Announcement

Collapse
No announcement yet.

16v turbon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 16v turbon

    Hej Hej!
    Nån som vet vad det är för orginal turbo på 16vt`n?? typ märke och nr??

    Tänkte köpa ny dump...,nån som har nå bra förslag på vilken man bör välja? svårt att byta? bör man byta dump om man inte har chippat?

    Är inte så hajj på det här med dump och wastigate ...men det är vell med wastigaten man ställer in trycket??? eller?

    /tack
    -Coupe 16vt -95-
    -Punto 60 -06-
    -Alfa 156 JTS -04-

  • #2
    Ska du byta till öppen eller återcirkulerande dump? Varför ska du byta dump, är din nuvarande paj? =)

    Om det är till en orginal bosch återcirkulerande-dump du ska byta så är det jätte lätt, tar 5 min.
    Föredetta Coupé ägare -
    http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

    Comment


    • #3
      öhhh...,

      Eftersom alla hårda killar värkar byta dump så tänkte jag åxå

      Vad ere för skillnad på öppen och återsirkulerande???
      -Coupe 16vt -95-
      -Punto 60 -06-
      -Alfa 156 JTS -04-

      Comment


      • #4
        haha, okej

        Skillnaden är som det låter: Öpen dump släpper ut (ladd?)-luften, vilket ger ett "Psssssh"-ljud & en återcirkulerande är vad den heter.

        Mera vad skillnaden blir får någon annan förklara
        Föredetta Coupé ägare -
        http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

        Comment


        • #5
          Jag har för mig att Särås förklarade att återcirklurande skulle ge något mindre lagg mellan växlingarna, eller så var det tvärtom ;D lite osäker. Men hur somhelst lär det inte vara mätbart ens.

          Ljudet skiljer inte så mycket mella återcirkulerande och öppen, om man har öppet luftfilter.

          Det finns ingen bra anledning alls att byta dump om det inte är problem med den du har. Vanligt fel är att dom läcker lite via c:a 3000 varv om man håller mellangas. Det blir en burrande ljud, låter som en råmande ko ungefär
          /Peter

          Comment


          • #6
            Hmmmm...,

            Okej då kanske man inte behöver byta då!
            Men hur ställer jag in ladd-trycket då?
            Är det med wastigate ventilen eller...,och hur gör man?
            Tänkte köpa en boost mätare men vore ql att kunna ställa in trycket åsså!
            -Coupe 16vt -95-
            -Punto 60 -06-
            -Alfa 156 JTS -04-

            Comment


            • #7
              Du ställer trycket med hjälp av en PassiveReleaseValve (PRV) eller en Passive Bleed Vavle (PBV). Wastegaten är satt att aldrig ge mer än ca 0.6bar (på en PuntoGT och en coupe 20VT i alla fall), så med ventilen så lurar du turbon att tro att trycket är lägre än det igentligen är. Sitter en Electronic Bleed Valve (EBV) som styr det där från datorn normalt sett, en mässingsfärgad sak med tre slangar och en elektrisk kontakt.
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                Ok??

                Hmm...,så vart får man tag på en sån där (PRV) / (PBV) då???. eller gåre att göra själv? eller köpa i affärn???

                Svårt att sätta dit? risk för att paja nåt??? om man höjer trycket till typ 1.2bar eller 1.3!

                /Lyfter på hatten för svar!
                -Coupe 16vt -95-
                -Punto 60 -06-
                -Alfa 156 JTS -04-

                Comment


                • #9
                  Originally posted by novisen
                  Du ställer trycket med hjälp av en PassiveReleaseValve (PRV) eller en Passive Bleed Vavle (PBV). Wastegaten är satt att aldrig ge mer än ca 0.6bar (på en PuntoGT och en coupe 20VT i alla fall), så med ventilen så lurar du turbon att tro att trycket är lägre än det igentligen är. Sitter en Electronic Bleed Valve (EBV) som styr det där från datorn normalt sett, en mässingsfärgad sak med tre slangar och en elektrisk kontakt.
                  Novisen.
                  Om man chippar en 20 V utan att montera en PBV eller PRV, så öppnar väl EBV:n redan vid normalt laddtryck, och då har man väl ingen effekt av chipbytet. Eller har jag inte fattat nåt??? :-/
                  Alfa Romeo Spider 3,2 Q4 -07
                  Volvo V50 T5 -05

                  Comment


                  • #10
                    Fyr, det låter som du får läsa på lite först. Man ska nog kunna lite om förutsättningarna innan man börjar trimma sin dyrgrip, mycket kan gå snett. Mer än många tror kanske. "Hoppsan, hål i kolvarna? Jävla skitbil!"
                    Den viktigaste tumregeln är väl att se till att man har rätt mängd soppa för sitt laddtryck. Annars jävlar blir det varmt, och motorn din smälter. Börja med att skaffa laddtrycksmätare och blandningsmätare (lambda).
                    Och köp ett bra chip (tex. Novitec) som man vet har mappad bränslemängd från början. Om du nöjer dig (säkrast!) med de ca 30hk extra som chippet ger, behöver du inte heller montera en PBV eller PRV (o kan alltså kan behålla alla säkerhetsfunktioner i originalsystemet).

                    Alfaanders> Om man byter chippet byter man ju oxå tidpunkten när EBV:n öppnar! Den styrs ju av styrenheten.
                    Last edited by per; 29 June 2004, 08:50.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      En bra tråd jag läste nyss:
                      http://www.fccuk.org/ubbthreads/show...b=5&o=&fpart=1

                      eller:
                      http://www.fccuk.org/ubbthreads/show...b=5&o=&fpart=1
                      Last edited by per; 29 June 2004, 10:07.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment

                      Working...
                      X