Announcement

Collapse
No announcement yet.

Funderingar vid köp av Coupé.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Funderingar vid köp av Coupé.

Hej,

Jag funderar på att köpa en Coupe 20vt.
    Här läst igenom gamla trådar här och har nu lite frågor.

Det första jag tänkte göra med bilen är ett kamremsbyte. Såg att man ska passa på att byta vattenpump samtidigt. Är det något mer man bör göra vid den stora servicen?
    Antar att man passar på att byta alla filter och vätskor i bilen.

Sedan funderar jag lite på "Novitec-chipet". Funderar på att göra en standardtrimning med avgas, filter och detta chip.
    Behöver man en övertrycksventil för att reglera turbotrycket med chippet? Läste att den har väldigt höga toppar? Eller är det bara plug´n´play? Håller motorn för dessa toppar?

Dumpen i plast, måste man byta ut den mot en bättre eftermarknadsdump som håller bättre?

Tacksam för svar.
    FIAT Coupé 20VT-00

Novitec chipet, avgas samt filter är bara plug´n´ drive. Ingen övertrycksventil behövs. Motorn klarar det fint.

Dumpen rekomenderas starkt att bytas ut till t.ex. evo 6 dumpen lr liknande då orginal inte riktigt orkar hålla tätt som den ska.

Ang. service vet jag ej utan lämnar över till nån 20vt-åkare.
    Föredetta Coupé ägare -
    http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

Comment

Tack för svaren
      FIAT Coupé 20VT-00

Comment

Ingen 20vt åkare som hade tips inför storservicen?
        FIAT Coupé 20VT-00

Comment

I serviceboken står allt som ska göras vid varje service, 6000mil, 8000mil osv..
          Det är inget speciellt med Coupe 20VT egentligen, bara att man får kamremmen bytt vid 8000mil/5år, som sagt.
          Som du säger är det många som byter vattenpumpen samtidigt, för säkerhets skull.
          En bra o billig verkstad, om du har möjlighet: AutoAlfa i Gbg, 031-478025. (T.ex. kamremsbyte för ca 5000kr)
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

Comment

Tack!
            Hoppas att man hittar ett bra ex bara
            FIAT Coupé 20VT-00

Comment

Ang kamremsbytet där. Vad jag förstått av er så lyfter vissa verkstäder inte ur motorn, Serra och den i Gbg bl.a. Är inte det att föredra egentligen att lyfta ur motorn?
              Man borde slita ganska mycket & tänja på remmen & näst intill våldta den för att få den på plats utan att lyfta ur motorn. Det kan ju inte vara så bra det heller, för annat än plånboken?
              Synpunkter på det?
              FIAT Coupé 20VT-00

Comment

Man "tänjer" inte på remmen då man måste lossa/skjuta över hela motorpaketet för att frigöra plats mellan kamdreven och rambenet. Annars får man inte ens bort kamremskåpan...
                Och varför plocka ner hela kalaset när man kan skjuta det åt sidan istället??? Mvh Togge !
                ¤TOGGEX¤

Comment

Precis, problemet har varit att få bort själva kåpan, därför man man förut lyft motorn. Med kåpan borta finns det tydligen plats för ett lätt byte.
                  Autoalfa bytte på min bil o den går än..
                  Allvarligt talat tror jag inte det finns en enda verkstad som lyfter motorn längre.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

Comment

Working...
                  X