Announcement

Collapse
No announcement yet.

frågor om coupe-köp (nyklar etc)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • frågor om coupe-köp (nyklar etc)

    hej alla!

    jag går i coupe-tankar och skulle behöva hjälp med några frågor. min första tanke var att importera men det verkar finnas en hel del fina exemplar i sverige redan - både tidigare importer och svensksålda.

    hur som helst har jag åkt runt och tittat på några 16v turbos från 94-95. alla har haft sina småfel och brister men det handlar ju trots allt om begagnade bilar som gått en bit över 10.000 mil.

    nu till mina frågor: två av de importerade bilarna jag tittar på (båda av årsmodell 95) hade bara en nyckel. jag har läst att det ska finnas tre nycklar men samtidigt hörde jag talas om något undantag för turbo-95r i ett utländskt forum (vet dock inte vad skillnaderna skulle vara.

    fråga 1 alltså: hur många nyklar ska det finnas till en 95:a (turbo) och hur skulle jag gå tillväga för att fixa alla om så behövs? omkodning?

    fråga 2: bilarna sägs båda ha startspärr men inget larm verkar vara intallerat. nykeln som finns har heller inget fjärrlås och vad jag minns ingen knapp inbyggd. hur fungerar det då med startspärren? är där ett chips inbyggt i nykeln?

    fråga 3: säg att jag trots allt skulle köpa en bil med bara en nyckel. problemet är att försäkringsbolaget (länsförsäkringar) verkar kräva att man har alla. ÄR DETTA NÅGOT DE KOLLAR UPP? och vad skulle det kosta mig att fixa nya nyklar (omkodning? nya lås?)

    en av bilarna jag tittade på finns i falkenberg och har gått snart 13.000 mil. kamremmen ska vara bytt vid 7600 mil. jag vet att det talkats mkt om intervallen här, men hur många mil ytterliggare vågar man köra?

    och så till priset. den jag är mest intresserad av är importerad under andra halvan av 2004. miltal: 13.000 mil. årsmodell 95. skinn, ac och lite annat. otroligt fin i lack. ingen rost. verkar fin även invändigt. han begär. 65.000. vad låter rimligt? bara en nykel som sagt...

    vore tacksam för svar inom kort, och hoppas bli mer aktiv i ert forum framöver!
    /harry boy
    HarryQ

  • #2
    det viktiga e att du får en (master) röd/brun stor nyckel. annars e det 3st.
    start spärren finns som chipp i nyckeln.
    kammremmen bör bytas kostar ca 3000-4000:-
    priset verkar vara rimlig.

    skulle aldrig köpa bilen utan den rödbruna nyckeln..den behövs då du ska koda om eventuellt andra nycklar.
    Mvh/Fadi

    Comment


    • #3
      Vad jag har hört är det ett rent helv-e att få sålt en bil utan rödbruna nyckeln, med andra ord köp inte om denna saknas.

      Varför har du fastnat för en 16v turbo när det finns 20v turbo?
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #4
        Fast avsaknad av röd/brun nyckel kan ju vara en orsak till att pressa priset. Och nya nycklar kan tillverkas med kopia av chippet, så de funkar ändå. Enda problemet är att du inte kan programmera bort gamla tappade nycklar.
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          jisses vad snabba ni var grabbar! tackar så hjärtligt.

          jag funderade inte på nyckelproblematiken när jag var uppe och provkörde så jag minns inte vilken nyckel försäljaren använde. tror att den var liten och svart men ska kolla upp detta.

          freddan72: hehe, man ska väl ha något att se fram emot sen också? kan ju inte gå direkt på härligheten skämt åsido, det är väl lite av en prisfrågav + att jag inbillar mig att 16v är bliigare att äga.

          novisen: vem kan koda nycklar? fiat lär ta bra betalt för det så det vore bra om man kan hitta någon annan.

          och hur vet jag att där är ett chip i denna nykeln? finns det något sätt att kontrollera detta på? det skulle kanske kunna vara så att den saknar startspärr helt? i så fall får jag montera en sådan också på försäkringsbolagets bägäran...

          tack än en gång!
          HarryQ

          Comment


          • #6
            Saknar den start-spärr från fabrik kan väl inte försäkringsbolag kräva att de skall ha det väl????

            Det går att tillverka nya kopior av nycklar, med en kopia av chippet som styr startspärren också. Går att göra hos nyckeltillverkare (ex. vis billås-specialisten i Stockholm). De har nycklar med tomma chip som de för över data med, alltså inget som Fiat är inblandat i och innebär inte att du programmerar in nya nycklar i bilens system. För bilen blir det alltså ingen skillnad mellan de två nycklarna.
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #7
              jo, länsförsäkringar verkar kräva startspärr på alla importbilar... ord och inga visor tydligen.
              HarryQ

              Comment


              • #8
                Det där med röd nyckel!

                Det där med röd nyckel...tror inte alla 16vt hade röd nyckel, utan vissa hade en silverfärgad...jag har nämligen en sån (silver) som master. och har en -95.
                Vad har ni andra 16vt ägare?
                -Coupe 16vt -95-
                -Punto 60 -06-
                -Alfa 156 JTS -04-

                Comment


                • #9
                  Så här ser det ut i handboken.
                  Attached Files
                  -Coupe 16vt -95-
                  -Punto 60 -06-
                  -Alfa 156 JTS -04-

                  Comment


                  • #10
                    jo grejen e inte om det går att fixa, allt går att fixa med pengar.
                    frågan e varför den saknas?
                    själv har jag en rödbrun nyckel o den e aldrig andvänd.

                    sen så kommer fiat att vägra att koda om dom nya nycklarna om mastern saknas..

                    Comment


                    • #11
                      Jag har 2stycken silvriga nyklar till min bil. Och jag har en 95- 16v turbo. Vad är den röd brune nycklen. Startspärren finns i nycklen. Men jag installerade ett annat larm i bilen. Jag har både orginal larm och cargard larm Men det fanns inget centrallås i min bil heller. Installerade det samtidigt som jag installerade nytt larm i bilen. kostade inte så mycket. Men har du inget orginal larm alls..
                      Mvh
                      Acke
                      Livet leker inte utan min fiat coupe

                      Comment


                      • #12
                        Coupe med immobiliser har en liten sändare/chip i nyckeln. För att kopiera upp nya nycklar (vid behov) krävs den bruna masternyckeln, mkt viktigt att den finns med.
                        Coupe utan immobiliser har inga chipnycklar, och förmodligen ingen brun masternyckel heller.

                        Många försäkringsbolag kräver immobiliser som sagt, om Coupen har detta krävs ett intyg från en aukt. fiat verkstad (lätt), om Coupen inte har immob. får man montera ett, eller välja annat bolag.

                        16VT måste för övrigt vara dyrare att äga än 20VT..? Den har mest tekniska problem och drar mycket mer bensin.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Per, enl. vad låssmed sagt till mig så kan du göra en kopia av en befintlig nyckel med transponder också kopierad, så du behöver inte alls den bruna nyckeln, inget behov av att progarmmera in den i bilen för det blir "samma" nyckel. Den enda gången du behöver den bruna nyckeln är om du beställer nya nycklar från (ex. vis) Fiat, men då är det ju inte någon kopia heller.

                          För övrigt; Lyssna på ljudet från motorn i 20VT och du kommer (förmodligen) inte att nöja dig med en 4:a.... Låter så snuskigt vackert :-D

                          (Borde nog ta en åktur i en 16VT innan man skriver så här, men kan inte tänka mig att ljudet ens kommer i närheten....)
                          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                          Comment


                          • #14
                            sorry alla, men jag har åkt både 20vt o 16vt, o tycker följande.

                            20v är mer civiliserad, låter mindre går jämnare, tystare.
                            16v har ketchup effekten kvar vilket gör den "mer brutal"
                            dessutom låter den råare...dock har 20v bättre inredningskvalite, som sagt mer vanlig bil över den.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Fadi
                              sorry alla, men jag har åkt både 20vt o 16vt, o tycker följande.

                              20v är mer civiliserad, låter mindre går jämnare, tystare.
                              16v har ketchup effekten kvar vilket gör den "mer brutal"
                              dessutom låter den råare...dock har 20v bättre inredningskvalite, som sagt mer vanlig bil över den.
                              Rätta takter det....
                              Livet leker inte utan min fiat coupe

                              Comment

                              Working...
                              X