Announcement

Collapse
No announcement yet.

coupèfläkten!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • coupèfläkten!!!

    ...okej, nu vill jag berätta om mitt fläktproblem som jag inte fattar mig på. Så ni experter, PLEASE HELP ME!!!

    När jag köpte min underbara "Christine" så fungerade inte coupèfläkten. Den var verkligen helt död. Men fd. ägaren sa att han hade kollat upp problemet med nån firma som sa att han skulle fixa ett nytt motstånd. Det gjorde han men satte inte in det innan jag köpte bilen, det var för lång väntetid hos fiat.

    Efter en tids väntan här i Uppsala fick jag då ÄNTLIGEN tid hos en firma som kunde sätta in det nya motståndet. Det visade sig vara en barnlek! MEN FLÄKTEN FUNGERADE DÅ ÄNDÅ INTE!!! Killen kollade säkringarna samt ström men inget fel på dessa. Fick en ny tid nästa vecka...

    När jag kom hem så var en polare förbi som öppnade fläkten och tog ur den. Han konstaderade "glatt" att kolet var slut. Kolet...???? För att motorn som får fläkten att snurra krävs det visst nåt kol förstod jag det som, annars tokdött. Jag hade inget kol på en sida och på den andra typ nästan inget.

    NU, kan det verkligen vara så att fläkten tokdör, inte ens låter pga kolbrist?

    SNÄLLA, SNÄLLA SVARA!!!! Jag dör i min coupè utan fläkt!!!
    /Giallo Ginestra

  • #2
    Re: coupèfläkten!!!

    Kol e de som ger ström till motorn (rotorn) som driver fläkten (propellern) utan kontakt med kolet snurrar inte motorn =-)
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

    Comment


    • #3
      ...

      ...tack snälla för informationen, hoppas att det "bara" är det som är problemet...
      /Giallo Ginestra

      Comment


      • #4
        ....

        ....okej, kunde liksom bara inte vänta tills nästa vecka för att checka med firman. Så jag började själv att felsöka.

        Säkringar=ok
        Motstånd=ok
        Coupèfläkt=ok (kollade upp fläkten idag genom att koppla ström till den efter att ha tagit ur fläkten.)
        Jordningar=ok (kollade upp samt filade och satte dit igen)

        En av ett par stycken sladdar som sitter kopplade till motståndet under hanskfacket såg ganska brännd ut. Såg ut som kabelbrand. Kabeln jag talar om är grön, i mitten genomskinnligt orange efter det blå. I mitten, alltså det oranga upptäckte jag sot. det jag gjorde då var att kapa bort den brända biten för att sedan tvinna ihop kablarna igen. Liksom min fd ägare fungerade då fläkten men bara på väldigt låg nivå men ac:n på. Nya motståndet blev efter bara några sekunder väldigt varmt och det gamla så varmt att det luktade.

        Jag tror att relät är problemet så jag tänkte fixa nytt imorgon men vart fan sitter det....?????

        Svara gärna!!!!!
        /Giallo Ginestra

        Comment


        • #5
          Reläerna borde sitta under instrumentpanelen vid ratten.
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #6
            ...

            ...tack, där säkringarna sitter...?
            /Giallo Ginestra

            Comment


            • #8
              Liten anekdot ang. reläerna.
              På midsommar (efter snaps&öl) skulle en tjejkompis hämta nånting
              från bakluckan på min Coupé. Jag förklarade att
              det bara var att dra i spaken som sitter nere bredvid
              förarstolen. Efter en stund hör jag skrik från bilen.
              "oooooj.... aleeeexaaander." springer till bilen och
              ser då tjejen sittandes i förarstolen med en blå liten
              kub i handen. -"oooopss... var är det här?" Hon har
              dragit ur en av reläkuberna under ratten. I tron att det
              var spaken för att öppna bakluckan.
              Rätt fantastiskt. Man får ta i lite för att få loss dom också...
              Som tur var passade den bara på ett ställe när jag skulle
              sätta tillbaks den, fanns annars
              flera lediga hål att passa in den på.
              ;-)
              Coupé 20VT LE -99 Svart
              Camaro V8 1LE -14 Röd
              Huracan V10 610-4 -14 Grå
              Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

              Comment


              • #9
                Kan tänka mig att det fanns fler hål man ville att den skulle passa i, ja. ;-) Slita bort reläer för att öppna bagageluckan... de små liven ;-) Hade blivit lite smått irriterad om det varit min bil, liknar ju inte ens en spak att dra i.
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #10
                  Alx: Det var bland det roligaste jag läst... Så jävla typiskt. Inga fördomar men...
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #11
                    ....

                    ...snackade med en kille på Bilvalet i Uppsala som var osäker på om coupèn ens HAR fläktrelän....

                    VAD FASIKEN ÄR DET FÖR FEL EGENTLIGEN????
                    /Giallo Ginestra

                    Comment


                    • #12
                      testa att byta alla kablar som kan berörts av ev kabelbrand. kan ju vara brott på någon av kablarna som inte syns...*been there done that* Detta kollar du enklast genom att förbikoppla med ett par friska kablar eller mät med multimeter och kolla om kablarna är hela...det är mitt tips.

                      Ring annars runt till lite fiat ställen och hör vad dom säger om något av relääen berör fläkten...
                      With great power comes the bitches
                      Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                      Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                      Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                      Comment


                      • #13
                        ...

                        ...tack! Blir nog det menjag lämnar väl in henne för att pyssla med kablar man inte ens kan se låter inte riktigt som min gre....liksom...!
                        /Giallo Ginestra

                        Comment

                        Working...
                        X