Announcement

Collapse
No announcement yet.

oljenivå växellådan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • oljenivå växellådan?

    Hejsan! vart hittar man oljenivåpluggen till växellådan i en 20v? riktigt trångt svårt att se! någon som har förslag på hur man hittar dit bäst ?

    Mvh/Emil

    Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

  • #2
    Det behövs ingen, du har en oljesticka precis ovanför högra hörnet på ventilkåpan. Observera att oljan ofta är så klar att den är svår att se på stickan.
    Och om du känner för att byta olja sitter pluggen längst ned, i bakkant på lådan. Fyller på gör man med ett A4-papper som man gör en tratt av, stoppar den i oljesticksröret, och häller långsamt.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Vad ska det vara för olja i växellådan?

      Comment


      • #4
        Originally posted by Danne
        Vad ska det vara för olja i växellådan?
        En 75W-90 GL-5'a.

        Hos Shell heter den "Shell Transaxle" och är helsynthetisk.

        Vill du ha ett annat märke så uppge den övre specen.
        Porsche Boxster S 2002

        Comment


        • #5
          Hejsan! ok jag ska försöka med detta! tack för hjälpen!

          för att jag hade nämligen de problemet att det är trögt att lägga i växlarna och att ringarna verkar missa så att de smäller till i lådan ibland :S . hoppas att detta löser sig! mvh/Emil

          Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

          Comment


          • #6
            Originally posted by per
            Det behövs ingen, du har en oljesticka precis ovanför högra hörnet på ventilkåpan. Observera att oljan ofta är så klar att den är svår att se på stickan.
            Och om du känner för att byta olja sitter pluggen längst ned, i bakkant på lådan. Fyller på gör man med ett A4-papper som man gör en tratt av, stoppar den i oljesticksröret, och häller långsamt.
            Förresten per hade en fråga på måste man ta bort hela den här skyddsplåten undermotorn för att komma åt pluggen? mvh/Emil

            Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

            Comment


            • #7
              Ska det inte vara 75W-80 hel synt (GL4/5)?

              Panda 169

              Comment


              • #8
                Näpp, underplåten kan sitta kvar! Den slutar framför pluggen.

                Jim: Enl. instruktionsboken är det 75W-90 GL5 som gäller.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Originally posted by per
                  Jim: Enl. instruktionsboken är det 75W-90 GL5 som gäller.
                  Jo, det vet jag. Dock så vill jag mena att om man köper 'vad det nu är för olja Fiat använder' för växellådan så får man 75W-80 nuförtiden. Har för mig att de ändrade föreslagen olja, dock utan rättelser i boken. Självklart kan jag ha fel, men jag vill ändå påminna mig att det var något med växellådsoljan..
                  För egen del så använder jag Red Line 75W-80 NS hel synt.

                  Panda 169

                  Comment


                  • #10
                    Mycket möjligt. Jag skulle dock hålla hårt på GL5, eftersom den anger hur hög belastning oljan tål. Extra viktigt om man kör chippat antar jag..
                    Vill även varna för Castrol (har även gjort det i en äldre tråd) de har fel olja listad till Fiat Coupe, en 75-80W GL4 olja. Dock har de en 75-90W GL5, tror den heter TAF-X. Möjligen har de rättat till detta nu och satt in TAF-X i listan.
                    Last edited by per; 9 May 2005, 16:45.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by per
                      Mycket möjligt. Jag skulle dock hålla hårt på GL5, eftersom den anger hur hög belastning oljan tål. Extra viktigt om man kör chippat antar jag..
                      Vill även varna för Castrol (har även gjort det i en äldre tråd) de har fel olja listad till Fiat Coupe, en 75-80W GL4 olja. Dock har de en 75-90W GL5, tror den heter TAF-X. Möjligen har de rättat till detta nu och satt in TAF-X i listan.
                      Precis som Per skriver är rekommendationen som ligger hos oljebolagen i Sverige fel. 75W-90 GL5n gäller, inget annat.

                      Att man kör på GL5 och inte GL4 är viktigt.

                      Sen vågar jag nog säga att man kan välja mellan 75W-80 och 75W-90.

                      75W-80 borde göra så att det känns som växlarna går i lättare men risken finns att lådan börjar väsnas vid växlingar.

                      Själv skulle jag välja 75W-90.

                      Som en parantes så är det direkt skadligt för en växellåda som kräver GL4 att hälla i GL5. Detta då GL5 kan vara aggressiv mot gulmetaller.
                      Last edited by TobbeC; 10 May 2005, 06:53.
                      Porsche Boxster S 2002

                      Comment

                      Working...
                      X