If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Det behövs ingen, du har en oljesticka precis ovanför högra hörnet på ventilkåpan. Observera att oljan ofta är så klar att den är svår att se på stickan.
Och om du känner för att byta olja sitter pluggen längst ned, i bakkant på lådan. Fyller på gör man med ett A4-papper som man gör en tratt av, stoppar den i oljesticksröret, och häller långsamt.
Hejsan! ok jag ska försöka med detta! tack för hjälpen!
för att jag hade nämligen de problemet att det är trögt att lägga i växlarna och att ringarna verkar missa så att de smäller till i lådan ibland :S . hoppas att detta löser sig! mvh/Emil
Originally posted by per Det behövs ingen, du har en oljesticka precis ovanför högra hörnet på ventilkåpan. Observera att oljan ofta är så klar att den är svår att se på stickan.
Och om du känner för att byta olja sitter pluggen längst ned, i bakkant på lådan. Fyller på gör man med ett A4-papper som man gör en tratt av, stoppar den i oljesticksröret, och häller långsamt.
Förresten per hade en fråga på måste man ta bort hela den här skyddsplåten undermotorn för att komma åt pluggen? mvh/Emil
Originally posted by per Jim: Enl. instruktionsboken är det 75W-90 GL5 som gäller.
Jo, det vet jag. Dock så vill jag mena att om man köper 'vad det nu är för olja Fiat använder' för växellådan så får man 75W-80 nuförtiden. Har för mig att de ändrade föreslagen olja, dock utan rättelser i boken. Självklart kan jag ha fel, men jag vill ändå påminna mig att det var något med växellådsoljan..
För egen del så använder jag Red Line 75W-80 NS hel synt.
Mycket möjligt. Jag skulle dock hålla hårt på GL5, eftersom den anger hur hög belastning oljan tål. Extra viktigt om man kör chippat antar jag..
Vill även varna för Castrol (har även gjort det i en äldre tråd) de har fel olja listad till Fiat Coupe, en 75-80W GL4 olja. Dock har de en 75-90W GL5, tror den heter TAF-X. Möjligen har de rättat till detta nu och satt in TAF-X i listan.
Originally posted by per Mycket möjligt. Jag skulle dock hålla hårt på GL5, eftersom den anger hur hög belastning oljan tål. Extra viktigt om man kör chippat antar jag..
Vill även varna för Castrol (har även gjort det i en äldre tråd) de har fel olja listad till Fiat Coupe, en 75-80W GL4 olja. Dock har de en 75-90W GL5, tror den heter TAF-X. Möjligen har de rättat till detta nu och satt in TAF-X i listan.
Precis som Per skriver är rekommendationen som ligger hos oljebolagen i Sverige fel. 75W-90 GL5n gäller, inget annat.
Att man kör på GL5 och inte GL4 är viktigt.
Sen vågar jag nog säga att man kan välja mellan 75W-80 och 75W-90.
75W-80 borde göra så att det känns som växlarna går i lättare men risken finns att lådan börjar väsnas vid växlingar.
Själv skulle jag välja 75W-90.
Som en parantes så är det direkt skadligt för en växellåda som kräver GL4 att hälla i GL5. Detta då GL5 kan vara aggressiv mot gulmetaller.
Comment