Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lite hjälp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lite hjälp

    Hej, var ett tag sedan ser att det inte är så aktivt längre men gör ett försök.

    Vill veta om gtec2 fungerar med större spridare typ 470cc el 550cc?
    Kan man mappa bilen med detta chip?

    Bilen har på dessa 20åren som jag har haft den:
    Blueflame avgasrör hela vägen
    FPR malpassi 3.8
    Scara73 koppling
    Walbro 255
    gtec 1
    Säkert annat som jag har glömt också.

    Jag vill ha större spridare och en starkare turbo pulsar PSR2867 Gen2 inte så dyr men kanske inte den bästa kvaliteten vad vet jag, t25 64 5 bolt med 14 psi billet borde vara plug in eller?

    Om någon vet mera så tar jag mer än gärna emot info

    MVH //DIMMAN
    ?

  • #2
    De flesta har nog gått i ide men det finns en handfull som i alla fall kollar regelbundet.

    Så på fråga 1 -
    Det är chippet som är mappen (snarare innehåller mappen) så vid mappning kommer du få ett nytt "chip" med den nya mappen. Det spelar ingen roll vad som sitter i när du lämnar in bilen för mappning. Eftersom 5-cylindriga Couperna har Bosch Motronic ECU så är det lätt att hitta någon som kan mappa.

    Fråga 2 - Valet av spridare bestäms av vilken effekt som ska tas ut. Det blir alltså snarast valet av turbo som avgör hur stora spridare du kommer behöva.

    Eftersom det ändå ska mappas med större spridare så är det lämpligt att gå tillbaks till original BTR. Man har höjt bränsletrycket eftersom originalspridarna inte räcker till för Gtec2 chippet.

    Ett alternativ är det som Per och jag tror även Freddan72 gjort, dvs köpa ett chipp från den engelska snubben (kommer inte ihåg vad han heter, Layton???) och använder de specar på turbo, spridare, btr etc som rekommenderas till resp. önskad trimninå. Det är ett väl utprövat koncept som funkat bra i många år för många på SFK.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Turbon som jag postade. behövs downpipe till den, eller funkar den som den är plug in alltså.
      Vill gärna veta hur jag kontaktar snubben, email adress el nåt om någon har.
      Behövs downpipe osv eller är turbon plug in?
      https://www.pulsarturbo.com/product/psr2867-gen2/

      Comment


      • #4
        Om jag väljer Turbine housing, T25 5 bolt och Actuator billet (så kan du byta VG fjäder själv) så borde det vara plug n play. Man kan lägga ner massa pengar på en fetare downpipe, så visst. Men ska man vara lite praktisk och kostnadsmedveten så kan man ladda någon 10-dels bar extra för att kompensera för lite back-pressure. Som Janne "Snowball" sa: "Det är ju turbo så är det bara ladda mer". Så länge man ligger väl inom kompressorns arbetsområde. Om du håller dig under 450 hk så borde det funka.

        PS. Kolla intercooler, standard duger bara upp till 200 hk.
        Last edited by TurboB; 2 April 2024, 11:38.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #5
          Ok tack, ska fundera om jag går vidare.
          Kylare har jag Pro Alloy så där är det inga problem.

          Comment


          • #6
            Kul med fler trimprojekt. Det saknar vi på forumet.

            DP gör stor skillnad. Kör inte med original DP. Helt galet att låta motorn jobba mot ett kraftigt motstånd.Ut med skiten. 3 tum är givet.

            Gtec2 var designat för dem som körde med stor IC och ville ha några extra hk jämfört med Gtec1. Det är gjort för 3 bars regulator.

            Leighton (fcperformance.co.uk) kan göra mapp till dig men det blir "remove mapping" vilket blir lite krångligt då du behöver skicka data till honom. Jag monterade en bredbandslambda och körde några repor på motorvägen på fyrans växel ? Filmade allt. Resultatet blev helt okej.

            Ska du har mer exakt så är det rullande landsväg som gäller och en mappare som är duktig på Bosch styrsystem. Jag känner ingen tyvärr.

            Fundera även på om du vill testa E85. Bra bränsle med stor potential men kräver lite mer preppning innan. Du behöver kolla bränsleslangar, bränslepump mm. Och givet stora spridare, då de ska spruta in rejält med sås ?

            Lycka till!
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #7
              Originally posted by Freddan72 View Post
              Kul med fler trimprojekt. Det saknar vi på forumet.

              DP gör stor skillnad. Kör inte med original DP. Helt galet att låta motorn jobba mot ett kraftigt motstånd.Ut med skiten. 3 tum är givet.

              Gtec2 var designat för dem som körde med stor IC och ville ha några extra hk jämfört med Gtec1. Det är gjort för 3 bars regulator.

              Leighton (fcperformance.co.uk) kan göra mapp till dig men det blir "remove mapping" vilket blir lite krångligt då du behöver skicka data till honom. Jag monterade en bredbandslambda och körde några repor på motorvägen på fyrans växel ? Filmade allt. Resultatet blev helt okej.

              Ska du har mer exakt så är det rullande landsväg som gäller och en mappare som är duktig på Bosch styrsystem. Jag känner ingen tyvärr.

              Fundera även på om du vill testa E85. Bra bränsle med stor potential men kräver lite mer preppning innan. Du behöver kolla bränsleslangar, bränslepump mm. Och givet stora spridare, då de ska spruta in rejält med sås ?

              Lycka till!
              Jag har försökt ta kontakt med Leighton men tyvärr så har jag inte fått nåt svar.
              Går inte att ta kontakt genom sidan heller står att det blir fel varje gång jag ska dra iväg en förfrågan.

              Bilen har stått still jävligt länge nu, den går absolut inte igång säkert batteriet. Jag vet att jag måste byta kamrem grenrör till att börja med.
              Vill få igång allt innan jag bestämmer mig för att gå vidare.
              Just nu får jag ut 270hk med gtec 1 chip med 1.2 bar tror jag.

              Sen är bilen inte mappad för jag misstänker att den inte går som den kanske ska gå, antingen för fet el för snålt eller så kanske allt e OK vet inte.

              När allt är bytt så ska jag förbi OKQ8 där jag jobbade innan för killen som tog över optimerar bilar och han ska fan optimera mappa den annars sparkar jag skiten ur honom, för han ville göra det innan jag lämnade men hade inget behov just då.

              Jag har gtec2 chip liggandes men när jag sätter i det så går motorn riktigt dåligt då den behöver mappas med det chippet tror jag, så jag kör på gtec1.
              Jag har hybrid turbo just nu CHRA 454154 som sitter i.

              Jag tror att han kanske kan mappa bilen, detta är hemsidan och facebook finns flera projekt. https://www.fordonsoptimering.com/

              Ska åka förbi nån dag, blir säkert i maj och kolla läget.

              Jag vet att han är duktig iallafall.

              Comment


              • #8
                Får du ut 270hk med ett Gtech så är det mycket bra.
                Jag hade ett Leightonchip i min bil och fick knappt ihop 270hk enligt TS Motors bänk i Åstorp. Jag hade en hybridturbo och eftermarknads-IC i min 20VT.
                Det blir fram och tillbaka dit för att bänka, skicka resultat till Leighton, bänka igen och skicka resultat igen till Leighton och bänke en sista gång. Du kan följa mina bänkningar i min tråd.
                I efterhand hade jag bett Svalle på TS motor att koppla upp "sina grejer" (piggyback-chip), spenderat några timmar där och fått det rätt på samma dag.
                Idag hade jag nog tagit bilen till GDM Performance i Vallåkra. De har bra rykte.

                Lycka till
                Sportbilshistoria:
                12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                06-10 Porsche 924 N/A -83
                01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                Comment

                Working...
                X