Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjäälp! Olja i hjulhuset!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjäälp! Olja i hjulhuset!

    Har mycke olja runt hela högra framhjulet, på bromsar å slangar så uppenbart har något börjat läcka!

    Vad finns det som kan göra att hela högra hjulhuset blir inoljat å väldigt mycket dessutom!? är det oljekylaren som är där framför högra framhjulet eller?
    -*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
    Ägare av Fiat Coupé 20V Turbo -97
    -*..letar alltid efter mera hästar....*-
    -*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

  • #2
    det är oljekylaren som sitter framför det hjulet ja...
    kolla slangarna mellan blocket och kylaren då dessa har en tendens att skavas av. och då sprutar det pga trycket
    www.overdrift.com|www.norrortracing.com[br]
    Kör: Sierra & Mazda Rx-7

    Comment


    • #3
      Japp, 100% säker på att den är ena (den högra) slangen till oljekylaren som sprungit läck. Tyvärr är den dyr o svår att byta.. =/
      Slagen kostar ca 700:- hos FIAT & det är tyvärr närmast omöjligt att få bort slanganslutningen från kylaren utan att förstöra den så är det nog läge att köpa en ny, ligger på ca 2k:- hos FIAT..men då kanske lika bra att uppgradera den för samma pris?
      Föredetta Coupé ägare -
      http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

      Comment


      • #4
        så sant så hilding...slangfästena är av stål och kylaren av aluminium och vill gärna fastna i varann då de olika materialen får korrosion(har hänt mig) när jag försökte skruva bort slangen så vreds kylaren sönder.
        Det e långa väntetider på delar också.

        Så om det nu är detta som är fel så bör du montera bort hela kylaren och allt och spänna fast ordentligt så kanske du kan klara dig undan att spräcka kylaren...
        www.overdrift.com|www.norrortracing.com[br]
        Kör: Sierra & Mazda Rx-7

        Comment


        • #5
          Tillägg, har du gassvets eller induktiv värmare att värma muttern på slangen med så underlättar det enormt!

          Men tänk på att jum-jum inte tål lika mycket värme som stål ;-)
          //Max
          Fiat Coupe 20V -97

          Comment


          • #6
            Originally posted by Max
            Tillägg, har du gassvets eller induktiv värmare att värma muttern på slangen med så underlättar det enormt!

            Men tänk på att jum-jum inte tål lika mycket värme som stål ;-)
            Precis så gjorde jag med, fungerade halvbra då gängorna vart helt kass så nu läcker den liite :/ men har man tur så funkar det fin fint.
            Föredetta Coupé ägare -
            http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

            Comment


            • #7
              Har du satt dit den nya slangen eller?

              Det finns nämligen bra klet som man kan ha på, hydrauliktätning! =)
              Dvs om du bestämmer dej för att behålla den gamla...

              Lite sån på konan o muttern så blir allt tätt upp till 300 bar
              //Max
              Fiat Coupe 20V -97

              Comment


              • #8
                Glömde säga.. det finns säkert att köpa på någon maskinverkstad eller verktygsåf..
                //Max
                Fiat Coupe 20V -97

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Max
                  Har du satt dit den nya slangen eller?

                  Det finns nämligen bra klet som man kan ha på, hydrauliktätning! =)
                  Dvs om du bestämmer dej för att behålla den gamla...

                  Lite sån på konan o muttern så blir allt tätt upp till 300 bar
                  Okej, intressant! Jess kör på nya slangen nu, men hur menar du att jag ska ha på "kletet"? Ska jag skruva av muttern eller ska jag spruta på nu när den sitter åtskruvad?
                  Föredetta Coupé ägare -
                  http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

                  Comment


                  • #10
                    Du kan prova att lossa muttern o låta konan sitta om den nu gör det... Sedan smeta på detta o dra ihop.

                    Men om det läcker som du säger så behöver du nog ha på konan också! Det är väl värt ett försök iaf !?
                    //Max
                    Fiat Coupe 20V -97

                    Comment


                    • #11
                      Jag håller som bästa och ta bort saker så jag slipper åt oljekylaren och se vad som har gått fel, ska bli intressant att se då, hoppas inte det är oljekylaren som har fått någon skada!
                      -*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
                      Ägare av Fiat Coupé 20V Turbo -97
                      -*..letar alltid efter mera hästar....*-
                      -*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

                      Comment


                      • #12
                        Jag kollade för skojs skull upp vad kylaren och slangarna (par) kostade...

                        350 €uro för kylare och
                        235 €uro för slangarna!!=?!?

                        dom får nog se sig i månen att jag skulle köpa nåt av dem ifall om jag måste byta något av det.
                        -*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
                        Ägare av Fiat Coupé 20V Turbo -97
                        -*..letar alltid efter mera hästar....*-
                        -*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

                        Comment


                        • #13
                          Men ta med slangen till Hydroscand eller Kronlunds om ni har sådana åf i "byn" o låt dem pressa nya, kan inte bli så tokdyrt som priserna du nämner där!

                          Dessutom går det på 10 min..

                          Kanske bröt jag mot nån regel om reklam i forumet men jag vet inte hur man ska kunna hjälpa annars :S
                          //Max
                          Fiat Coupe 20V -97

                          Comment


                          • #14
                            Blir vel nog att åka till någon lokal slangfixare å kolla, det är anslutningarna till oljekylaren som rostat sönder...

                            annars, hur får man bort dom enklaste där under bilen nära olje filtret? några bra tips?
                            -*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
                            Ägare av Fiat Coupé 20V Turbo -97
                            -*..letar alltid efter mera hästar....*-
                            -*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

                            Comment

                            Working...
                            X