Announcement

Collapse
No announcement yet.

köpe/installation av forge dump

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • köpe/installation av forge dump

    Tjena.. Jag har i nuläget en kass dump, ska beställa ny men jag undrar hur svårt det är att montera en forge dump? Jag har aldrig haft turbo innan så ja vet ifan ens va dumpen sitter ?!! "pinsamt" ;d. Men jag vill endå lägga pengar på en Forge känns tryggt o ha en grym dump...

    Saken e den måste man ställa in dumpen efter man monterat den m.m e det krångligt?

    Sedan undrar jag om man "bör"/ Måste ha laddtrycks mätare om man byter från original dump --> Forge. ??

    Lika bra att beställa en när man endå är igång kanske??

    Vänlgia häls FRitte!

  • #2
    Det är inte svårt att byta dumpventil. Jag gjorde det utan större problem, och jag har aldrig meckat turbobilar förut. (Även om jag haft turbo så har jag aldrig skruvat på dem..) Slangklämmorna kan vara lite kluriga, men det ger sig.
    Sen "bör" man väl alltid ha en laddtrycksmätare om man har turbo, men det blir ju ingen skillnad mot orginal så med tanke på det är det inget måste.

    Panda 169

    Comment


    • #3
      okej tack.. har beställt en forge dump nu iaf! men lite skrämmande läsning..

      http://www.fccuk.org/ubbthreads/show...&page=3#447739

      Dumpen DV006 får ju inga höga betyg i denna tråden! Jag e mer inne på o köpa återcirkulerande som e anpassad för luft masse mätning!

      Comment


      • #4
        Forge DV006 är väl vad nästan alla på FCCUK rekommenderar. Och hur enkelt som helst att byta, har visserligen inte bytt på coupen, men på punton var det busenkelt och jag har minsann tummen någonstans mellan pekfingret och handleden ;-) Sitter lite värre till på Punton tror jag, behöver plocka ur batteri och batteri-hållare för att komma åt.
        Och skaffa en tryck-mätare. Roligaste mätaren man kan ha på bilen och bra att veta hur mycket tryck du har, så att inte EBV:n ex. vis fastnat och ger tokiga värden. Också lätt att sätta dit, men lite knepigt att dra in slangen i kupén, ont om utrymme och lätt att knäcka röret.... Ett råd är att inte köpa en billig mätare bara, köp en kvalitetsgrej från början istället.
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          håller med novisen där. Busenkelt att montera. Har själv satt en Forge dump återcirkulerande på min. Men tänk på att göra det tätt. Bytt gärna ut den hårda slangen från motorn till dumpen. För den är inget att ha. köp en ordentlig slang hos din närmsta slang åter försäljare, köp även ordentliga slangklämor och köp dig en turbotrycks mätare. Jätte bra att kunna hålla koll på trycket du har i turbon. FÖr om det dycker upp något fel på turbo bilarna så brukar det vara turbon som krånglar. Så det är ju alltid bra att ha. OM du vill så kan jag ta foto och sätta ut hur det blev med forge dumpen.
          Mvh
          Acke
          Livet leker inte utan min fiat coupe

          Comment


          • #6
            Originally posted by Acke
            Bytt gärna ut den hårda slangen från motorn till dumpen. För den är inget att ha. köp en ordentlig slang hos din närmsta slang åter försäljare
            Fast det ser annorlunda ut på 20VT, där behövs inget slangbyte.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Originally posted by per
              Fast det ser annorlunda ut på 20VT, där behövs inget slangbyte.
              Okej. men det behövs inte något slangbytte på 16v iheller. Men det är bara för att det ska bli 100% tätt och lite snyggare också¨
              Livet leker inte utan min fiat coupe

              Comment

              Working...
              X