Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nytt batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nytt batteri

    Tror mitt gamla batteri mådde dåligt av vinterförvaringen, för det går inte ens att ladda längre...

    Hur kinkigt är det med batteriet? Finns väl aftermarketvarianter både på mekonomen och biltema. Ska man fläska på och skaffa ett med lite fler amperetimmar när man ändå håller på? Skulle ett biltemabatteri fungera ok, eller är de bara skräp?
    snälla ta bort mitt konto....

  • #2
    Kolla i instruktons boken hur mycket din generator klarar av att ladda så kan du köra på batteri med lite mer Ah...

    Angående Biltemas batteri vet jag inte vad jag ska säga de säljer batterier med 2 års garanti liksom mekonomen... hur bra de är vet jag inte. Personligen skulle jag inte sätta in nått från Biltema i min bil...
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Re: Nytt batteri

      Originally posted by Guggenheim
      Tror mitt gamla batteri mådde dåligt av vinterförvaringen, för det går inte ens att ladda längre...

      Hur kinkigt är det med batteriet? Finns väl aftermarketvarianter både på mekonomen och biltema. Ska man fläska på och skaffa ett med lite fler amperetimmar när man ändå håller på? Skulle ett biltemabatteri fungera ok, eller är de bara skräp?
      Spelar ingen större roll om du bara skall använda det till starmotorn. Dock är det väll inte så snyggt med ett biltemabatteri under huven, men man kan ju alltid sprutmåla
      Porsche Boxster S 2002

      Comment


      • #4
        Lågprisbatterier från Biltema mfl är en liten chansning. Kvalitetsmässigt har de större spridning i tillverkningen än "märkes" batterier. Det behöver inte alls betyda att batteriet du köper är sämre en ett "märkes" batteri, det kan mycket väl vara precis lika bra... Personligen tycker jag inte det är värt det extra pengarna för de dyrare batterierna, men det är ju upp till var och en att bedöma.

        Angående Amperetimmarna, har du verkligen behov av ett större batteri? Om du har bilen avställd över vintern lever ju batteriet ett rätt bekvämt liv i din bil. Köp då ett mindre batteri istället, och få en lättare och snabbare bil

        Comment


        • #5
          Mitt "superbatteri" var helt dött och gick inte att ladda efter förra säsongens avställning. Och (skämms lite) jag hade brådis och köpte en Biltema batteri. Och se de har klarat sig bra sedan dess även med uppehåll för avställningar...
          På sommaren rattas det åter en härlig liten Fiat! :-) Barchettan den lilla oranga pärlan:
          http://www.garaget.org/?car=63213

          Comment


          • #6
            Var inne och snokade på biltemas hemsidan nu. Som vanligt som finns inte coupen i deras listor. Kommer du ihåg vilken annan bilmodell ditt batteri var ämnat för?
            snälla ta bort mitt konto....

            Comment


            • #7
              Originally posted by Guggenheim
              Var inne och snokade på biltemas hemsidan nu. Som vanligt som finns inte coupen i deras listor. Kommer du ihåg vilken annan bilmodell ditt batteri var ämnat för?
              Nix kommer icke ihåg. Men tror att coupen fanns med i listan som fanns i butiken vid batterierna. Står ett nr på dock: 80543341 inte vet jag om det hjälper men ja... :-)
              På sommaren rattas det åter en härlig liten Fiat! :-) Barchettan den lilla oranga pärlan:
              http://www.garaget.org/?car=63213

              Comment


              • #8
                guggenheim, mät längden och bredden, och köp ett likadant
                (kolla att polerna sitter på sätt sida oxo)

                jag kör biltema i min
                /Peter

                Comment


                • #9
                  Jag köpte nytt till min Punto i vintras. Det var ett "Global" från fiat, lite dyrare men med mer amperetimmar. Det var dessutom snyggt (svart). Fiat hävdade att det var ett av de bästa på marknaden, med tanke på det svenska klimatet!

                  Comment


                  • #10
                    spelar väl ingen roll vilket batteri man använder...batteri som batteri, eller har jag fel?
                    www.overdrift.com|www.norrortracing.com[br]
                    Kör: Sierra & Mazda Rx-7

                    Comment


                    • #11
                      Batteriets enda uppgift är att starta bilen, det skall mao klara högt strömuttag under kort tid och dessutom överleva skakningar och höga/låga temperaturer. Tror nog att alla bilbatterier som säljs på den svenska marknaden klarar detta.

                      Comment


                      • #12
                        Som sagt Biltemas batterier kan inte vara dåliga med tanke på att man får lika lång garanti på den som på andra... det jag hört om Biltema och deras inköp av varor är att de köper in varor från samma leverantör som övriga märkesverkstäder men en märkes verkstad ställer högre krav på varorna allt måste stämma i pricken (ISO cert. mm) minsta lilla fel så vill de inte ha varan och dessa köper biltema in. De kan vara lika bra som orginal men också riktig skit, så det blir lite chansning...

                        Så har man en bil som man bryr sig lite om betalar man lite mer och får bra grejer, har man en risig pundar 40 så handlar man på Biltema... mina personliga åsikter!
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #13
                          Sådär ja...

                          Undertecknad, en risig pundar 40, satte in ett biltemabatteri idag.

                          Passade utmärkt, och det var som Dan the man sa, att coupen finns med i listorna i butiken.
                          snälla ta bort mitt konto....

                          Comment

                          Working...
                          X