Announcement

Collapse
No announcement yet.

Viskositet!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Viskositet!

    Tjena!

    Jag ska göra lite reparationer imorgon och har observerat att oljetrycket på tomgång är för lågt sen jag bytt till 0-40W olja, misstänker att den inte vill ha en så flyktig olja, kan det stämma!! Ibland blinkar oljetryckslampan svagt när den är rejält varm!

    När jag startar den så är oljetrycket 3+ bar men sjunker iom temperaturstigningen, därför är min teori viskositeten!

    Vad kör ni på?
    //Max
    Fiat Coupe 20V -97

  • #2
    Agip Racing 10w/60 helsynt. åker ja med
    DTA E48Exp sprut,BMC filter,större IC,T3/T04E snurra,3"rostfritt m racekat,Walbro 255Hp pump.

    Comment


    • #3
      Kör Mobil1 0-40w. Funkar fint.

      Du har inget oljespill under bilen då du stannar? Titta speciellt framför högerfram däck (oljekylaren)? Om slangarna till kylaren börjar ge upp (läcka) kan det resultera i dåligt oljetryck.
      Last edited by Hilding; 21 June 2004, 22:42.
      Föredetta Coupé ägare -
      http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

      Comment


      • #4
        Jag hoppas att du har kollat så du har ordentligt med olja i motorn.

        Mitt oljetryck kan sjunka till ca 2 bar på tomgång när oljan är varm. Har kört på Mobil1 0w-40 ett antal tusen mil, men när jag bytte olja senast så blev det Castrol RS 0w-40.
        SDE Racing
        Coupe 20VT-97 under konstruktion
        Marea Weekend HLX-97 påställd
        Punto 75 SX-98 påställd
        Tipo 1,4ei-94 såld

        Comment


        • #5
          Har full sticka.. men oljetrycket var bättre med den förra oljan som var 5-40w Omega XX.. Märket på nuvaranade olja vet jag inte säkert då det är smörjaren på jobbet som tagit hem 200 liter helsyntet 0w40 till våra personbilar, men det bör vara Shell!

          Motor o växellåda är snustorra så när som på nån lätt svettning!

          Kanske det är oljetrycksgivaren som det är tjall på!?

          Jag menar, jag har ju inga som helst oljud från motorn och ventiltryckarna borde ju börja knacka lite lätt om de inte fick ordentligt oljetryck.. det räcker ju med att oljan är lite för gammal på vissa bilar för att man ska få lite tråkigt ljud precis efter start!

          Aja, provar att byta till en tjockare olja imorgon så får vi se, eftersom trycket sjunker i samband med temperaturen(på tomgång) så är ju viskositeten den mest logiska parametern.......

          Finns det någon möjlighet till internt läckage på dessa motorer?
          Last edited by Max; 21 June 2004, 23:54.
          //Max
          Fiat Coupe 20V -97

          Comment


          • #6
            0-40W olja är nog lite tunn. I England kör alla på minst 10W-50. Oljelampan ska inte behöva blinka!

            Jag kör på Mobil1 5W-50, på gränsen till för tunn. Trycket kan sjunka ner till 2.4bar när den är riktigt varm/tomgång.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Okej så man kanske borde byta alltså? alltid trott att ju "finare" olja man har ju bättre för bilen...men kanske inte alltså? Min oljetryck kan ligga nästan på noll (0) under tomgång då den är varm, fast lampan blinkar aldrig.
              Föredetta Coupé ägare -
              http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

              Comment


              • #8
                Jag har alltid trott att första siffran är hur tjock oljan är när den är kall och andra siffran hur tjock den är när den är varm. 30 olja är tunnare än 40 som är tunnare än 50 vid normal arbetstemp. Och 0 är tunnare än 5 som är tunnare än 10 när bilen är kall. Fast någon kan nog förklara lite enkelt hur det ligger till ;-)
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  Jag har glömt lite, men det är nog ungefär så ja!
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    I så fall borde väl en 0-gradig olja inte vara något problem, eftersom oljetrycket inte dyker på kalla motorer. Och en W40 borde väl inte vara för tunn? Står väl som angett värde i manulen, eller?
                    Vill inte skrämmas, men om trycket dyker ner mot 0, är inte det lite allvarligt då, även på tomgång? Kanske borde kolla var trycket försvinner istället för att stoppa i tjockare olja? Punton kör jag på Quaker 4X4 som jag tror jag läste är en 0W30-olja (kan ha drömt) och den håller sig på ca 2bar vid tomgång. Ibland åker den ner till 1.5, men det är när motorn börjar gå lite ojämt av någon anledning.
                    Läste någonstans att när oljetrycks-lampan lyser så är det redan för sent, skadan är redan skedd, fast det kanske bara är om man kör bilen som det är farligt? Bara jag som är nyfiken.

                    Edit:
                    Q4X4 var visst en 10W30-olja semisynt.
                    Last edited by novisen; 22 June 2004, 12:30.
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #11
                      Jo då är det ju logiskt att det blir väldigt lågt tryck vid varm motor, om man kör tex. 0W-30 eller 0W-40. 10W-60 (castrol racing) skulle ge högre tryck, liksom Mobil1 5W-50..

                      Annars är ju det en klassiker med lågt tryck på Lampredi-blocken (16VT). Inget att oroa sig för! På min Argenta är trycket ca 0.5bar enl. mätaren på varm tomgång.. Och det är tydligen helt i sin ordning.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        på min 16vt e trycket 0,7-1,0 när motorn e varm.....1,5 med tjockare olja.......

                        Comment


                        • #13
                          Max>
                          Hur gick det har du bytt olja?
                          Och om du har byt ändrade sej trycket något efter bytet ?
                          SDE Racing
                          Coupe 20VT-97 under konstruktion
                          Marea Weekend HLX-97 påställd
                          Punto 75 SX-98 påställd
                          Tipo 1,4ei-94 såld

                          Comment

                          Working...
                          X