Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbotrycksmätare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Turbotrycksmätare

    Funderar lite på en turbotrycksmätare. Mest som lite kul grej, att kunna se hur mycket den laddar osv.

    Finns det bättre och sämre modeller? Någon som är rekommenderbar? Var får man ta i dem? Micro verkade ha någon..men jag är tveksam till kvalitén därifrån?
    snälla ta bort mitt konto....

  • #2
    Hej!!!
    Har själv en Autometer 3303-J vet inte om den är bra eller dålig men för mej fungerar den bra..är nöjd!
    -Coupe 16vt -95-
    -Punto 60 -06-
    -Alfa 156 JTS -04-

    Comment


    • #3
      är det någon som vet hur man vet om en mätare är bra eller
      inte? dum fråga kanske.....
      Fiat Coupe 16vt -95
      Depå - Projekt tråd - Garaget.org

      Comment


      • #4
        kanske låter som en klysha men man får väll lite vad man betalar för
        Bausty Baust The Bastard

        Comment


        • #5
          I min coupé fanns det bara ett alternativ. Autometers serie. Finns ett flertal olika modeller och utseenden. Men är och har varit de ledande inom mätare många år. Ngt som amerikanerna lyckats med trots allt ! Kolla upp lite pris om du vill. Annars har jag en som endast varit provmonterad i bil ! Går upp till 20psi (1bar=14psi)
          Bifogar en bild på likadan..pris-500spänn!(nypris runt 900:-)
          Attached Files
          Last edited by Togge; 7 August 2005, 11:21.
          ¤TOGGEX¤

          Comment


          • #6
            är det inte lite meckigt när det står angivet i psi?
            brukar väl mest snackas bar annars...?

            dom borde bifoga 14-ans gångertabell så alla förstår=)
            " det finns bara ett sätt att födas, men tusen sätt att dö "

            Fiat Coupe 20vt

            Comment


            • #7
              Originally posted by Gustaf
              är det någon som vet hur man vet om en mätare är bra eller
              inte? dum fråga kanske.....
              Det finns mycket skit som säljs, men olika fabrikat som är kända kan ju också vara bra, men jag tycker dom som är bäst dom med silikon inuti, dom är sanslöst exakta! men t ex en del som kostar 150kr o så dom brukar liksom stå på 0.4bar på tomgång o sånt ibland hehe
              Last edited by EmiliO; 9 August 2005, 08:12.

              Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

              Comment


              • #8
                Jag har fått dit mina mätare nu, Är riktigt nöjd, har en bild här

                Bränsletryck (fast det står oilpress)
                Lambdamätare
                Turbotryck

                Fungerar riktigt bra!
                Attached Files
                Last edited by EmiliO; 9 August 2005, 08:12.

                Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

                Comment


                • #9
                  Kör också med Autometer 3303j sportcomp
                  E nöjd och glad över att ha en mätare som e stabil och mäter till
                  2 kilos tryck(ca.2,2bar)
                  Har provar Equus men den sög getpung, lät som en torktumlare och skaka så man knappt såg va det stog..
                  Har även provat en hel del industrimätare med glyserinfyllning
                  och dessa e klart prisvärda och dessutom helt vibbrations fria.
                  Men glyserinfylda e lite långsammare i reaktionen så man får va lite vaksammare när man justerar in laddtrycket.
                  Mvh Nalle
                  Uno_Nalle Lazzat Member Nr:1
                  /F/I/A/T/ LANCIA RallyCars by NTI
                  Kör:Punto Gt (pimp leather edition)
                  Lancia Delta Integrale(race)
                  Uno Turbo(race)

                  Comment


                  • #10
                    Håller med ovanstående om Autometer, hade en ur z-serien i coupen, gillade den. Skall förmodligen skaffa en ny autometer med 2bar skala till punton.
                    Har en ECUU i punton, och det är inte samma kvalitet i den, det märks. Men de två problem som finns är att den inte står på 0 med avstängd motor, inte mycket att göra, samt att den har en tendens att skaka och ha sig pga att den inte är dämpad (antar jag). Det går dock enkelt att åtgärda om man vill, ta en meter slang från plenumet (eller en halv eller två, men en bit i alla fall), därefter ett litet bensin filter och sedan kopplar du in röret vidare till tryck-mätaren, borde inte rassla i den då. Min skakar och hoppar ibland på tomgång, men aldrig annars.
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by novisen
                      Håller med ovanstående om Autometer, hade en ur z-serien i coupen, gillade den. Skall förmodligen skaffa en ny autometer med 2bar skala till punton.
                      Har en ECUU i punton, och det är inte samma kvalitet i den, det märks. Men de två problem som finns är att den inte står på 0 med avstängd motor, inte mycket att göra, samt att den har en tendens att skaka och ha sig pga att den inte är dämpad (antar jag). Det går dock enkelt att åtgärda om man vill, ta en meter slang från plenumet (eller en halv eller två, men en bit i alla fall), därefter ett litet bensin filter och sedan kopplar du in röret vidare till tryck-mätaren, borde inte rassla i den då. Min skakar och hoppar ibland på tomgång, men aldrig annars.
                      Eler så skiter man helt enkelt i att köpa en Equu så slipper man det problemet
                      Uno_Nalle Lazzat Member Nr:1
                      /F/I/A/T/ LANCIA RallyCars by NTI
                      Kör:Punto Gt (pimp leather edition)
                      Lancia Delta Integrale(race)
                      Uno Turbo(race)

                      Comment


                      • #12
                        Sant, men om man redan gjort bort sig kan man åtgärda felet tills man har råd/tar sig i kragen och köper en riktig mätare :-D
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #13
                          en varning för extramätare måste utfärdas...dom kan ju lossna och sugas in i motorn...enligt vissa poliser säkert...
                          With great power comes the bitches
                          Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                          Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                          Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                          Comment


                          • #14
                            Vekar ju finnas en uppsjö olika mätare...

                            Jag tror jag ska leta upp en med bar som måttenhet. Hade samma dilemma när jag skaffade dykklocka... men tänkte att det är ju inte i alla lägen man är så snabb i tankarna och kan stanna upp och börja med mellanstadiematematiken... (utan miniräknare!?) för att konvertera enheterna...

                            Men en annan sak som jag sett är att det finns de som har slang ända fram till själva mätaren, och en del som är trådlösa, d v s att komma genom torpedväggen är ett minne blott. Trådlöst brukar ju generellt innebära att det fungerar finfint när allt är installerat och står stilla...för att sedan fungera allt mer intermittent med tiden...:/

                            De trådlösa är antagligen snäppet dyrare dessutom...
                            snälla ta bort mitt konto....

                            Comment


                            • #15
                              Jag tror att det där med psi/bar löser sig hyffsat snabbt ändå, dykarklockan tittar du kanske inte på så ofta att du hinna vänja dig vid skalan, men i bilen så kollar man ju lite oftare.... Det är trots allt en vanesak. Men visst är det enklare att skaffa en i bar som man är van vid från början.
                              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                              Comment

                              Working...
                              X