Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny chippad

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    nu har det blivit lite fel här om jag förstått

    rätt.


    När jag skrev pysventil menade jag en bleed valve (för att ställa laddtrycket med).

    Du pratar nog om en dump.


    I vilket fall som helt så ja jag rekommenderar att du kör med en återcirkulerande dump.

    Angående pysventil så är det självklart bra med an A/f mätare (har installerat i min bil).

    Men många har klarat sig med en laddtrycksmätare och en bleed valve och fått bra resultat utan några problem.

    Själv klart är detta på eget ansvar eftersom man egentligen itne skall höjja laddtrycket utan att ändra med soppa och tändning.

    MEN oftast så kan man sätta en pysventil och höjja till det värdet som bilen laddar och låta bilens ecu kompensera med soppa och ställa tändningen när den vant in sig. Detta gör den endast med små marginaler.

    NU kanske man frågar sig varför man vill ha pys när man har chip etc.

    Jag vet inte riktigt men jag har aldrig haft chipp men min original bil hade ett hoppande laddtryck original. Ibland kunde den gå upp på 1.2 för att sedan lägga sig på 0.6 och smyga upp till 0.9 etc.
    Den levde sitt eget liv.

    Jag tog och ordna en bleed och det var det bästa jag gjort. (och detta på en original bil) Bilen hade konstant 1.0 bar i laddtryck och inga hopp upp och ner.

    Vet inte hur det är med 16v men 20v har en knocklink som känner av spikningar fast du har monterat pysventil så länge du har dom elektriska lsaddarna kvar i den gamla ventilen vilket gör att den ställer om/bryter tändningen ifall den spikar.



    Ser nu att jag själv inte kan förstå vad jag skrivit. men men ni kanske gör det lite bättre
    före detta coupe trimmare
    pimpig cadilacc deville
    Sv1000s C-Ö

    Comment


    • #17
      Hehe, jo jag tyckte det lät lite konstigt med öppen dump, hur ställer man laddtrycket med den? ;D

      Okej, men förslag på vart jag hittar en bleed valve? Samt installation hjälp? Är det svårt?

      Vart & tittat på fccuk.org ang. detta och det verkar ju skrivas en hel del om PRV och PBV och Bleed valve är väl PBV?
      Föredetta Coupé ägare -
      http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

      Comment


      • #18
        du har installations hjälp på www.coupe-sport.com

        För både 20v och 16v


        Pysventilen kan du köpa hos dalhems tex.

        Sen finns det andra "ventiler" som skall vara bra som inte pyser ut utan har en fjäderbelastad kula som stänger av flödet till wastegaten. Dom skall tydligen vara väldigt bra.




        Ja pysventil är PBV

        och den med kula och fjäder är en PRV

        MVH
        före detta coupe trimmare
        pimpig cadilacc deville
        Sv1000s C-Ö

        Comment


        • #19
          Mojo: öppnar inte en PRV och släpper ut tryck, fast bara över ett visst ställt tryck, liknande den EBV:n som sitter original, istället för att släppa ut hela tiden som en PBV?
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #20
            oftast

            så har PBV tre utgångar på ventilen.


            PRV brukar ha två utgångar endast.

            Den släpper således inte ut luft från vakuum slangarna. Och precis som du säger så gör kulan med fjäderbelastning det möjligt att hålla tätt vid ett inställt tryck ända tills trycket är uppnått för att flytta på kulan så luften kommer fram till wastegaten.

            Om du tar väck slangen från wastegaten så skenar ditt laddtryck.

            Precis så funkar prv:n den stänger av lufttillförseln.

            På prv:er brukar man ha ett litet hål som släpper ut överflödig luft från wastegaten när man släpper på gasen. Men det är väldigt litet och är inte till för att pysa ut luften utan för att responsen skall komma snabbre vid växlingar etc.

            Fördelen med prv är vad jag hört att laddtrycket kommer mycket snabbare och skall vara rätt så bra på att hålla stabilt laddtryck.


            Sitter själv och funderar på en sådan men är ganska nöjd med den jag har nu oxå.
            före detta coupe trimmare
            pimpig cadilacc deville
            Sv1000s C-Ö

            Comment


            • #21
              PRV

              Efter att ha läst en del på det engelska forumet kommer jag nog oxå skaffa PRV ihop med mitt Novitec-chip.
              Så att den inte överboostar till 1.8 (!!!) utan kanske till sådär 1.3bar max.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment

              Working...
              X