Announcement

Collapse
No announcement yet.

kylvätsketemp?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Tack för tipsen, de va fina.

    Då var besiktningen över, och vänster länkarm gick alltså inte igenom (glapp) i år. Höger fick en notis dessutom (tätning skadad). Så vänster måste bytas iaf. =/
    Får kolla på autoexperten då.

    Parkeringsbromsen var tydligen helt kass på vänster sida, och tog dåligt på höger.Amvänder den typ aldrig så kanske därför... Vad är det man måste köpa för att få det här att bli bra?

    Ang bakbromsarna, återigen en notis att de har ytrost. Besiktningsmannen föreslog istället för att köpa nya att ta en smärgelduk och ta bort de mesta av rosten, samt smörja oken för han misstänker de är lite tröga varav de lätt bildas rost på skivorna.

    Sen fick jag samma fel som åter innan, höger fram lykta felaktig ljusbild. Då kunde jag justera med den vita ploppen, eftersom elmotorn har lagt av på den sidan. Nu när jag provar snurra på ploppen händer ingenting i lyktan....

    Bromsarna fram var 2,6 resp 2,7 förra året, i år var de 2,2 resp 2,7. Han gav ingen rimlig förklaring, mer än att han sa att det är helt ok. Någon här som kan förklara?

    Var ju beredd på spindelleden, kanske trots allt förklarar mina problem med vibratioenr i ratten när dem inte är i bästa skicket. Handbromsen kom helt oväntat, däremot blev jag positiv över avgasvärdena. Låg lite på gränsvärden förra året, nu när ja kom dit så glömde jag återigen att köra bilen en stund innan så HC värdet var lite för högt. Han körde en sväng på gården med bilen i ettan, och mätte igen. Då var det bättre än förra året:

    CO 0,0
    HC 46
    CO2500 0,0
    Lambda 1,01
    Last edited by Joksi; 3 September 2007, 11:38.
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

    Comment


    • #32
      926 ska autoexperten ha enligt deras webbsida...
      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

      Mvh
      Joksi

      ¤ Garaget.org

      ¤ Joksi.net

      Comment


      • #33
        Ytterligare en tråkighet, efter att fått fixat sladden lite bättre som går till fläkten så funkade de fint, men imorse när ja kom ut verkar motståndet som ja böt förrförra veckan ha pajat igen. Funkar bara på fjärde läget igen, hur fan det nu kan ha hänt med ett nytt motstånd!?
        Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
        Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

        Mvh
        Joksi

        ¤ Garaget.org

        ¤ Joksi.net

        Comment


        • #34
          Nä, bakoken blir så dåligt motionerade så dom kärvar ihop. Det är därför din handbroms inte vill vara med och leka heller.

          Där fram kollar du så inte kolven börjar gå trögt. Olja upp kring damask och kolla glidpinnarna. Annars kan det vara läge att lufta bromsarna. Bromsvätskan blir svart och dålig på några år. Bror Duktig byter varje år men åtminstone vart 2-3 år kan man kosta på sig 100 spänn och en halvtimme. En diff på 0.5 är så mycket att du börjar känna att det drar snett.

          Du kan vrida ur lampmotorn (bajonettfattning) och kolla så inte gula kulan har hoppat ur. Sätt också reglaget inne i bilen på max eller koppla ur den helt och hållet.

          Bussningarna går att köpa separat men eftersom spindelleden sitter nitad så måste den vara frisk för att det ska vara meningsfullt att bara byta bussningar. Använde en kofot och bänd mellan länkarm och nav för att se om leden "lyfter"/glappar.


          ******************************************
          Information om fordonet: Generell info om biltypen:

          Reg.nummer: xxx999 Bilmärke Fiat År: 11.1993 kW: 140
          Chassinr: ZFA176000P0000733 Modell: Coupé 199311- (FA/17 Typ: 2.0 16V Turbo Motorkod: 175 A1.000
          Tillverkad: 93 Kaross: Coupé cm3: 1995 Mer fordonsinformation »

          Artikel Länkarm framaxel

          Benämning Art.nr. Varumärke Ca.pris ink.moms RK Antal
          Länkarm framaxel Länkarm framaxel 16-0941 Sidem 880,00 kr 704,00 kr exkl. moms
          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

          Comment


          • #35
            Även handbromsvajern är känslig för fukt/salt/skit. Koppla loss den från armarna och prova om den rör sig.
            På min bil har oken aldrig varit några problem, bara vajern.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #36
              Tackar för förslagen, då vet jag på ett ungefär vad det kan vara. Hoppas bara det inte är bromsbackarna som är slut? Iom att den inte alls tar på vänster, bara lite på höger...

              Konstigt, jag bläddrade mig fram till Coupén i autoexpertens webkatalog och fick priset 927, men men får väl ringa när jag beställer en.

              Vad gäller lampan, besiktningsmannen trodde 99,9% att det var glödlampan som sitter fel. Men grejen är att förra året var det samma sak, då var det så att reglaget i kupén flyttade ena lampan bara,och den högra stod still. Så då fick jag mlösa det genom att skruva på den vita pluppen på den lampan, och det blev i rätt nivå jämfört med den vänstra. Nu när jag provade så hände som sagt inget, och jag tvekar på att lampan kan "hmna fel" av sig själv när den suttit där i 1 år rätt..
              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

              Mvh
              Joksi

              ¤ Garaget.org

              ¤ Joksi.net

              Comment


              • #37
                Snackade med en meck, han insisterade på att man skulle byta båda bakskivorna, backar och belägg. Ahum, inte så sugen på de, känns mer som att jag villa beta av de sakta just nu, t.ex. som ni o besiktningsmannen sa smörja upp oken först o se hur de blir o kolla vajern också.
                Måste ju ändå köpa vänster länkarm till att börja med, får se vad gäller den högra längre fram... Så¨kan man spara in pengar på att smörja upp istället så hellre de liksom.

                Grejen är den att vänster bakskiva nästan inte har nån rost alls, medans höger är ganska så rostig över hela skivans yta.
                Konstigt det där, iom att det är vänster sida som handbromsen inte tar alls enligt besiktningsmannen...
                Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                Mvh
                Joksi

                ¤ Garaget.org

                ¤ Joksi.net

                Comment


                • #38
                  Skulle nog rekommendera att allt du byter vad det gäller hjulupphängning och bromsar byts på bägge sidor samtidigt. Annars kommer bilen börja bromsa och/eller styra konstigt.

                  Panda 169

                  Comment


                  • #39
                    Vad lustigt, priserna på länkarmarna skiljer sig butikerna emellan. De flesta tar 923 - 927 kr, men väljer man butiken i huddinge så kostar den 880 kr.

                    Undrar vad det beror på.
                    http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                    http://www.garaget.org/?car=38250

                    Comment


                    • #40
                      Autoexperten är som ICA, Woody och Mekonomen ett antal fristående "butiker" men under en gemensam inköps- och marknadsföringsorganisation. Kanske har dom möjlighet att "differentiera prissättningen" som det så vacket heter på business-lingo. Eller också är det bara en data-tabbe.

                      Ett alternativ är Bravo-armen. Den kostar bara 770 och jag är 95% säker på att den är identisk. Prova att beställa den och ta med din till butiken och jämför. Dom har inget krav på att man hämtar ut beställda varor, bara man säger till, eftersom dom returnerar allt som inte behövs på lager. Nästan alla FIATprylar beställs.
                      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                      Comment

                      Working...
                      X