Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ang. olja och kamremmen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ang. olja och kamremmen

    Hejsan..
    Jag har en kompis som kikat på kamremmen (inte bytt på 10 000 mil) och han säger att den håller minst 100 mil til, känns ganska tryggt, han sa att texten inte var slitet något på remmen. Han e fenomenal när de gäller bilar tro mig..

    Men det blir hur som helst inga lång reser innan GBG och Auto Alfa den 23:e Maj..

    Nu är saken denna.. Jag ska anta mig utmaningen att byta olja o filter "själv" =P... En sak jag undrar nu är om jag ska ha halv syntetisk som användar manualen föreslår??

    Det var lite tomt med olja i bilen så ja fyllde upp me någon biltema halvsyntet.. Men känns helt klart bäst att byta ut oljan helt och hållet.. Nu undrar jag ett konkret tips på olja, någon hyffsat billig som e bäst för motorn...

    Och var köper jag den?


    Är väl beredd på en hundring / litern ungefär.. Lite mer för att få min pärla att må bra kvittar =)

    häls fritte

  • #2
    Val av motorolja är alltid ett kärt ämne på alla bilforum.

    Här är fiatklubbens egen oljetråd:

    http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...highlight=olja

    Jag personligen rekommenderar att du kör med en Helsynthetisk 5W-40. Gärna utav någon av premiummärkerna Shell Helix, Castrol eller Mobil (eller annat välkänt märke, ej biltema).

    Ville du inte lägga ut pengarna för en helsynthetisk så kör med en halvsynthetisk 10W-40.

    Olja kan köper du förslagsvis på Mekonomen.

    När det gäller kamremmen så rekommenderar jag åter igen att inte chansa, att texten är kvar spelar ingen som helst roll.

    PS. Använd inte fiats orginaloljefilter. Köp istället ett filter från 3'e part, dom är oftast längre och kommer göra nästa byte lättare.
    Last edited by TobbeC; 5 May 2005, 21:59.
    Porsche Boxster S 2002

    Comment


    • #3
      e de till 20vt eller 16vt vi pratar nu? spelar de någon roll?
      Fiat Coupe 16vt -95
      Depå - Projekt tråd - Garaget.org

      Comment


      • #4
        Originally posted by Gustaf
        e de till 20vt eller 16vt vi pratar nu? spelar de någon roll?
        När det gäller olja är det både 16VT och 20VT.

        När det gäller filter så vet jag inte hur det ser ut på en 16VT.
        Porsche Boxster S 2002

        Comment


        • #5
          Håller med Orlando, plus att Biltema är det sämsta stället att köpa viktiga saker som olja på...
          Håll dig till helsyntet av kända märken, Mobil1, Castrol etc. så blir det bra! Och köp filtret på Mekonomen.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment

          Working...
          X