Announcement

Collapse
No announcement yet.

kylvätsketemp?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by TurboB
    Troligen är skalmarkeringen felaktig och ingen brydde sig om att ändra hos FIAT.
    Det är min teori oxå.. Vore ganska typiskt Fiat ärligt talat. :-)
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #17
      vart finner man en billig termostat?

      Comment


      • #18
        Du får vara glad om du kan få fram en orginal reservdel via Fiatverkstad. Jag har letat termostater med andra temperaturer men funnit att ingen verkar ha ens ersättningsdelar. Efter lite efterforskningar så visar det sig att det inte är fel på termostaten om visaren står på 70 gr. Det är helt normalt. Den verkliga vattentemperaturen på det vatten som cirkulerar inne i motorn är 90-94 grader. Hittar du nånting så skrik. Jag vill ha en 75-80 graders termostat istället för orginalets dryga 90 gr.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #19
          Störigt som fan, jag har samma temp som du Tony, var på väg att byta termostat men det ser ut som alla har samma problem så felet kanske inte ligger där?

          TurboB hur kollade du vattentempen?
          Fiat Coupe 20VT Plus -99
          "Trying is the first step towards failure"

          Homer S

          Comment


          • #20
            www.coupeteile.de

            vet ej om de har det hemma dock

            01980 46432157 Thermostat für 2.0 20V Turbo 79,00 €
            http://www.coupeteile.de/Bilder/Neut...mostat20VT.jpg
            Fiat Coupe 20VT Plus -99
            "Trying is the first step towards failure"

            Homer S

            Comment


            • #21
              det där såg ju ut som hela termostathuset...feltema säljer ju termostater för 50-lappen och det är ju bara ett membran som öppnar vid värme...är 16/20vt motorerna så knasigt byggda att man måste byta hela huset??

              Comment


              • #22
                Typisk FIAT-kontruktion skulle jag säga. Alla Fiat som jag träffat på byter man hela huset. Möjligen hade 127:ans 903cc lös termostat, kommer inte ihåg säkert.

                Ja, jag kollade tempen. Tempmätaren är inte ansluten till den "inre" slingan utan den "yttre". Det är därför den visar så låg temperatur vid normal körning.

                Vid bankörning då termostaten efter 1-2 varv är vidöppen så stabiliserar sig även kupémätaren på 94 grader ända till det kokar (om man t.ex. tvärt stänger av motorn utan att låta den gå några minuter på tomgång) då tempraturen skenar iväg över 100 grader. Då sprutar också övertrycksventilen i expansionskärlet ut litervis med vatten under bilen.
                Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                Comment


                • #23
                  Originally posted by TurboB
                  T Då sprutar också övertrycksventilen i expansionskärlet ut litervis med vatten under bilen.
                  Denna ventil/lock verkar ha ett bäst-före-datum. Mitt lock öppnade jämt på bana förr o sprutade ur sig ett par liter.. Tills jag bytte till ett nytt för inga pengar alls. (100kr) Plötsligt inga läckage! Fick tipset på fccuk.org.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Pär C
                    Japp, min motor temp ligger där också.
                    Det är nog en himla tur att den inte är högre. För i somras när vi var i alperna och körde runt så började tempen klättra oroväckande högt. Men det klarade sig utan att koka.

                    Pär
                    Var också nere vid alperna och Italien nyligen och det var samma för mig. Bilen klarade från att koka över (närmare 100 grader var inte ovanligt) däremot blev bensinpumpen överhettad istället så då blev man ju ståendes några timmar :] (har en Walbro 255 pump så det är ej orginal).
                    Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
                    Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

                    Comment


                    • #25
                      Så länge vattenpumpen går så är det inga problem. Det är först när man slår av motorn och pumpen stannar som det bildas ånga som pressar ut vatten genom övertrycksventilen när motorn/vattnet är så varm. Men visst är korken förbrukningsvara.
                      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by TurboB
                        Så länge vattenpumpen går så är det inga problem. Det är först när man slår av motorn och pumpen stannar som det bildas ånga som pressar ut vatten genom övertrycksventilen när motorn/vattnet är så varm. Men visst är korken förbrukningsvara.
                        Detta har jag upplevt blev riktigt orolig när jag såg detta

                        Per> Köpte du korken på Fiat i Sverige?
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #27
                          På tal om tempen och termostat..kollade med Fiat va de skulle ha för en termostat, 1000kr!!
                          Finns det verkligen inget billigare alternativ för en j*vla termostat?
                          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                          Mvh
                          Joksi

                          ¤ Garaget.org

                          ¤ Joksi.net

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by 84jr0
                            Per> Köpte du korken på Fiat i Sverige?
                            Jajamän, på Rosso i Gbg för min del.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #29
                              Snubben som kollade på min bil böt ut en del av sladden, satte dit en ny säkring med en bättre hållare och bättre isolering. Det var den enklaste lösningen, håller det så är det bra annars får vi väl byta ut hela sladden.
                              Han trodde också det inte var original, att någon har dragit om sladden ev. Ingen aning varför.

                              Kl 12 ska jag på besiktning iaf, wish me good luck
                              Det jag "vet om" är att jag förra året fick en bra att veta-notis om glappande spindelled och liten anliggningsyta på bakbromsarna. HAr jag tur så slipper jag nedslag på det i år, men bara de inte hittar nåt nytt nu..

                              Återkommer efter besiktningen.
                              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                              Mvh
                              Joksi

                              ¤ Garaget.org

                              ¤ Joksi.net

                              Comment


                              • #30
                                El: det värsta man kan göra är att släppa in en larmgubbe i bilen. Efter att dom har patchat är det nästan omöjligt att få ordning på elen igen. Jag hatar billarmsinstallation och fasar för den dag skräpet börja krångla i min Coupe.

                                www.autoexperten.se har länkarm för vettiga pengar 880 kr. Den främre länkarmsbussningen brukar tröttna och ge klonk i framvagnen och spårkänslighet. Kan vara idé att byta därför. Passa i såna fall på med nya drop-linkar till kränghämmaren också som bara kostar ett par hundra kronor till båda sidorna.

                                Bakbromsarna tar nästan ingenting och man måste bromsa bra hårt innan dom börjar nypa ordentligt. Dom flesta bilägare bromsar sällan eller aldrig så hårt som krävs - därför rostar dom igen.
                                Tips: Biltemas Marea-skivor passar till Coupen och kostar 159 kr. Skaffa sen riktiga belägg och bromsa hårt nån gång ibland så kommer dom hålla sig fina. När du plockar bort oken bak så dra ut glidpinnarna och smörj upp dom ordentligt, en annan orsak till ojämn slitage bak.
                                Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                                Comment

                                Working...
                                X