runt omkring när man tar sig ut ur en fickparkering. Fick sprickor över hela fronten pga att folk backade bak tills det tog stopp, med dragkrok dessutom...

                    Håller med om att dessa bilar kanske är mer sport än sportig bruksbil men vafan, det ska vara kul att köra med Coupen har ju kraftigt mkt bättre prestanda än Clion, men mindre prestanda än Clion tror jag inte att jag orkar med... Lite kul vid rödljusen ska man ju ha. Bullret tror jag att jag kan stå ut med, så länge jag har lite power under huven o hyfsat styv upphängning.

                    Ok, om någon hör en person som vill sälja en 20 VT, årsmodell 99-, färg röd, silver eller svart, svensksåld och gått max 6000 mil, otrimmad med full servicebok så kan ni väl tipsa mig

                    Tackar för tankarna, lutar trots allt åt en Coupe....
                    Det blev en Clio Sport... Slå mig inte!!!!

                    Comment


                    • #11
                      jo, det är aqlltid bra att resonera om sånt här! Tror att det var ett par på forumet här som försökte sälja nyare Coupéer 20V Turbo, kolla på Coupeforumet +säljes! Lycka till nu och informera när köpet gått igenom
                      /Fredde
                      Fiat Punto GT - Turbo for fun

                      Comment


                      • #12
                        Japp, jag är en dålig människa, det blev en Clio Sport till slut ändå. Har lite ångest och drömmer fortfarande om att köpa en 20 VT ngn gång i framtiden. Men hittade en riktigt fin Clio Sport till bra pris och tänkte det kunde vara kul att testa den med. Draget går ju inte att jämföra med Fiaten, men praktisk bil att ha i stan, den är ju inte tillräckligt snygg för att oroa sig för alla uppslagsmärken man får här inne i stan Däremot läg man väl hänga kvar här trots allt, skrivs ju mer intressanta inlägg här än på clio-forumen.....
                        Det blev en Clio Sport... Slå mig inte!!!!

                        Comment


                        • #13
                          ok, ska inte slå dig, men såg en schysst Coupe bränna fram på motorvägen vid nyköping i lördags vid 6-tiden.
                          Såg ut som en gul racer som for fram, de är ju helgrymma!
                          Hoppas du slipper problem med kärran i varje fall!
                          /freddde
                          Fiat Punto GT - Turbo for fun

                          Comment

                          Working...
                          X