Announcement

Collapse
No announcement yet.

byte av kylarvätska

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • byte av kylarvätska

    Min plan är att byta all kylarvätska.
    Jag har lokaliserat dräneringspluggarna (2 st, jag har en -99 20VT).
    Nummer 1 sitter på vänster sida av kylaren och den
    andra sitter på kylarslangen bakom batteriet till vänster.
    Frågan är hur proceduren går till i detalj.
    Någon som kan instruera?

    /alex
    Coupé 20VT LE -99 Svart
    Camaro V8 1LE -14 Röd
    Huracan V10 610-4 -14 Grå
    Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

  • #2
    Ungefär så här:
    1. Töm kylarvätska, lossa båda avluftningarna.
    2. Fyll på vätska tills det rinner ut (utan luft antar jag) ur första hålet, skruva åt.
    3. Fyll mer tills det kommer ut ur andra hålet.
    starta bilen
    4. titta maniskt på alla bubblor som kommer upp i expansionstanken (hur funkar det med termostaten? Den lär ju vara stängd?)
    5. Se framför dig den där luftbubblan som sitter i ett av loppen runt (valfri) cylinder och blockerar kylvattnet. Känn riktigt hur varmt det blir...
    6. Åk till verkstad och låt dem göra om allt
    7. 3 månaders paranoja över om man förstörde en cylinder på väg till verkstaden. :-D

    Vet inte om det stämmer till 100%, men något åt det hållet lär det vara. Verkstäder trycker tydligen igenom vattnet för att slippa problem med luftbubblor. Tror inte att det kostar många 100-lappar att be en verkstad byta kylarvatten faktiskt.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #3
      Och sedan ska man ju ta tillvara kylvätskan. Den får ju inte hällas i någon brunn eller annat avlopp. Måste tänka på miljön förstår du.

      http://hem.passagen.se/raggare/bilar/kyl.html

      Kolla med AutoAlfa vad de tar för byte av kylvätskan.
      Last edited by Freddan72; 4 July 2005, 13:30.
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #4
        Det lär dock vara lite bättre på -99 o framåt, de har ju en extra luftningslang (kommer ut mitt över grenrören).
        Jag skulle inte våga, på min...
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Jag ringde till Autoalfa häromveckan men dom skulle
          ha semesterstängt och han tyckte att det kunde man
          fixa själv eftersom han hade svårt att boka in mig.
          Han nämde att systemet var självluftande och att det
          inte var lurig att utföra.
          Tänkte därför testa själv.
          Men, man kan tolka novisens inlägg på 2 sätt:
          1. gör det själv
          2. gör det inte själv
          Ibland svårt att få till ironi i skrift. eh vad menar du? ;-)

          per, menar du att du inte skulle våga överhuvudtaget
          eller bara för att din är en pre-99?
          Coupé 20VT LE -99 Svart
          Camaro V8 1LE -14 Röd
          Huracan V10 610-4 -14 Grå
          Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

          Comment


          • #6
            Tja, jag byter inte olja själv av rädsla för att misslyckas, om man säger så.... Men just kylningen är rätt viktigt att inte ha problem med, en liten luftbubbla i de trånga loppen runt cylindrarna och det blir rätt fort varmt utan att man märker det.
            Tror att proceduren är rätt i mitt inlägg, och försök till ironi i slutet. Har fått rådet att inte byta kylarvätska själv, just för att det kan vara svårt att få ut all luft igen. Byte av termostat och kylarvätska på en punto GT kostar ca 700 i arbete, så hälften för att byta kylarvätska? Samma procedur, så det skall inte ta längre tid på annan bil om du frågar mig....
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #7
              Alx; precis, min är ju en -98. Tydligen kom den slangen till just pga att det blivit luftfickor i toppen efter byte.
              Har dock hört att man kan eftermontera på min.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment

              Working...
              X