Announcement

Collapse
No announcement yet.

meckar folk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • meckar folk

    tjenna har bestämt mig för o köpa en fiat coupe nu när jag får sålt calibran.

    här hängt här en del o det verkar inte som folk skruvar så mycket i motorerna det verkar tråkigt är det en väldigt svårskruvad bil kanske?

    vill ju inte lämmna in bilen för ett kammremmsbyte som jag sett många trådar om har blivit tveksam på coupe 20vt då jag läst att man är tvungen ur med motorn och att grenrören verkar ge upp på dem. så antagligen blir de en coupe 16. så jag undrar ingen som skruvar o bytt kamremm o så själv är de så svårskruvat??
    [img]on

  • #2
    Grenrör är större problem på modeller innan -98 och kamremmen kostar väl 5000 att byta, inget behov av att lyfta ur motorn längre. Man lossar bara lite skruvar, lutar den åt sidan och sedan är det väl bara att hoppa ner i motorutrymmet ;-). Tror att du behöver ett special-verktyg för att låsa kammarna, annars är det väl i princip inget värre att skruva på coupen jämfört med andra bilar, bara väldigt mycket mindre plats. (sa jag som inte ens byter olja själv :-D ). Finns utförlig beskrivning hur det går till på en 20VT om du söker här på forumet.

    Ajustja, köp min bil, bytte kamrem i sommras, så slipper du ju bry dig om det ;-) Ruskigt fin är den också, bra höstpris just nu :-D

    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #3
      köp 20VT

      Det behövs ju inte meckas så mkt med bra motorer vettu! ;-) Finns exempel på 20VT med över 300hk utan några ingrepp alls inne i motorn.
      20VT är inte svårmeckad, bara lite trång till vänster om motorn..
      Det du läst om är antagligen att vi lämnat in våra bilar för kamremsbyte, och tro mig - det kommer du oxå göra om du köper en! 4800 är billigt.
      Det man kan se upp med är om grenröret är sprucket, ett nytt kostar oxå runt 5000. Å andra sidan är det bara en tidsfråga innan allas spricker.. Dessutom kommer du säkert bli sugen på att uppgradera med ett bättre.

      Kolla in köpguide på http://www.fiat-coupe.com/

      (har en kompis som hade en Calibra 16V Turbo 4x4. Han höll verkligen på att bli galen pga alla fel...)
      Last edited by per; 2 October 2004, 00:12.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment

      Working...
      X