Announcement

Collapse
No announcement yet.

Coupe. problem eller inte

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Coupe. problem eller inte

Hej alla glada coupe ägare

Har haft min bil i över en månad nu.
    Men nu kommer det upp en hel del frågor som man undrar om bilen.
    Hoppas att ni kan svara så bra som möjligt. Kör en Fiat Coupe 16v Turbo -95

Ang. Oljetrycket:
    Man blir ju sjukt närvös av att ha den mätaren där överhuvud taget . När bilen är kall och startar den, så går den upp till topp. Och när jag kör så håller den sig på topp. Men när bilen är varm och jag står stilla på tomgången, så ligger den på 0,5-1 bar också pendlar den emellanåt.mellan 0,5 och 1 bar. är det normallt. isåfall kan jag sluta atty vara nervös för det. Pratade med ett par killar på strippen i Hbg. Dom sa att det är normallt och jag behöver inte oroa mig. Men känns alltid skönt av att höra det från en Coupe ägare.

Oljeläckage:
    När jag har kört bilen riktigt hårt. (detta hände igår). så började det ryka från motor huven. Jag snabbt som fan sprang ut från bilen, öppnade huven för att lokalisera rykandet. Då kommer röken ifrån oljerester som ligger bakom grenröret, som kokar bort eller hur jag ska uttrycka det. Som jag sa innan. Pratade med ett par killar som sa att det är rester av olja som har lagt sig bakom grenröret. Men kan detta bero på läckage. Eller. vad tycker ni att det låter som.

Chip. Är det där felet ligger. Eller ska det vara så:
    På tom gången på min bil så när man står stilla (efter att man har kört rätt så hårt med bilen) så ligger tomgången lågt och sedan upp lite. Sedan ligger det bra. Sedan. upp och ner.. Pendlar emellan åt. Händer inte hela tiden. Men lite då och då.

5:ans växel:
    När jag har i 5:ans växel och ligger lungt på motorvägen så trycker jag gasen i botten. Då rycker bilen till hela tiden. EN kille sa att det kommer in för mycket luft i motorn som gör att motorn säger ifrån. inget farligt sa han. Vad tycker ni.

Men jag måste säga att jag e helnöjd med bilen. Det är bara lite små saker jag undrar över. i fredags så¨racade jag mott en Supra twinturbo, 330hk. Och han fick pisk i rullande start dock. Spöade M3:a också.*ler*
    Hoppas alla är nöjda med sin bil likja mycket som jag.

Mvh

Acke
    Livet leker inte utan min fiat coupe

Hmm.. låter chippat hörrödu! :-)
    Det verkar vara nåt fel om den vandrar/rycker sådär, kolla med en bra verkstad. Kanske kan vara någon slang som är loss/tjuvluft?

Ang. rök har jag haft samma probs på min Argenta, oljeläckage från toppen/packningar rinner ner mot grenröret.
    Oljetrycket är en klassiker på alla Lampredi-motorer, 8V som 16V. När motorn är varm kan trycket visa 0.5bar på tomgång, helt normalt.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

Comment

"5:ans växel:
      När jag har i 5:ans växel och ligger lungt på motorvägen så trycker jag gasen i botten. Då rycker bilen till hela tiden. EN kille sa att det kommer in för mycket luft i motorn som gör att motorn säger ifrån. inget farligt sa han."

Luftmassemätaren? Min är kass och måste bytas tror verkstaden och jag har exakt samma symptom på min 20v turbo...

"å tom gången på min bil så när man står stilla (efter att man har kört rätt så hårt med bilen) så ligger tomgången lågt och sedan upp lite. Sedan ligger det bra. Sedan. upp och ner.. Pendlar emellan åt. Händer inte hela tiden. Men lite då och då."

Ytterligare en sak jag just varit "drabbad" av. Rengörning av tomgångsventilen tror jag det var. Det fixade den biffen i alla fall.

Nybesiktat utan anmärkning igår i alla fall trots paj luftmassemätare, alltid något... ;-)
      På sommaren rattas det åter en härlig liten Fiat! :-) Barchettan den lilla oranga pärlan:
      http://www.garaget.org/?car=63213

Comment

Att oljetrycket hoppar lite upp och ner beror nog på ojämn tomgång skulle jag tro.

Oljeresterna är ju enklast att torka rent och sedan försöka hålla ögonen öppna på varifrån det läcker. Skulle gissa på ventilkåpspackning, men vet inte riktigt hur 16V-motorn ser ut....

För mycket luft i motorn på 5:ans växel... låter inte kul, kan väl enkelt resultera i spikning i så fall, nya kolvar är ju skoj, men lite dyrt. Har du för mager blandning på 5:an har du det ju på alla andra växlar också väl? Säker på att det inte kan vara tvärtom? För mycket soppa (inte heller bra för den delen, löser upp oljefilmen i cylindrarna med förslitnings-skador som följd)? Har du ett litet luftläckage ger det för lite soppa utan turbo-tryck och för mycket soppa med turbo tryck. Lite vinglig cykelfärd, men någon annan får väl kommentera min kommentar ;-)
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

Comment

Re: Coupe. problem eller inte

Originally posted by Acke
          Ang. Oljetrycket:
          Man blir ju sjukt närvös av att ha den mätaren där överhuvud taget . När bilen är kall och startar den, så går den upp till topp. Och när jag kör så håller den sig på topp. Men när bilen är varm och jag står stilla på tomgången, så ligger den på 0,5-1 bar också pendlar den emellanåt.mellan 0,5 och 1 bar. är det normallt. isåfall kan jag sluta atty vara nervös för det. Pratade med ett par killar på strippen i Hbg. Dom sa att det är normallt och jag behöver inte oroa mig. Men känns alltid skönt av att höra det från en Coupe ägare.
          Kolla oljan för säkerhets skull. Kolla färg, lukt och ta gärna lite olja mellan fingrarna och gnugga så känner du ifall den är sotig.

Oljeläckage:
          När jag har kört bilen riktigt hårt. (detta hände igår). så började det ryka från motor huven. Jag snabbt som fan sprang ut från bilen, öppnade huven för att lokalisera rykandet. Då kommer röken ifrån oljerester som ligger bakom grenröret, som kokar bort eller hur jag ska uttrycka det. Som jag sa innan. Pratade med ett par killar som sa att det är rester av olja som har lagt sig bakom grenröret. Men kan detta bero på läckage. Eller. vad tycker ni att det låter som.
          Försök att tvätta rent (ej motortvätt) så ser du lätt ifall det skulle vara ett läckage.
          Porsche Boxster S 2002

Comment

Oljetrycket är samma här så fort den kommer över 65 grader typ.. . lågt som fan! Men det är ingen fara men visst har man ågren över det
            //Max
            Fiat Coupe 20V -97

Comment

Max, har du 0.5bar har du problem! Det där gäller bara 16V-motorn.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

Comment

Är du säker??
                Vad ligger ditt på då?
                //Max
                Fiat Coupe 20V -97

Comment

Hmm.. kan de vara bypassen som släpper igenom för mycket då?

Vi snackar 850 rpm o varm motor nu va?
                  Last edited by Max; 22 April 2005, 20:43.
                  //Max
                  Fiat Coupe 20V -97

Comment

måste säga att du drog en m3:a (286hk??) & en supra låter ju spännande.. det vill säga att din bil göra nånstans mellan 5,2 - cirkus 5,6 sek 0-100km/h med helt okej marginaler!? låter bra.. vad FAN har du gjort med din bil??
                    Fiat Coupé Turbo 20VT 1999

http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=186

http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=271

Comment

står ju iofs att det va rullande start och då förlorar man inte så mkt på att ha fwd som när det är från noll
                      www.overdrift.com|www.norrortracing.com[br]
                      Kör: Sierra & Mazda Rx-7

Comment

och glöm inte att man inte kör en o-100 tid på 5,6 s. eller vad det är med en m3 bara för att det står så i pappret... och antar att 0-100 inte är relevant i ett race på gatan på skoj....
                        jag får stryk av en jänkeåtta 0-100.... men sen då?? när min fått grepp och fart... Vinst än så länge de jag kört mot.... Mvh Togge 1
                        ¤TOGGEX¤

Comment

Originally posted by Max
                          Är du säker??
                          Vad ligger ditt på då?
                          Oljetrycktsmätaren ska visa max (3 bar). Vid tomgång kan den gå ner till 2.5.
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

Comment

m3:an är snabbare än coupén iaf orginal.. men den gör ju nått sån 5,6 sek.. och det är ju ett faktum... men men..
                            Fiat Coupé Turbo 20VT 1999

http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=186

http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=271

Comment

1: man drar inte m3 med 16vt varken som orginal, eller chippad, det krävs mer än så.

Togge: det e inte bara m3:an som inte får till det ultimata accet jämt, det gäller även coupen..
                              o med 0-100km/h på 7,5s e bra mycket segare än 5,6s även i rullande start, för bmw:n slutar väl inte att axa..

angående olje trycket så kan den vara ganska låg på tomgång, dock ska lampan aldrig lysa. prova med att byta olja, kan hjälpa lite...

Comment

Working...
                              X