Announcement

Collapse
No announcement yet.

köpt nya fälgar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • köpt nya fälgar!

    En snabb fråga som skulle behöva ett snabbt svar.

    JAg köpte nyss nya 17 tum.
    För att vara exakt så var de i denna storlek: 215/45ZR17 87W
    JAg trodde att de bara var att sätta på dem och köra iväg men de verkar som om de blir problem fram. JAg har en 95 turbo.
    Måste jag köpa spcers eller vad är det som gör problemet? De ser bra ut när jag suttit på däcken men när jag kör iväg så dörrar de där fram. Jag tror att däcken då kommer åt stötdemparna. Fast de nästna är en halv dec upp till dem när den står still. Tacksam för snabbt svar. Vill ju så fort som möjligt kunna köra iväg med mina nya fälgar. MVh John

  • #2
    du menar att dom tar i fjädern?
    avståndet mellan fjäder och hjul är konstant och ska inte vara olika. Så det är nog nått annat som tar i.
    www.overdrift.com|www.norrortracing.com[br]
    Kör: Sierra & Mazda Rx-7

    Comment


    • #3
      Om du kollar under "Coupe Info" så finns där en "däckkalkulator". Med dennas hjälp får man fram att 215/45-17 är ordentligt för stora däck. 215/40-17 är bättre.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        ok men mina förra däck var ju 205/50 och när jag kolla de så skulle de passa.
        Vad har orginal däcken för storlek?

        Om jag nu köpt för stora, är de då kört eller går det att fixa till??

        Comment


        • #5
          Originally posted by mrpadanfain
          ok men mina förra däck var ju 205/50 och när jag kolla de så skulle de passa.
          Vad har orginal däcken för storlek?

          Om jag nu köpt för stora, är de då kört eller går det att fixa till??
          haha nej det är bara att byta...har hjul som avviker 14% från orginal på min nya bil och med 215/45-17 så kan det inte skilja mer än 5%?

          så det är inga problem.

          om du nu vill ha mindre så e det ju bara att kränga av däcken och på med nya herre jösses
          www.overdrift.com|www.norrortracing.com[br]
          Kör: Sierra & Mazda Rx-7

          Comment


          • #6
            per, du har alltid sagt att 215/45/17 e för stora...det e dom inte..
            dem flesta 16vt har 205/50/16 alltså samma storlek som 20v...

            har kollat detta med många däck handlare....o svaret har varit det samma, det inom det tillåtna + - 5%.

            jag tror att du behöver balansera hjulen helt enkelt.

            Comment


            • #7
              ok så om jag har fattat detta rätt så ska jag kunna använda dessa däck iallafall?

              Men vad är de då som gör att de låter som om däcken kommer åt något ibland??

              De kan väll inte vara att de måste ställas om? för de ska ju rdan vara gjort??

              De konstiga är ju att när de sitter på så ser de ut att passa perfekt!

              Comment


              • #8
                Du har passande navringar va? eller passade fälgen direkt på navet?

                (+ som det sägs ovan; är de inte balanserade (trots att de är helt nya) så måste det göras!)
                Föredetta Coupé ägare -
                http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

                Comment


                • #9
                  De passade direkt på så de lär det ju inte vara.
                  Jag tror fortfarande inte att de är att de är fel stälda. För de låter klart mer än så Jag vågar ju inte köra bilen, för den låter så mycket från däcken. Jag får nog ringa däckfirman och fråga om de vet vad de kan vara.

                  Vad har 16 v turbo för orginal däck? Som jag skrev tidigare satt de på min nyss 205/50 16 tum.

                  Comment


                  • #10
                    205/50-16 är original, och 215/40-17 ÄR det närmaste man kommer i diameter. Trust me! ;-)
                    225/40-17 hade varit perfekt men den dimensionen finns knappt.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      OK så jag får suga på de sura äpplet och skicka tillbaka grejerna och få däck??

                      Comment


                      • #12
                        Skrapar den hela tiden när du kör eller bara när fjädrarna får jobba lite?

                        Vissa påstår att hjulen behöver balanseras, skrapar de där fram har det inte med balanseringen att göra? För jag antar att med "dörrar" menar han skrapar (Första gången jag hör detta uttryck)

                        Betyder "dörrar" - darrar så är det balansering som skall göras!
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #13
                          hehe ok vet inte om jag kan kalla de skrapar. För jag har svårt att se de själv när jag kör. Men jag tycker de låter lite mer än att de skrapar. De låter som om någor slår i spåren i däcken. Men dessa däck har inte de klasiska spåren i sidled utan de går mer som långa linjer längs med däcken så ja jag vet inte riktigt.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by mrpadanfain
                            hehe ok vet inte om jag kan kalla de skrapar. För jag har svårt att se de själv när jag kör. Men jag tycker de låter lite mer än att de skrapar. De låter som om någor slår i spåren i däcken. Men dessa däck har inte de klasiska spåren i sidled utan de går mer som långa linjer längs med däcken så ja jag vet inte riktigt.
                            Är det hela tiden eller bara vid vissa hastigheter? Skakar ratten när du kör?
                            Kör tyskt, drömmer om italienskt

                            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                            Comment


                            • #15
                              jag måste nog säga att de är hela tiden med de märks mest när jag kör sakta på en helt plan väg!

                              Comment

                              Working...
                              X