Announcement

Collapse
No announcement yet.

230km/h och inga bromsar....HJÄLP

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 230km/h och inga bromsar....HJÄLP

    hallå alla

    idag hade jag min första MINDRE trevliga upplevelse med min nya coupe. Var på väg hem i från örebro på e18 ikväll och när jag kom till strax efter arboga kom den ny asfalterade delen av motorvägen fram till köping och blev omkörd av en V70 som gjorde ca 180. Så jag vart lite frestade av att uppleva högfarts egenskaperna igen (som faktiskt är fantastiska) så jag gjorde en liten utflykt till ca 240 innan jag släpte på gasen, helnöjd vid ca 230 så började jag bromsa och pedalen gick hela vägen ner och inget märkbart hände. ett ögonblick av lite panick artad känsla men lugnade snabbt ner mig då jag hade ju flera mil av motor väg framför mig ( tur det så det inte hände på bana med hårnål framför mig ).

    trampade pedalen flera gånger och inget hände förens jag började komma ner i 140-150 då började vänster krets ta lite och bilen drog så klart åt vänster
    vid 110-120 började bromsarna ta mer och mer och strax därefter fungerade allt som det skulle.

    stannade på en rast plats som kom upp precis när det började funger och inga fälgar va varma så det verkar inte vara nått som legat på och överhettat. rätt mängd bromsvetska. efter att inte bara varvat ner bilen utan också mig körde jag vidare till västerås och allt har fungerat men då i normala farter.

    Jag har sett att det är ett jädra chatter om att ha fräsh bromsvätska. Är det av denna anledning eller nån annan

    Vad kan ha orsakat detta????
    _____________________
    Överlycklig äger till:
    Fiat Coupe 16v Turbo -95

  • #2
    ...

    ...och fy faaaan....!!!

    Tur att allt gick bra!

    Vad är din skönhet chippad till...?
    /Giallo Ginestra

    Comment


    • #3
      seefox,,,,,tråkigt men du verkar ha haft många problem med coupen du,,,,konstigt

      Comment


      • #4
        obehagligt! Vill oxå veta vad det kan ha varit som orsakat detta?
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Obehagligt kan man ju kalla det men det värsta är att det det är latenet dvs det funkar ju fläckfritt vid normalla hastigheter.

          Mkt problem vet jag inte. Det är är väl tredje problemet som uppdagas. annars var det bara glapp i blinkers höger och vindrutetorkarna som var (bestält nytt relä) och dessa gav ganska rejäl prutmån.

          men det här problemet vill jag inte ha som ni kanske förstår.

          Tror inte att den är chippad men å andra sidan är jag jäkligt imponerad av prestandan för att vara en 195 hästars motor. kan man kolla på nåt sätt om den är chippad?

          Men detta snack bromsvätska, vad har det för effekt med gammal bromsvätska.
          Last edited by Se_Fox; 3 August 2005, 13:00.
          _____________________
          Överlycklig äger till:
          Fiat Coupe 16v Turbo -95

          Comment


          • #6
            Originally posted by Se_Fox
            Obehagligt kan man ju kalla det men det värsta är att det det är latenet dvs det funkar ju fläckfritt vid normalla hastigheter.

            Mkt problem vet jag inte. Det är är väl tredje problemet som uppdagas. annars var det bara glapp i blinkers höger och vindrutetorkarna som var (bestält nytt relä) och dessa gav ganska rejäl prutmån.

            men det här problemet vill jag inte ha som ni kanske förstår.

            Men detta snack bromsvätska, vad har det för effekt med gammal bromsvätska.
            Bromsvätska ska ha hög koknivå och gammal bromsvätska kokar snabbare... jag gissar på om bromsvätskan kokat sjunker pedalen i botten. Inbromsningar vid höga farter värmer upp den ordentligt... Som sagt jag är osäker men det kan bero på bromsvätstan! När byttes den senast?
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Dålig bromsvätska kan göra att du tappar helt bromsverkan. Du bör byta minst varje år (det är ju en sportbil och bra bromsvätska är ett måste). Kostar inte många kronor....
              Det kan också vara så att du har luft i systemet. Eller att dina bromsar är helt slut. Har du tagit av hjulen o kollat?
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #8
                Re: 230km/h och inga bromsar....HJÄLP

                Originally posted by Se_Fox
                hallå alla

                idag hade jag min första MINDRE trevliga upplevelse med min nya coupe. Var på väg hem i från örebro på e18 ikväll och när jag kom till strax efter arboga kom den ny asfalterade delen av motorvägen fram till köping och blev omkörd av en V70 som gjorde ca 180. Så jag vart lite frestade av att uppleva högfarts egenskaperna igen (som faktiskt är fantastiska) så jag gjorde en liten utflykt till ca 240 innan jag släpte på gasen, helnöjd vid ca 230 så började jag bromsa och pedalen gick hela vägen ner och inget märkbart hände. ett ögonblick av lite panick artad känsla men lugnade snabbt ner mig då jag hade ju flera mil av motor väg framför mig ( tur det så det inte hände på bana med hårnål framför mig ).

                trampade pedalen flera gånger och inget hände förens jag började komma ner i 140-150 då började vänster krets ta lite och bilen drog så klart åt vänster
                vid 110-120 började bromsarna ta mer och mer och strax därefter fungerade allt som det skulle.

                stannade på en rast plats som kom upp precis när det började funger och inga fälgar va varma så det verkar inte vara nått som legat på och överhettat. rätt mängd bromsvetska. efter att inte bara varvat ner bilen utan också mig körde jag vidare till västerås och allt har fungerat men då i normala farter.

                Jag har sett att det är ett jädra chatter om att ha fräsh bromsvätska. Är det av denna anledning eller nån annan

                Vad kan ha orsakat detta????
                Tjenare! jag har upplevt ungefär samma känsla o körde i 200 på en småväg o hade framför mig en bil som skulle svänga vänster också :S så då hade jag änglavakt, tryckte pedalen ända ner ibott hände absolut inget, så de va nära ögat! men iaf felet verkade va när man ligger o pressar så så försvinner allt vacuum när du bromsar så de inte finns något kvar när du ska bromsa, så backventilen kan du kika lite på! HA DE bra o kör lugnt //Emil

                Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

                Comment


                • #9
                  Fantastiska svar tack så hjätte mkt

                  bromklossar och skivor är helt ok.

                  bromsvätska verkar vara ett bra tips då det antagligen inte varit bytt på väldigt länge. är det lätt på coupen????


                  EmiliO - vilken backventil menar du??
                  _____________________
                  Överlycklig äger till:
                  Fiat Coupe 16v Turbo -95

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Se_Fox
                    Fantastiska svar tack så hjätte mkt

                    bromklossar och skivor är helt ok.

                    bromsvätska verkar vara ett bra tips då det antagligen inte varit bytt på väldigt länge. är det lätt på coupen????


                    EmiliO - vilken backventil menar du??
                    Du har antagligen luft i systemet.

                    Att bromsvätskan kokar är ju inte så vanligt vid motorvägskörning.

                    Se till att lufta systemet omgående. Och när man ändå luftar kan man lika gärna byta vätskan. Den kostar ju ingenting.

                    Använd DOT 4 eller DOT 5.1. Använd INTE DOT 5.
                    Porsche Boxster S 2002

                    Comment


                    • #11
                      Ja lufta och byt bromsvätsta skulle jag oxå gjort men sedan vågar man sig upp över 200 blås o pröva om den bromsar?

                      Lufta bromsarna och byta bromsvätsta är inget svårt! Kan du inte försök få me någon kunnig som kan visa har man gjort det en gång kan man det sen, eller om nån kan guida dig här eller nått! Annars lämna in bilen
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • #12
                        lufta bromsarna skall ske.
                        har mekat mkt i mina dar men brom system är nåt som jag liksom aldrig riktigt råkat ut för. har luftat bromsar på nån gammal 240 (ursäkta svordommen) självklart nån 11 eller 13 bil i det militära. annars har det bara varit lastbils bromsar som jag mekat med och de är mest pneumatik i dom.
                        men det borde inte vara nån problem.

                        dot 4 eller 5.1 antar jag har med broms vätskan å göra men är det ett märke eller sort??? är det nåt man vågar köpa på mekonomen eller är det nån skillnad på olika bromsvätskor?
                        _____________________
                        Överlycklig äger till:
                        Fiat Coupe 16v Turbo -95

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Se_Fox
                          lufta bromsarna skall ske.
                          har mekat mkt i mina dar men brom system är nåt som jag liksom aldrig riktigt råkat ut för. har luftat bromsar på nån gammal 240 (ursäkta svordommen) självklart nån 11 eller 13 bil i det militära. annars har det bara varit lastbils bromsar som jag mekat med och de är mest pneumatik i dom.
                          men det borde inte vara nån problem.

                          dot 4 eller 5.1 antar jag har med broms vätskan å göra men är det ett märke eller sort??? är det nåt man vågar köpa på mekonomen eller är det nån skillnad på olika bromsvätskor?
                          Skillnad på bromsvätskor är som på motoroljor från märke till märke...

                          Den från mekonomen är säkert bättre än den som redan sitter i

                          Skillnaden mellan DOT 4 och DOT 5 är att fyran absorberar vatten men inte femman eftersom den är silikonbaserad... vet inte hur det är med 5.1 men DOT anger oxå kokpunkten ju högre siffra desto högre kokpunkt... dvs DOT 5 har högre kokpunkt än 4....

                          Nån som kan skillnaden mellan DOT 5 och DOT 5.1? Antar att de är rätt lika?
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • #14
                            DOT 4 och DOT 5.1 är konventionella bromsoljor. DOT 5 är silikonbaserad och ska inte användas i Coupen. Silikonvätskan passar inte till bilar med ABS-bromsar eller bilar med packningar av naturgummi. Det som skiljer oljorna åt är bl a kokpunkten, DOT 4 har kokpunkt vid ca 230 grader Celcius medans DOT 5.1 har vid 260.

                            DOT 4 duger bra vid normal körning medans man kanske borde använda DOT5.1 om man kör mycket på bana. För en DOT 4 vätska kan man betala allt från 50 kr till 300 beroende på kvalitet. Man får vad man betalar för. En dyr olja behöver inte bytas mer än vartannat år, den billiga varje år.

                            Det viktiga är att byta regelbundet. Det behövs inte många hårda inbromsningar innan en gammal, vattnig bromsvätska börjar koka och pedalen går i botten.
                            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                            Min projekttråd - 19T
                            Min Youtube kanal
                            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                            Comment


                            • #15
                              Och om man bromsar hårt en gång, nästa gång tar inte bromsarna lika bra och det känns som att försöka trycka foten mot en betongmur?
                              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                              Comment

                              Working...
                              X