Announcement

Collapse
No announcement yet.

Olja + bankörning...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Olja + bankörning...

    Körde lite på Kinnekulle i lördags, sista rejset för säsongen.
    Ville bara informera om att Shells Helix Ultra helsynt. 5W-40 inte funkar så bra för sånt. :-/
    Efter 6 varv var oljetrycket 1.7bar på tomgång.. Rekordlågt alltså.
    Nu blir det tillbaka till Mobil 1 5W-50!

    Och nya framdäck.
    Och nya bättre skivor fram...

    Bästa varvtiden blev för övrigt 1.07.05min. (Skulle tydligen vara bra för att vara kört med gatdäck)

    bilder:
    http://sleepy.matrixen.net/bilder/109/index.html
    Last edited by per; 27 September 2004, 19:31.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

  • #2
    1.09 satte jag på Kinekulle för nåt år sedan. Original 16VT rätt igenom m Toyo proxes 195/45 satt det på då.

    Comment


    • #3
      Usch för Helix!

      Jag slår vad om att den kommer vara som vatten när du häller ur den, det var nämligen min när jag provade "premium oljan".
      Mobil 1 5w-50 har funkat klockrent för mig dock.

      Sugen på Selenia 10w.60? Ring mig...

      Jag körde på 1:05.5 på Fredagen, upptorkad bana efter regn (iskall asfalt) och gaaamla R-däck.
      Just ja, 140-150Hk i motorn också.

      Skall kasta på nyare (årsfärska) däck och prova igen på Söndag.
      /Mats Strandberg

      Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
      Alfa Romeo 75 Turbo -87
      Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
      Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

      Comment


      • #4
        Selenia 10W-60

        Coolt, hör av mig Mats!

        R-däck blir det nog! Nästa år så...
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          You bet. Fräscha R-däck på idag, nu jävlar...
          /Mats Strandberg

          Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
          Alfa Romeo 75 Turbo -87
          Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
          Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

          Comment


          • #6
            Re: Olja + bankörning...

            Originally posted by per
            Körde lite på Kinnekulle i lördags, sista rejset för säsongen.
            Ville bara informera om att Shells Helix Ultra helsynt. 5W-40 inte funkar så bra för sånt. :-/
            Efter 6 varv var oljetrycket 1.7bar på tomgång.. Rekordlågt alltså.
            Nu blir det tillbaka till Mobil 1 5W-50!

            Och nya framdäck.
            Och nya bättre skivor fram...

            Bästa varvtiden blev för övrigt 1.07.05min. (Skulle tydligen vara bra för att vara kört med gatdäck)

            bilder:
            http://sleepy.matrixen.net/bilder/109/index.html
            Per - jag fick tag i mobil försäljare till slut (meca) dom kollade vilken kvalitet mobil rekomenderar till 20v och de var mobil-1 0W-40 så ja köpte
            (475kr/4L just nu) istället för 605kr.....
            Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
            S/y Mascot
            S/y Rebell
            20vT
            Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
            Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

            Comment


            • #7
              mobil-1 0w-40

              trycket är högre än innan byte :-)
              nästan fullt tryck på tomgång!!
              Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
              S/y Mascot
              S/y Rebell
              20vT
              Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
              Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

              Comment


              • #8
                Fast den bästa vore 5W-50, då håller viskositeten även för bankörning. (har testat!) Tror 0W-40 är lite tunn faktiskt..
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  soppan

                  Originally posted by per
                  Fast den bästa vore 5W-50, då håller viskositeten även för bankörning. (har testat!) Tror 0W-40 är lite tunn faktiskt..
                  säkert rätt, men för vardagstrafik kanske soppan funkar hoppas ja :-)
                  Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                  S/y Mascot
                  S/y Rebell
                  20vT
                  Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                  Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                  Comment


                  • #10
                    Castrols 10/60 tws motorsport

                    Är den oljan jag kommit överens med bäst. Efter ett antal byten så har man faktiskt nästan gjort ett "vetenskapligt" test hehe.


                    Sjukt bra tryck under alla varma former av körning.
                    före detta coupe trimmare
                    pimpig cadilacc deville
                    Sv1000s C-Ö

                    Comment


                    • #11
                      Har just bytt till Selenia Racing 10W-60, inför vinteravställningen.
                      Otrolig skillnad i tryck: Vid tomgång o varm motor visar mätaren fullt tryck, 3.0bar!
                      Alla andra oljor har legat på max 2.5bar..
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment

                      Working...
                      X