Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tjena Castrol..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tjena Castrol..

    Lita aldrig på någon..?

    Som Ni kanske minns bytte jag växellådsolja för en vecka sen, till Castrol SMX-S 75W-85 API GL3/4, helsyntet.
    Köptes på Mekonomen, som rekommenderade denna enl. Castrols egna listor.

    Bilen har funkat bra, blev lite tystare men lite svårare att växla, konstigt nog. Vid närmare efterforskning (jag vet, jag skulle kollat det tidigare..) visade det sig att Coupen ska ha 75W-90, och GL5. (Viskositet kall/varm, GearLube (krafttålighet) 1=lägst 5=högst)

    Det skumma är att Castrol helt har missat detta och rekommenderar fel olja! Svenska Castrol berättade att just Fiats GL-nummer är jäkligt viktigt att följa. De sa ursäkta och sen fick jag 2 liter ny olja, utan extra kostnad på Mekonomen! :-)

    (Den rätta sorten heter Castrol TAF-X 75W-90 API GL4/5. Även den helsyntet.)
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

  • #2
    per> lättare att växla nu?

    MT bytte till helsyntet åt mig för några år sen, jag hade hoppats på att det skulle vara lättare att få i växlarna när den var kall, men det blev bara värre. Kanske samma fel.
    /Peter

    Comment


    • #3
      nå? =)
      /Peter

      Comment


      • #4
        Japp, nu har jag bytt. Nu är den ännu mer lättväxlad än innan!
        Dock var missljuden (lite brusigt, på låga växlar + rutan nere..) sen innan i stort sett kvar, så jag kompletterade med en dos Slick 50 -tillsats. (har funkat otroligt bra i Argentan t.ex.)
        Så nu är den även mkt tystare! :-)

        Alltså; det perfekta växellådsinnehållet (enl. mig!): Castrol TAF-X + Slick 50 (för växellådor).
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          kanske skulle prova att byta då =)
          /Peter

          Comment


          • #6
            Originally posted by per
            Japp, nu har jag bytt. Nu är den ännu mer lättväxlad än innan!
            Dock var missljuden (lite brusigt, på låga växlar + rutan nere..) sen innan i stort sett kvar, så jag kompletterade med en dos Slick 50 -tillsats. (har funkat otroligt bra i Argentan t.ex.)
            Så nu är den även mkt tystare! :-)

            Alltså; det perfekta växellådsinnehållet (enl. mig!): Castrol TAF-X + Slick 50 (för växellådor).
            Gäller detta 16v T med tror?

            Hur många liter bör jag köpa?
            Last edited by Hilding; 31 March 2005, 13:04.
            Föredetta Coupé ägare -
            http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

            Comment


            • #7
              Re: Tjena Castrol..

              Originally posted by per
              Lita aldrig på någon..?

              Som Ni kanske minns bytte jag växellådsolja för en vecka sen, till Castrol SMX-S 75W-85 API GL3/4, helsyntet.
              Köptes på Mekonomen, som rekommenderade denna enl. Castrols egna listor.

              Bilen har funkat bra, blev lite tystare men lite svårare att växla, konstigt nog. Vid närmare efterforskning (jag vet, jag skulle kollat det tidigare..) visade det sig att Coupen ska ha 75W-90, och GL5. (Viskositet kall/varm, GearLube (krafttålighet) 1=lägst 5=högst)

              Det skumma är att Castrol helt har missat detta och rekommenderar fel olja! Svenska Castrol berättade att just Fiats GL-nummer är jäkligt viktigt att följa. De sa ursäkta och sen fick jag 2 liter ny olja, utan extra kostnad på Mekonomen! :-)

              (Den rätta sorten heter Castrol TAF-X 75W-90 API GL4/5. Även den helsyntet.)
              Ack! Synd att jag inte skrev om detta när jag tittade på det då jag upptäckte precis samma fel i shells äldre listor, antagligen kanske det gått ut fel uppgifter till oljebolagen?

              Efter lite forskande fick rekommendationen att köra "Shell Transaxle" vilket är en Helsyntetisk 75W-90 GL5'a. Denna skall vara extra snäll mot gulmetaller och det är även den samma som fylles i Ferrari 360's lådor och bakaxlar.

              Originally posted by Hilding
              Gäller detta 16v T med tror?

              Hur många liter bör jag köpa?
              Jag gissar att det inte är samma olja i 16VT, om du vill vara säker så kolla din handbok vad den säger så skall jag kunna översätta det en anna produkt. Enligt den information jag har just nu skall det vara 2,4L olja i lådan men 2L kanske räcker? Beror ju på om man får ur all eller inte.

              Enligt de uppgifter jag har skall det vara en 80W GL4 i 16VT (Shell Spirax GX).
              Last edited by TobbeC; 31 March 2005, 14:43.
              Porsche Boxster S 2002

              Comment


              • #8
                Oljemängden i 20VT ligger väl på 1,96 liter, alltså 2liter. :-)
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Originally posted by per
                  Oljemängden i 20VT ligger väl på 1,96 liter, alltså 2liter. :-)
                  Jag tror mer på Per's uppgift än den jag hade i boken
                  Porsche Boxster S 2002

                  Comment

                  Working...
                  X