If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Tjenare! funderar lite på att höja laddtrycket! men min laddar 0.9bar nu, men undrar vad 20vtn laddar orginal så att man inte breder på FÖR ordentligt !
Den laddar väl 0.9-1.0 bar som standard, dock är grundtrycket 0.6-0.7 bar?
I alla fall, det verkar gå att ladda runt 1.2 bar, även om det är svårt att säga. Beror väl på slitage, service, körstil m.m. Glöm inte bränslet heller..
Lycka till.
Det absolut säkraste sättet är väl att byta chip, tar bara 30min dessutom! Då får du en färdigmappad ny bränslekurva ihop med ditt nya laddtryck. Billigt är det oxå; kontakta GrahamL på forumet på fccuk.org. Han har gjort en variant på Novitec chippet, med mindre aggressiv overboost och dessutom mkt billigare. Det laddar ca. 1.3-1.4bar max. (original är ca 1bar med ca1.3bar overboost). Skaffa gärna en laddtrycksmätare oxå så att du har koll på vad som händer. O byt alla filter osv.! Ett igensatt soppafilter kan göra att kolvarna smälter pga för lite soppa. Det blir extra viktigt att allt är i toppskick.
Att hålla på med pysventiler o skit på en 20VT verkar bara onödigt riskabelt o dumt, om du nu hade tänkt det. Tycker jag!
Per,
Liten ändring bara, hans användarnamn är GrahamL och inte H. Bara så det inte blir några missförstånd.
Själv kör jag numera med ett sådant chip, utan problem. Dock har även kopplat in en PRV 'parallellt' med EBV:n för att kunna minimera overboost på ett mer effektivt sätt än i mjukvaran. Även detta fungerar fint, kan numera ställa mitt laddtryck nedåt men inte uppåt (chippet säger stopp).
Originally posted by Freddan72 Jim: vad gick chippet på?
Hur tycker du bilen är efter chippning?
Som Orlando skrev, £35 inkl. P&P.
Bilen går fint, bytte chippet i samband med service och utbyte av div. delar. Som sagt kompletterade jag den också med en PRV, för att bli kvitt all overboost.
Instämmer med ovanstående.
Kör själv med Grahams chip sen i höstas. Nema problemas.
Bara för dig att beställa! Du kommer bli nöjd.
Ungefär 1 pund per hästkraft. Bra deal!
/alex
Coupé 20VT LE -99 Svart
Camaro V8 1LE -14 Röd
Huracan V10 610-4 -14 Grå
Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit
jag kan nog oxå råda till att skaffa ett chip!
Själv har jag mot Pers förslag en pysventil.. men i mitt fall vet jag vad jag g ör och det är inte enda moddsen. För det leder nästan uteslutande till fuelcut och i längden en eller flera trasiga kolvar!
orginal ska coupeén ladda 1,05bar med en boost topp runt 2500v på 1,2 bar.
givetvis flyttas denna kurva runt lite mellan olika bilar och olika modds..
Köp ett chip så blir du garanterat lyckligar !!! Mvh Togge
en fråga bara.. angående han grahamL.. har varit i kontakt med honom och har ett sånt på väg hit... =) men hur installerar man det... ? lödda?? tack...?
Comment