Jaha, då har man bytt ut sin smått preppade BMW 318iS Coupé -93 (http://www.autopower.se/galleri/visa.asp?id=1872) mot en Coupé Fiat 16v Turbo av 1995 års modell. Hittade en svart skönhet som jag bara inte kunde motstå. Importerad direkt från Italien i januari, där den rullat under Veronas soliga himmel. Ingen rost what so ever - men man ska kanske inte leta alltför noga? Det rör sig emellertid inte om något "grisen i säcken"-exemplar utan ett i den lite högre prisklassen, vilket känns tryggt. Nyservad och besiktigad utan anmärkning. Full servicebok och alla papper från Italien medföljde självklart vid köpet.
AC
ABS
Airbag
Dimljus
El-hissar
El-speglar
Servostyrning
Svart skinnklädsel
Nedlackad (ovanligt?)
Original 16" alu-fälgar
Pioneer slot-in CD-stereo
Dumpventil
Koniskt sportluftfilter
Så till några frågor...
1) Bilen har rullat drygt 12.000 mil och kamremmen är bytt vid 7.500. Jag vill emellertid ta det säkra före det osäkra och göra ett andra byte redan nu. Har hört att många här talar sig varma om en verkstad i Göteborg, men undrade om någon har tips på pålitliga och billiga verkstäder/mekaniker i södra Skåne, som kan utföra jobbet till ett vettigt pris?
2) På mitt exemplar sitter ett kromat avgassystem/slutrör (har inte kollat hur långt fram det sträcker sig ännu) med märket C.T.S.S. Rör detta sig om ett original- eller tredjepartssystem?
3) När jag trycker ner bromspedalen lite lätt hörs ett "klick" som påminner om ljudet när man slår på blinkers. Är detta ett vanligt missljud eller ska det vara så? Tanken slog mig att det skulle kunna vara switchen till bromslamporna bak som aktiveras?
4) Jag plockade bort Fiat-emblemet bak igår och såg till min förfäran att lacken där det suttit var lite ojämn och "bubblig" i kanterna. Låter italienarna inte lacken torka innan de börjar märka sina stackars bilar med emblem? Fler som sett samma sak?
5) Framdäcken behöver bytas och jag undrar vad ni kör på för gummi. Några tips på däck som gör bilen rättvisa eller spelar valet mindre roll?
6) Växelspaksknoppen är sliten och ska bytas. Någon som har tips på snygga alternativ från tredjepartstillverkare?
...och slutligen:
7) Hur länge kan man räkna med att turbon hänger med och vad kostar ett eventuellt byte? Självklart beror livslängden till 95 procent på körsätt, men jag är ändå nyfiken på att höra vad man kan räkna med för ett "normaltkört" (finns sådana?) exemplar av 16vT.
Tack på förhand!
/Heinz
AC
ABS
Airbag
Dimljus
El-hissar
El-speglar
Servostyrning
Svart skinnklädsel
Nedlackad (ovanligt?)
Original 16" alu-fälgar
Pioneer slot-in CD-stereo
Dumpventil
Koniskt sportluftfilter
Så till några frågor...
1) Bilen har rullat drygt 12.000 mil och kamremmen är bytt vid 7.500. Jag vill emellertid ta det säkra före det osäkra och göra ett andra byte redan nu. Har hört att många här talar sig varma om en verkstad i Göteborg, men undrade om någon har tips på pålitliga och billiga verkstäder/mekaniker i södra Skåne, som kan utföra jobbet till ett vettigt pris?
2) På mitt exemplar sitter ett kromat avgassystem/slutrör (har inte kollat hur långt fram det sträcker sig ännu) med märket C.T.S.S. Rör detta sig om ett original- eller tredjepartssystem?
3) När jag trycker ner bromspedalen lite lätt hörs ett "klick" som påminner om ljudet när man slår på blinkers. Är detta ett vanligt missljud eller ska det vara så? Tanken slog mig att det skulle kunna vara switchen till bromslamporna bak som aktiveras?
4) Jag plockade bort Fiat-emblemet bak igår och såg till min förfäran att lacken där det suttit var lite ojämn och "bubblig" i kanterna. Låter italienarna inte lacken torka innan de börjar märka sina stackars bilar med emblem? Fler som sett samma sak?
5) Framdäcken behöver bytas och jag undrar vad ni kör på för gummi. Några tips på däck som gör bilen rättvisa eller spelar valet mindre roll?
6) Växelspaksknoppen är sliten och ska bytas. Någon som har tips på snygga alternativ från tredjepartstillverkare?
...och slutligen:
7) Hur länge kan man räkna med att turbon hänger med och vad kostar ett eventuellt byte? Självklart beror livslängden till 95 procent på körsätt, men jag är ändå nyfiken på att höra vad man kan räkna med för ett "normaltkört" (finns sådana?) exemplar av 16vT.
Tack på förhand!
/Heinz
Comment