Announcement

Collapse
No announcement yet.

Konstigt ljud på coupen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Konstigt ljud på coupen

Har fått ett konstigt ljud på min coupe. Det hörs nästan bara när man kört bilen ett tag. Det låter nästan som ett tjutande "val liknande" ljud och det låter mer och mer ju mer man kör. Det låter extra mycket när man svänger, men även när man kör rakt fram hör man ett tjutande ljud.

Har haft gnissel från bromsarna ett tag, så funderar om det kommer därifrån. Tänkte om skivorna/klossar blir varma när man kör och på så sätt kan börja låta?? har lockaliserat ljudet från farmvagnen, och ej från motor eller dylikt!

Nån som vet??
    ..::Körde Fiat Coupe 16vT (saknar)::..

Du har troligtvis taskiga hjullager fram, låter det mer när du svänger höger är det vä lager, o vice versa.

Kopierar denna tråd till Coupe-forumet!
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

Comment

ok tack =)

Originally posted by per
      Du har troligtvis taskiga hjullager fram, låter det mer när du svänger höger är det vä lager, o vice versa.

Kopierar denna tråd till Coupe-forumet!

Japp det låter mer när jag svänger åt ett håll kommer inte riktigt i håg vilket.. men uppkommer ljudet från taskiga hjullager bara när den är varm,?

Kan inte ha med bromsarna att göra. De gnisslar lite när man kör även när den är kall. Hur kan man kolla om det är hjullagerna?

Comment

Hmm. Jag tror att de blir varma om de är slut, känn på centrumkåpan (innanför fälgens kåpa) o jämför hö/vä. (Efter en stunds körning)

De borde väl iofs låta ungefär lika varma som kalla..
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

Comment

Hej, Det kan åxå vara att kolven i bromsen fastnar i nåt läge,och så när det blir varma expanderar nåt i bromsen så att de tar i?????

Vet inte, men kan vara värt att kolla!
          -Coupe 16vt -95-
          -Punto 60 -06-
          -Alfa 156 JTS -04-

Comment

mmm..

verkar konstigt..det är ett rejät högt ljud i alla fall.
            Men provkörde lite nu i eftermidags i alla fall, och upptäckte då att det slutar tjuta om man bromsar lite.. sen när man släpper bromsen igen så kommer det tillbaka. Dock så är det som per sa, det låter mer när man svänger!

kan man kolla bromsarna på nått sätt?

Comment

Det där med att det försvinner när du bromsar påminner mig om ett liknande fel jag hade, de brummade och vibrerade, så jag hissade upp bilen och då visade det sig att hjulbultarna satt jättelöst på vänster framdäck så jag skruvade åt dem ordentligt och då försvann ljudet. Så du kan ju börja med att kolla det.
              Evocars chip | Uppsala avgasteknik 2.5" m. racekat | Sänkt med HR-fjädrar | Dubbelkonat BMC |

Comment

Originally posted by Psyknallen
                Det där med att det försvinner när du bromsar påminner mig om ett liknande fel jag hade, de brummade och vibrerade, så jag hissade upp bilen och då visade det sig att hjulbultarna satt jättelöst på vänster framdäck så jag skruvade åt dem ordentligt och då försvann ljudet. Så du kan ju börja med att kolla det.
                tack för tippset, men tyvärr sitter dom åt..

Det kan inte vara bromsskivan som e skev?? och när den blir varm så expanderar den??

Comment

...

Hade bilen upphissad i går för att se efter samtidigt som jag byggde avgassystem och kom fram till att ljudet måste komma från bak hjulen tror att handbromsen har tjärvat. hur åtgärdar man det??

Comment

Working...
                  X