Announcement

Collapse
No announcement yet.

nybliven coupe ägare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • nybliven coupe ägare

    hej
    har precis införskaffat mig en fiat turbo coupe 16v-95

    tänkte slänga på öppet luftfilter och dump, är det något man bör tänka på?
    sitter vevhusventilationen kopplad till luftburken? Eller va e det för extra
    slang som går fån luftfiltret? tipps råd?

    Sen har jag ett gnisslande ljud från motorn, på låga varv och vid lätt as
    pådrag, kan det vara att det är nybytt kammrem som ej är "inkörd" eller
    dylikt? smörja kammrem?generatorn? eller va kan det vara annars?

    Hade ett litet problem, fick upp en varningslampa mitt i varnings panelen,
    en röd, enligt instruktionsbok = nått codec eller liknande, kanske har med
    turbo trycket att göra? tryckröret? läste nått om att vrida på tändningen
    (ej motorn) och hålla innne full gas i ett antal sek och sendan skulle den
    ställa in något. Körde sedan bilen igen och efter ett tag slocknade lampan
    och bilen gick perfekt..varför?

    Kan inte italienska bilar ännu, kört tyska innan..=)
    ..::Körde Fiat Coupe 16vT (saknar)::..

  • #2
    Re: nybliven coupe ägare

    Tjena! hmm, ska du ha grymt ljud så ska du köpa en annan sportluftbox, eller så kan du borra småhål i burken!.
    Evo6 dumpventil är grym till fiaten! BMC´s största luftfilter låter härlig också . lycka till! /Emil

    Originally posted by new_03
    hej
    har precis införskaffat mig en fiat turbo coupe 16v-95

    tänkte slänga på öppet luftfilter och dump, är det något man bör tänka på?
    sitter vevhusventilationen kopplad till luftburken? Eller va e det för extra
    slang som går fån luftfiltret? tipps råd?

    Sen har jag ett gnisslande ljud från motorn, på låga varv och vid lätt as
    pådrag, kan det vara att det är nybytt kammrem som ej är "inkörd" eller
    dylikt? smörja kammrem?generatorn? eller va kan det vara annars?

    Hade ett litet problem, fick upp en varningslampa mitt i varnings panelen,
    en röd, enligt instruktionsbok = nått codec eller liknande, kanske har med
    turbo trycket att göra? tryckröret? läste nått om att vrida på tändningen
    (ej motorn) och hålla innne full gas i ett antal sek och sendan skulle den
    ställa in något. Körde sedan bilen igen och efter ett tag slocknade lampan
    och bilen gick perfekt..varför?

    Kan inte italienska bilar ännu, kört tyska innan..=)

    Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

    Comment


    • #3
      Re: Re: nybliven coupe ägare

      Sportluftbox? Sportluftfilter menar du?

      Sitter vevhusventilationen kopplad till luftburken? Eller va e det för extra slang som går får luftfiltret?
      Det är bara 'oljeavskiljare' eller vad det heter, inget att bry sig om iaf. Bara att såga av röret som jag visat på bilden nedan.

      Ang. dump: är du ute efter öppen dump? Börja med att byta luftfiltret så tror jag du kommer bli nöjd så...

      Varningslampa: Hur ser den ut? typ som en dusch?
      Attached Files
      Last edited by Hilding; 9 January 2005, 15:29.
      Föredetta Coupé ägare -
      http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

      Comment


      • #4
        Re: Re: Re: nybliven coupe ägare

        Originally posted by Hilding
        Sportluftbox? Sportluftfilter menar du?

        Sitter vevhusventilationen kopplad till luftburken? Eller va e det för extra slang som går får luftfiltret?
        Det är bara 'oljeavskiljare' eller vad det heter, inget att bry sig om iaf. Bara att såga av röret som jag visat på bilden nedan.

        Ang. dump: är du ute efter öppen dump? Börja med att byta luftfiltret så tror jag du kommer bli nöjd så...

        Varningslampa: Hur ser den ut? typ som en dusch?

        jo det ser ut som en dusch..en röd..nått som sprayar typ..
        vet du va det kan va för vinande/gnisslande ljud från mororn, låter som en dålig fläckt rem, vilket är omöjligt =)

        den gummislangen som orginal går in i luft boxen...behöver man inte ha något filter på den slangen? öppet in i behållaren..skickar en ny bild i mail..

        Last edited by new_03; 9 January 2005, 17:35.
        ..::Körde Fiat Coupe 16vT (saknar)::..

        Comment


        • #5
          Sett bilden du skickade nu. Du ska alltså såga av röret efter den gummislangen, där jag har ritat 'kors-sträck' om du förstår.

          Den "dusch-ikonen" kom också fram för mig så fort jag kom hem från göteborg (och björn)..... Det kan betyda mkt tyvärr. Men det finns felkoder i datorn nu då den vistat sig, som du om du vill kan få avlästa på Fiat-vrk. Men om den går bra så är det ju lugnt iof....

          Nix, vet tyvärr ej på rak arm vad det kan vara för ljud tyvärr..
          Föredetta Coupé ägare -
          http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

          Comment


          • #6
            Re: Re: Re: Re: nybliven coupe ägare

            Originally posted by new_03
            vet du va det kan va för vinande/gnisslande ljud från mororn, låter som en dålig fläckt rem, vilket är omöjligt =)
            Jag har samma ljud jag på min 20VT '99 som även den är nyinköpt.

            Jag håller med om att det låter precis som en dålig fläktrem, vilket som sagt är omöjligt.

            Är kamremmen nyligen bytt på din? Det är den nämmligen på min, vilket gör mig lite orolig.
            Porsche Boxster S 2002

            Comment


            • #7
              Viner det hela tiden, eller blir det tyst om du varvar lite?

              Viner det hela tiden kan det vara spännrulle till kamremen, kolla upp det så fort du kan
              /Peter

              Comment


              • #8
                hela tiden

                Originally posted by Chorus
                Viner det hela tiden, eller blir det tyst om du varvar lite?

                Viner det hela tiden kan det vara spännrulle till kamremen, kolla upp det så fort du kan
                det viner hela tiden, dock bara på låga varv, eller så hör man det bara inte, det följer varvantalet i alla fall..ska till verkstad i morgon med det. han jag köpte bilen av (bilhandlare) påstod att det var för att kamremmen var nybytt, kan det stämma?
                ..::Körde Fiat Coupe 16vT (saknar)::..

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Chorus
                  Viner det hela tiden, eller blir det tyst om du varvar lite?

                  Viner det hela tiden kan det vara spännrulle till kamremen, kolla upp det så fort du kan
                  På tomgången viner den lite, gasar man upp ökar tonläget lite för att sedan bli nästan tyst på 3000rpm.

                  Hur många spännrullar finns det? Enligt kvittot från bilfirman som gjorde kammremsbytet skall den/dem vara bytta när detta gjordes förra våren.

                  Att byta en spännrulle låter ju inte billigt.
                  Porsche Boxster S 2002

                  Comment


                  • #10
                    Re: Re: Re: Re: Re: nybliven coupe ägare

                    Originally posted by Orlando
                    Jag har samma ljud jag på min 20VT '99 som även den är nyinköpt.

                    Jag håller med om att det låter precis som en dålig fläktrem, vilket som sagt är omöjligt.

                    Är kamremmen nyligen bytt på din? Det är den nämmligen på min, vilket gör mig lite orolig.
                    hej
                    jo kamremmen är nybytt på min, fick för mig att det var däför den lät. innan den var riktigt inkörd. ska kolla upp det på verkstad för säkerhets skull, kan bli dyra fel om man inte fixar sånt i tid.

                    har du haft några andra problem sen du köpte bilen?
                    ..::Körde Fiat Coupe 16vT (saknar)::..

                    Comment


                    • #11
                      Re: Re: Re: Re: Re: Re: nybliven coupe ägare

                      Originally posted by new_03
                      har du haft några andra problem sen du köpte bilen?
                      Nej den har stått avställd sen inköp (december), ställer på den i vår.

                      Jag vart tvungen att gå ner och provvarva den lite för att höra hur det lät.

                      Dem första 5 minuterna är det tyst sen börjar det "vina" lite, mest låter det på 1200rpm. Det låter fortfarande inte mycket, en icke bilintresserad skulle inte ens märka det.

                      När bilen är varm och går ner på tomgång (750rpm) låter det inte farligt mycket.

                      Det jag är orolig för är att det är något med kammrem/spännare då jag räknat in i priset att jag inte skall behöva göra den servicen fören om 8000mil/5år. Kostnad för den ligger ju på 15k i Sthlm.
                      Last edited by TobbeC; 11 January 2005, 12:30.
                      Porsche Boxster S 2002

                      Comment


                      • #12
                        Generatorrem? Om bilen står avställd så har väl batteriet inte full laddning, kanske du lastar ner generatorn en del så remmen slirar?
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #13
                          rem

                          Originally posted by novisen
                          Generatorrem? Om bilen står avställd så har väl batteriet inte full laddning, kanske du lastar ner generatorn en del så remmen slirar?

                          jag har ju samma problem, dock har jag testat att smörja remmen, har inte min avställd för tillfället för jag köpte den precis och därför tror jag inte ljudet kommer därifrån. kan det var att det är ny kamrem?
                          ..::Körde Fiat Coupe 16vT (saknar)::..

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by novisen
                            Generatorrem? Om bilen står avställd så har väl batteriet inte full laddning, kanske du lastar ner generatorn en del så remmen slirar?
                            Detta låter inte omöjligt, jag lyckades desutom ladda ur batteriet förut så det har nog inte så hög spänning än.

                            Finns det nått bra sätt att kolla detta på själv?
                            Porsche Boxster S 2002

                            Comment


                            • #15
                              KÄnner igen symptomen om gnisselljudet o hur det har samband med varvtalen.

                              Fick min kamrem bytt för en eller två månader sen o samtidigt smörjde dom en "spännrulle" till fläkremmen. Den längst ner. Blev helt tyst ett tag... men eftter... ja jag vet inte hur många mil så kom ljudet tillbaka.. så jag e helt säker på att det är den... vet dock inte om det MÅSTE göras vid eller om man kan leva med det så länge utan fara för bilen. Någon som vet?? Men det är DEN på MIN bil i alla fall.
                              Vart tog min nacken vägen!?

                              Comment

                              Working...
                              X