Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stötdämpare...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Indian,
    Var det jag som skulle ha något kvar att sälja?

    Tror inte att du vill köka resterna efter ett byte till Koni-insatser. Man kapar ju av orginalfjäderbenet högst upp och tar ur innehållet. Konidämparen stoppas in i det gamla benet och fixeras med en skruv i botten.
    Se länken.
    Det som blir över är skräp!

    /Janne

    Comment


    • #17
      Originally posted by jasj
      Se här:
      http://www.fccuk.org/ubbthreads/show...b=5&o=&fpart=1

      /Janne
      Janne: I det undre fixerar du med en skruv, men hur fixeras dämparen i det övre läget? När jag tittar på bilderna ser det ut som att den inre dämparen kommer att kunna röra sig radiellt mot fjäderbensröret. Eller kommer infästningen i karossen av fjäderoch dämpare att motverka detta? ÅÅ jag är nog lite för trött för att tänka.
      Last edited by Freddan72; 3 June 2005, 07:14.
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #18
        Freddan,
        Konidämparen har tre små "bulor" nästan högst upp. Dessa dras ner i den gamla röret när man drar åt skruven i botten. Bulorna deformerar den gamla röret en smula på insidan så att det hela blir stadigt.
        Det kändes väldigt bra på ena sidan, men gick lita väl lätt på andra sidan för mig. Hoppas att det inte blir nåt glapp.
        Jag har en känsla av att Koni tänkt ut det här så att det ska funka bra. De är ju proffs...
        /Janne

        Comment


        • #19
          Joink!

          Gammal tråd, nytt inlägg/fråga.

          Tänkte från början endast köpa sänkfjädrar till coupe:n men insåg sedan att mina bakdämpare är slut (gung, gung) och behöver nya sådana också. Är inte ute efter något avancerat i dämparväg, skulle som sagt nöjt mig med standarddämpare om jag kunnat. Hittade dessa hos italiatec:



          4 Stötisar och fjädrar alltså, BILLIGT! Någon som vet om det är värt en extra titt eller bara är skräp? Eller ska man bli tvungen att bli pionjär på den modellen? Är det bättre än original så tycker ju jag definitivt att det verkar schysst.

          Comment


          • #20
            Du har en 16VT alltså?
            Annars är Bilsteindämpare ett bra beprövat alternativ. Men då får man ju köpa fjädrar oxå.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #21
              Originally posted by per
              Du har en 16VT alltså?
              Annars är Bilsteindämpare ett bra beprövat alternativ. Men då får man ju köpa fjädrar oxå.
              Jo, har en 16VT - mkt trevlig bil, och ska bli trevligare.
              Kollat på Bilstein, jo... men är ju en ganska stor skillnad på att betala 6k för enbart dämpare och sedan minst en tusing till för fjädrar när FK-paketet kostar 3700:- allt som allt. Och som jag skrivit ovan: hade nöjt mig med originaldämpare om det varit möjligt, men nu behövs de bakre bytas och då kändes det lockande att köra på FK runt om. Är de bara lite bättre än original (och utan tvekan bör de ju lira bättre med tillhörande sänkfjädrar) så är det värt det, no doubt. 370 euro är inte mycket pengar i sammanhanget... vilket naturligtvis får en att fundera. Hur dåliga kan de vara? FK i övrigt ska väl vara helt OK vad jag förstått..?

              Comment


              • #22
                Original blir aldrig riktigt bra med sänkt fjädring eftersom de är progressiva. De ligger då i fullastläge och är stenhårda..
                Verkar helt klart vara ett prisvärt alternativ!
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #23
                  Originally posted by per
                  Original blir aldrig riktigt bra med sänkt fjädring eftersom de är progressiva. De ligger då i fullastläge och är stenhårda..
                  My point exaktly! Själv tycker jag att det låter som ett bra alternativ, ja. Lutar åt det hållet...

                  Comment

                  Working...
                  X