Announcement

Collapse
No announcement yet.

VART I H*****E sitter oljefiltret :D?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • VART I H*****E sitter oljefiltret :D?

    TJena! alltså vart sitter oljefiltret på fiaten, har kikat överallt men går ju inte att hitta!

    Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

  • #2
    Antar att det är en 20v du har !
    Försök följ oljerören från oljekylaren så hittar du filtret under grenröret inne i aluminiumuppbyggnaden där bl.a ac sitterfast i ..alltså INNE i den så den e svår att se.....följ rören om du kan se dem... och kolla underifrån helst.
    Kan inte förklara på fri hand mkt bättre... :-)
    ¤TOGGEX¤

    Comment


    • #3
      Jepp det där oljefiltret sitter för djävligt till. Man får verkligen leta för att ens hitta skiten. :-)

      Sedan för att få bort det behövs en liten specialgrej:
      Biltema Art nr :12-976 ska det visst vara.
      På sommaren rattas det åter en härlig liten Fiat! :-) Barchettan den lilla oranga pärlan:
      http://www.garaget.org/?car=63213

      Comment


      • #4
        Jag tar ner motorkåpan o stoppar upp handen så jag kan greppa filtret med fingrarna o skruvar dän det! Men ve o fasa för när det har satt sej ordentligt... det senaste filtret sticker nämligen inte ut nåt

        Dan: Är det en filtertång med hylsa eller dylikt det där?

        Mvh
        //Max
        Fiat Coupe 20V -97

        Comment


        • #5
          Nog sitter det lite dumt åt, men om man har bilen upphissad så är det inte så överdrivet knepigt. Dock skulle jag vilja se någon göra det genom 'service-luckan', plockade av hela skyddet under.
          Men en filtertång av hylsmodell eller trearmad variant är nästan ett måste. Orginalfiltret är ju inte speciellt stort..

          Panda 169

          Comment


          • #6
            har du hittat det? :P
            www.overdrift.com|www.norrortracing.com[br]
            Kör: Sierra & Mazda Rx-7

            Comment


            • #7
              Originally posted by Jim
              Dock skulle jag vilja se någon göra det genom 'service-luckan', plockade av hela skyddet under.
              Har gjort det, det går ju faktiskt. Speciellt när man redan bytt en gång och har ett Mahle(mekonomen)-filter som man kan ta tag i.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Originally posted by per
                Har gjort det, det går ju faktiskt. Speciellt när man redan bytt en gång och har ett Mahle(mekonomen)-filter som man kan ta tag i.
                Cred till dig! Jag skulle inte vilja försöka utan att ta bort hela 'plåten' där under.
                Hur viktigt är det med korrekt motstånd i filtret? Det är det som avhållit mig från att byta till ett större nämligen.

                Panda 169

                Comment


                • #9
                  Det som skapar motstånd i oljesystemet är förhoppningsvis inte filtret... :-) ..utan alla smörjpunkter.
                  Dessutom skulle nog inte Mahle riskera enorma belopp i skadestånd pga. att deras filter skulle
                  orsaka motorskador..
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment

                  Working...
                  X