Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blromsklossar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Chorus: Genom att köra med ett hårdare och bätre beläg som ändå fungerar på gata...

    Lovar att låta Er vara ifred nu men kände att jag ville svara på det...
    /Jimmy Särås
    mvh Jimmy Särås

    0736-996 993

    Comment


    • #32
      Särås> kör med red dot fast road nu, även testat reddot xe, men de tog slut på 2 mån (dom tog bra dock )

      Klart du inte ska lämna oss ifred, lite debatt skadar aldrig =)
      /Peter

      Comment


      • #33
        Originally posted by Särås
        Chorus: Genom att köra med ett hårdare och bätre beläg som ändå fungerar på gata...

        Lovar att låta Er vara ifred nu men kände att jag ville svara på det...
        /Jimmy Särås
        Hårdare belägg kommer ju betyda mer slitage på skivor.

        På fccuk.org verkar den mest omtyckta uppsättningen vara "3G skivor" med "Pagid (Blue) belägg".

        Jag tror dom som anordnade gruppuppköpen där har mer erfarenhet individuellt än alla vi svenska coupéägare ihop

        3G brake disc group buy
        http://www.fccuk.org/ubbthreads/show...rt=1&vc=1&nt=6

        Pagid brake pads group buy
        http://www.fccuk.org/ubbthreads/show...&page=1#393679
        Last edited by TobbeC; 24 May 2005, 11:47.
        Porsche Boxster S 2002

        Comment


        • #34
          Oj oj.. vilken debatt ! ;-)

          Måste nog hålla med Särås lite då jag själv aldrig skulle lägga några pengar på tarox prylar. Säkert inte dåligt men det finns ju andra alternativ att välja innan man köper dessa. EBC skulle jag inte sätta på bilen ens mot betalning!!!Perfomence Friction..om ngn köpte dem ja..lite dyra tyvärr... Och de Särås nämde? inte hört, om men betvivlar inte bromsverkan om han säger det håller P-friction klass!
          Måste tillägga att olika bilar gillar olika upsets. Så det som funkar på en kanske blir sämre på en annan?
          vad det gäller bromsar så satsa på ett riktigt bra belägg..dyrt? JA! Men de gör underverk. min billigaste bästa kombo ännu är min opel omega 3000 som jag byggde kompressor på. Köpte ett par Ferrodo rsII som jag hittade på en hylla. Fick köpa de för 600spänn istället för 2000 då de var de gamla med asbest i... Men OJ vad det funkade. De med nya skivor var helt suveränt. 1700kg på Gelleråsen med slutfart på 190blås innan den elaka kurvan... Säger "ferrodo rockar" Finns inga dåliga..så är det..

          Har hört mkt gott om Red Dot och var mitt alternativ när jag beställde till alfan på Pean.. men han styrde in mig på att bra pris på Black Diamond...Hmmm...återkommer om 20 mil om resultat ! Ciao !
          ¤TOGGEX¤

          Comment


          • #35
            Läs Nigels inlägg på fccuk.org jag tycker det är välidgt sakligt.

            http://www.fccuk.org/ubbthreads/show...&page=1#393679
            Porsche Boxster S 2002

            Comment


            • #36
              [QUOTE]Originally posted by Orlando
              [B]Hårdare belägg kommer ju betyda mer slitage på skivor.





              Javisst! det är det som skiljer en bra broms från en dålig! belägg SKA käka skivor..annars funkar de ju inte!

              dagens bilindustri är en kompromiss. Man ska byta belägg innan skivor eller båda samtidigt.. med bekostnad på bromsverkan. men för svensson räcker det ju!

              Såå... Köper du riktiga belägg och använder dessa som de ska användas så räkna med ett duktigt slitage på skivorna..eller kör std grejer ! Mvh Togge !
              ¤TOGGEX¤

              Comment


              • #37
                Originally posted by Togge
                [B]
                Originally posted by Orlando
                Hårdare belägg kommer ju betyda mer slitage på skivor.






                Javisst! det är det som skiljer en bra broms från en dålig! belägg SKA käka skivor..annars funkar de ju inte!

                dagens bilindustri är en kompromiss. Man ska byta belägg innan skivor eller båda samtidigt.. med bekostnad på bromsverkan. men för svensson räcker det ju!

                Såå... Köper du riktiga belägg och använder dessa som de ska användas så räkna med ett duktigt slitage på skivorna..eller kör std grejer ! Mvh Togge !
                Ja, har man råd så kan man ju köra med den modellen. Hårdaste belägg man kan hitta och sen byta skivor när dom är slutkörda.

                Vad jag själv läst mig till av andras erfarenheter så räcker Pagid RS4-2 ganska gott.


                Posted by Nigel on fccuk.org

                RS4-2 "Blue"

                The most popular material, (known as 'Pagid Blue'), RS4-2 gives a good low temperature response. It is very stable, with superior modulation and feel. RS4-2 has a medium co-efficient of friction with good pad and disc life. Suitable for many applications especially gravel rally and wet tarmac, where control is needed.

                Friction level cold = 0.40
                Friction level 100 deg = 0.42
                Friction level 300 deg = 0.43
                Friction level max = 0.46 @ 500 deg
                Constant Working Temp = 350-600 deg
                Max peak temp = 650 deg
                Rog20VT (Englands högst meriterade Coupémeck säger såhär:

                Rog20VT
                mintex fast road C-Tech are £59 + VAT.

                ive just fitted the mintex and they are excellent stoppers, cant honestly justify the pagids extra £40? myself.
                Han köpte själv ett sett Pagid "Yellows".
                Last edited by TobbeC; 24 May 2005, 12:18.
                Porsche Boxster S 2002

                Comment


                • #38
                  Ja, har man råd så kan man ju köra med den modellen. Hårdaste belägg man kan hitta och sen byta skivor när dom är slutkörda.

                  Vad jag själv läst mig till av andras erfarenheter så räcker Pagid RS4-2 ganska gott.



                  Inte meningen som ett påhopp.... mer som en faktaruta! Bättre belägg äter mer skivor.. så är det bara. med det menas inte att de slits ut skitsnabbt.. men lite mindre långsamt!!!!! Sen glömde jag faktiskt nämna Pagids belägg som i princip är samma som Ferrodo= Ruskigt bra!
                  Och som Coupé ägare antar jag att alla byter både skivor och belägg samtigt i allmänhet så skillnaden blir väl inte så stor ??
                  Och hellre åka 3000mil med bra bromsar än 6000mil med ok bromsar...eller ! Mvh T.
                  ¤TOGGEX¤

                  Comment


                  • #39
                    Jag har använt Pagid flitigt samt även Ferrodo, ingen av dom når hela vägen till Carbotech & Peforemsfriction enligt mig...

                    /Jimmy Särås
                    mvh Jimmy Särås

                    0736-996 993

                    Comment


                    • #40
                      Kört på Black Diamond slitsade skivor samt belägg (o tarox stålomspunna slangar) nu i ca 250mil, funkar kanon! Inte nån som helst indikation på att bromseffekten ska mattas av.
                      + att jag knappt upplever nått bromsdamm alls längre...
                      Föredetta Coupé ägare -
                      http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

                      Comment


                      • #41
                        vilka klossar o skivor håller 3000mil???? inte ens orginal håller 3000mil, inte i närheten ens.(fan börjar att tänka på mitt körsätt, borde kanske använda gasen mer :-)

                        Comment


                        • #42
                          HAha.. Fadi.. Du har alltid kört hårt :-)

                          Du får köpa 8cm tjocka skivor nästa ggn.. kanske klarar en hel sommar då ;-)
                          ¤TOGGEX¤

                          Comment


                          • #43
                            Det är lugnt Särås, det är roligt att du kommer förbi! Lite debatt som sagt.. :-)
                            Håller med om vad som sagts om Tarox-skivor, skulle aldrig köpa några, pga. femtielva olika röster (från både Fiat o Alfa-håll) om hur dåliga de är. Spricker, slår sig, osv.

                            Det som blir nu härnäst är:

                            Tarox -fast road- belägg
                            3G-skivor från FCCUK-gruppköp
                            Extra ventilations-kittet
                            Uppsmörjning/kontroll av spel i Brembo-oken..

                            Men ska titta på ditt belägg-tips när mina tagit slut, Jimmy!
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #44
                              Hej alla,

                              Jag får väl dra mitt strå till stacken när det gäller bromsar och hur bra och länge de håller.
                              Problemet som jag hade var att mina original (20V T LE skivor) slog sig även under gatkörning så jag började se mig om efter något att ersätta dem med och valet föll på Brembo Gold skivor. Detta efter att jag först försökt att rädda original skivorna mha svarvning/slipning men tyvärr slog de sig på en gång.

                              Jag har kört med mina Brembo Gold skivor i c:a 4 år och 5000mil (inklusive ett 10 tal bankörningar och alp semester) och de har fungerat klockrent. Börjar dock bli slitna men efter att en kompis som är racemek i ett SLC team (även bilmek till vardags) tittat på dem och sagt att det är lugnt (de håller länge till) så kör jag vidare.

                              Sättningen som jag har på bilen är Brembo Gold (MQ) skivor fram + bak, stålomspunna slangar (MQ). Red Attack (MQ) belägg fram och original bak. Är inne på min tredje omgång (1 Gold & 2 Attack) fram belägg (skall bytas snart) och på gång att byta till andra omgången bak belägg. Använder även MQ:s bromsolja som byts minst 1 ggr/år för bästa prestanda och funktion.
                              Denna sättning passar ypperligt för mina behov både vad det gäller gat resp. bankörning.

                              Det jag har märkt är att jag kan känna en liten tendens till vibrationer när jag kör på gata men när det är dags för hårdkörning på bana är de helt vibrationsfria! Precis som jag vill ha det. Visst det bästa vore om de var vibrationsfria även vid gatkörning men man kan ju inte få allt!

                              Det som jag anser skulle förbättra bromsförmågan/uthålligheten på bana är extra kylning till frambromsarna. Fick tips från min kompis (racemeken i SLC) hur detta går att lösa på ett smidigt sätt. Det är att sätta på en ”plaststyrning” på undre bärarmen som sticker ner under bilen. Som gör att luften styrs upp i hjulhuset och även kyler drivknutarna. Denna väldigt enkla konstruktion använder de på sina SLC kärror!
                              Kommer att testa detta vid nästa bankörning och se om det förbättrar bromsförmågan.

                              Jag köper mina bromsgrejor från den här firman om det är någon som är intresserad:
                              http://www.kvickmc.se/


                              Jaha det var allt från mig i debatten om vilka bromsar som är bäst osv!
                              Som sagt delar bara med mig av min egen erfarenhet.

                              Hoppas att vi ses på några banor i sommar!

                              Pär som rattar en 20V T LE
                              Coupé 20VT -LE -99
                              Maserati Merak -73

                              Comment

                              Working...
                              X