Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vintern är snart här

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vintern är snart här

    Hallå alla entusiaster!

    Nu är det snart dags för att betala försäkringen för vintern och med det också avställa bilen. Min bil åker in i varmgarage under vinterhalvåret och kommer väl ut i april maj skulle jag tro. Kanske tidigare ifall suget blir för stort.

    Nu till min fråga. Vad ska man göra för att den ska få vila skonsamt?

    Har för övrigt ett par apfina vinterdäck till salu
    16" 195/50/16.

    Tel. 0150-18708
    Mob. 0709774451

    Mvh Johan
    Its Hard To Live Said The Undertaker When Nobody Dies

  • #2
    Jag brukar göra följande:

    Ordentlig tvätt
    Full tank
    liten glipa i fönster
    Ta ur mattor
    Torka ur bilen
    Sätta in avfuktare (torrboll) i bil (har en ute i garaget också, bara för säkerhets skull)
    Fräsch motorolja
    lyfta upp bilen på pall-bockar för att undvika platta däck (sätter min på gamla oanvändbara däck)
    Lossa batteriet och underhållsladda det emellanåt
    Starta motorn ibland så att inte ventiltätningarna torkar ut (1 ggr per månad räcker har jag hört) och låt den gå tills den är ordentligt varm (fläktarna startar)

    Hoppas att det inte är några dumheter man håller på med..... ;-)

    Nu står ju inte din i kyla, men om den står kallt, glöm inte kolla fryspunkt på kylvattnet, brukar gå att göra på vilken bensinstation som helst. En kompis till mig fick vatten som ny kylvätska vid en service....
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #3
      Appropå underhållsladda batteriet,,,,
      Jag brukar sätta på en automatladdare/husvagnsladdare,
      Finns för under femhundringen lite varstans,
      Tänk bara på att ett startbatteri inte mår bra av att stå still för länge. (behöver omskakas ibland)
      //Danne
      A tosser is a tosser, no matter what mode of transport they're using

      Comment


      • #4
        bra tips!

        precis vad jag också brukar göra, kom även ihåg att kolla spolarbehållaren så att inte den fryser..Ta även ur allt "stök" i bilen i fall den skall stå ute kallt i nåt förråd, i fall du skulle ha otur att få påhälsning av råttor, vilket är mindre kul.. Men ju mindre som lockar inuti desto mindre chans att de börjar tugga på något.

        Annars får du väl ta till gamla trick, så som att lägga en/granris runt bilen,(eller en kvist i bilen på varje matta) kanske känns lite offercermoni över detta,men jag testade förra året o hade inga råttor i alla fall

        /HH

        Comment

        Working...
        X