Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min nya Coupé!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Min nya Coupé!

    Jaha, då har man bytt ut sin smått preppade BMW 318iS Coupé -93 (http://www.autopower.se/galleri/visa.asp?id=1872) mot en Coupé Fiat 16v Turbo av 1995 års modell. Hittade en svart skönhet som jag bara inte kunde motstå. Importerad direkt från Italien i januari, där den rullat under Veronas soliga himmel. Ingen rost what so ever - men man ska kanske inte leta alltför noga? Det rör sig emellertid inte om något "grisen i säcken"-exemplar utan ett i den lite högre prisklassen, vilket känns tryggt. Nyservad och besiktigad utan anmärkning. Full servicebok och alla papper från Italien medföljde självklart vid köpet.



    AC
    ABS
    Airbag
    Dimljus
    El-hissar
    El-speglar
    Servostyrning
    Svart skinnklädsel
    Nedlackad (ovanligt?)
    Original 16" alu-fälgar
    Pioneer slot-in CD-stereo

    Dumpventil
    Koniskt sportluftfilter



    Så till några frågor...

    1) Bilen har rullat drygt 12.000 mil och kamremmen är bytt vid 7.500. Jag vill emellertid ta det säkra före det osäkra och göra ett andra byte redan nu. Har hört att många här talar sig varma om en verkstad i Göteborg, men undrade om någon har tips på pålitliga och billiga verkstäder/mekaniker i södra Skåne, som kan utföra jobbet till ett vettigt pris?

    2) På mitt exemplar sitter ett kromat avgassystem/slutrör (har inte kollat hur långt fram det sträcker sig ännu) med märket C.T.S.S. Rör detta sig om ett original- eller tredjepartssystem?

    3) När jag trycker ner bromspedalen lite lätt hörs ett "klick" som påminner om ljudet när man slår på blinkers. Är detta ett vanligt missljud eller ska det vara så? Tanken slog mig att det skulle kunna vara switchen till bromslamporna bak som aktiveras?

    4) Jag plockade bort Fiat-emblemet bak igår och såg till min förfäran att lacken där det suttit var lite ojämn och "bubblig" i kanterna. Låter italienarna inte lacken torka innan de börjar märka sina stackars bilar med emblem? Fler som sett samma sak?

    5) Framdäcken behöver bytas och jag undrar vad ni kör på för gummi. Några tips på däck som gör bilen rättvisa eller spelar valet mindre roll?

    6) Växelspaksknoppen är sliten och ska bytas. Någon som har tips på snygga alternativ från tredjepartstillverkare?

    ...och slutligen:

    7) Hur länge kan man räkna med att turbon hänger med och vad kostar ett eventuellt byte? Självklart beror livslängden till 95 procent på körsätt, men jag är ändå nyfiken på att höra vad man kan räkna med för ett "normaltkört" (finns sådana?) exemplar av 16vT.



    Tack på förhand!
    /Heinz
    "Först kommer inget, sen kommer inget, sen kommer allt!" /Heinz

  • #2
    Jag kör med Pirelli P Zero.
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #3
      Re: Min nya Coupé!

      [QUOTE]Originally posted by Heinz

      4) Jag plockade bort Fiat-emblemet bak igår och såg till min förfäran att lacken där det suttit var lite ojämn och "bubblig" i kanterna. Låter italienarna inte lacken torka innan de börjar märka sina stackars bilar med emblem? Fler som sett samma sak?

      Är det inte rost då som uppkommit av omlack/dåligt lagad skada??
      De brukar ju vara rätt så bra på att "nudda" i varandra i Italien..

      Comment


      • #4
        Henrik: Samma tanke slog mig först men det ser inte alls ut som någon rostskada utan snarare som ett överflöde av lack. Känns hårt rakt igenom och inte är någon bubbla i den bemärkelsen...

        Man kanske kan hitta ett Coupé-emblem att sätta dit istället, eller varför inte Pininfarinas logga?

        Hittade för övrigt C.T.S.S. hemsida (www.ctss.it) tidigare ikväll. Nu ska det bli spännande att se om det rör sig om ett komplett system från katten eller endast dämpare/slutrör på min Coupé...
        "Först kommer inget, sen kommer inget, sen kommer allt!" /Heinz

        Comment


        • #5
          Grattis! O välkommen i gänget!

          Ang. emblemet tog jag bort mitt utan ett enda synligt spår.. Vilket får mig att hålla med Henrik om risken av att den är omlackad (som ALLA italienimports.. nästan!)
          Turbon ska väl hålla minst 20000mil, om den sköts rätt. Det är väl iofs inte så ofta det hänt? Kamremmen verkar vara lugn än så länge, på Lampredi-motorerna gäller väl 10000mils-intervall? Men det är klart, har man inte tillräckligt bevis på att den verkligen är bytt vid 7500mil så...
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Tack Per!

            Jag ser inga skarvar så då är det bra gjort i övrigt. Kanske är det i så fall bara bakluckan som berörts.

            Angående kamrem: Är det är bara för 20v-motorn som intervallen sänkts alltså? Jag har papper på att den är bytt det är kanske inte så bråttom trots allt. Ville mest vara på den säkra sidan för jag lär ändå få byta någon gång under min tid som ägare...

            Inga skåningar som har tips på kunniga och billiga verkstäder att serva bilen på?

            Och C.T.S.S... Ingen som känner till deras avgassystem? Svårt att hitta fakta och de verkar inte vara särskilt vanliga direkt... Bra grejer?
            "Först kommer inget, sen kommer inget, sen kommer allt!" /Heinz

            Comment

            Working...
            X