hej alla!
jag går i coupe-tankar och skulle behöva hjälp med några frågor. min första tanke var att importera men det verkar finnas en hel del fina exemplar i sverige redan - både tidigare importer och svensksålda.
hur som helst har jag åkt runt och tittat på några 16v turbos från 94-95. alla har haft sina småfel och brister men det handlar ju trots allt om begagnade bilar som gått en bit över 10.000 mil.
nu till mina frågor: två av de importerade bilarna jag tittar på (båda av årsmodell 95) hade bara en nyckel. jag har läst att det ska finnas tre nycklar men samtidigt hörde jag talas om något undantag för turbo-95
r i ett utländskt forum (vet dock inte vad skillnaderna skulle vara.
fråga 1 alltså: hur många nyklar ska det finnas till en 95:a (turbo) och hur skulle jag gå tillväga för att fixa alla om så behövs? omkodning?
fråga 2: bilarna sägs båda ha startspärr men inget larm verkar vara intallerat. nykeln som finns har heller inget fjärrlås och vad jag minns ingen knapp inbyggd. hur fungerar det då med startspärren? är där ett chips inbyggt i nykeln?
fråga 3: säg att jag trots allt skulle köpa en bil med bara en nyckel. problemet är att försäkringsbolaget (länsförsäkringar) verkar kräva att man har alla. ÄR DETTA NÅGOT DE KOLLAR UPP? och vad skulle det kosta mig att fixa nya nyklar (omkodning? nya lås?)
en av bilarna jag tittade på finns i falkenberg och har gått snart 13.000 mil. kamremmen ska vara bytt vid 7600 mil. jag vet att det talkats mkt om intervallen här, men hur många mil ytterliggare vågar man köra?
och så till priset. den jag är mest intresserad av är importerad under andra halvan av 2004. miltal: 13.000 mil. årsmodell 95. skinn, ac och lite annat. otroligt fin i lack. ingen rost. verkar fin även invändigt. han begär. 65.000. vad låter rimligt? bara en nykel som sagt...
vore tacksam för svar inom kort, och hoppas bli mer aktiv i ert forum framöver!
/harry boy
jag går i coupe-tankar och skulle behöva hjälp med några frågor. min första tanke var att importera men det verkar finnas en hel del fina exemplar i sverige redan - både tidigare importer och svensksålda.
hur som helst har jag åkt runt och tittat på några 16v turbos från 94-95. alla har haft sina småfel och brister men det handlar ju trots allt om begagnade bilar som gått en bit över 10.000 mil.
nu till mina frågor: två av de importerade bilarna jag tittar på (båda av årsmodell 95) hade bara en nyckel. jag har läst att det ska finnas tre nycklar men samtidigt hörde jag talas om något undantag för turbo-95
![Embarrassment](https://sfk.ibk.se/forum/core/images/smilies/redface.gif)
fråga 1 alltså: hur många nyklar ska det finnas till en 95:a (turbo) och hur skulle jag gå tillväga för att fixa alla om så behövs? omkodning?
fråga 2: bilarna sägs båda ha startspärr men inget larm verkar vara intallerat. nykeln som finns har heller inget fjärrlås och vad jag minns ingen knapp inbyggd. hur fungerar det då med startspärren? är där ett chips inbyggt i nykeln?
fråga 3: säg att jag trots allt skulle köpa en bil med bara en nyckel. problemet är att försäkringsbolaget (länsförsäkringar) verkar kräva att man har alla. ÄR DETTA NÅGOT DE KOLLAR UPP? och vad skulle det kosta mig att fixa nya nyklar (omkodning? nya lås?)
en av bilarna jag tittade på finns i falkenberg och har gått snart 13.000 mil. kamremmen ska vara bytt vid 7600 mil. jag vet att det talkats mkt om intervallen här, men hur många mil ytterliggare vågar man köra?
och så till priset. den jag är mest intresserad av är importerad under andra halvan av 2004. miltal: 13.000 mil. årsmodell 95. skinn, ac och lite annat. otroligt fin i lack. ingen rost. verkar fin även invändigt. han begär. 65.000. vad låter rimligt? bara en nykel som sagt...
vore tacksam för svar inom kort, och hoppas bli mer aktiv i ert forum framöver!
/harry boy
Comment