Announcement

Collapse
No announcement yet.

bultar med flytande kona

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by 2fast4u
    NEJ!
    ehm? här är svaret jag fick:
    __________________________________________________ __
    Hej Glenn

    Vi har bara en bult med flytande kona
    och den är 29,5.

    Vad vi vet så finns det ingen längre bult
    på marknaden.

    Med vänlig hälsning / Best regards

    World Of Wheels AB

    Helen Hjelmstierna

    Tel: +46 (0)31 51 22 88
    Fax: +46 (0)31 51 22 89
    E-mail: hh@worldofwheels.se

    Website: www.worldofwheels.se

    WOW - World Of Wheels

    __________________________________________________ ___

    jag tar det som att det inte finns?
    " det finns bara ett sätt att födas, men tusen sätt att dö "

    Fiat Coupe 20vt

    Comment


    • #17
      Hjulbultarna bör inte ha ett ingrepp som är kortare än 0.8-1 diameter, eller i detta fall ca 10 - 12mm. Kortare ingrepp så riskerar du att tappa bultarna, speciellt om det är en effektstark bil som utsätts för "entusiastisk körning".

      Alternativ kan vara att låta ngn svarva upp ett par konor att använda med vanliga skruv M12x1.25 hållfklass 10.9 eller bättre. Då har du inte problem att hitta tillräcklig längd i alla fall.

      Har sett en del rekommendationer om att skruven ska ha minst tre gängvarvs ingrepp, men det är alldeles för lite. Kan funka på lätt/motorsvag/fiskörd bil. Se till att du har skruv av tillräcklig längd. Gör inga kompromisser på den typen av säkerhetsdetaljer.

      Comment


      • #18
        Dessa kanske kan hjälpa dig....

        Kolla med Klangs Netto-Däck AB i Göteborg tel 031-700 88 99.
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #19
          Svårt fall...

          10mm spacers och flytande kona låter inte alls som en bra kombination. Speciellt inte om dina spacers saknar korrekt centrering både mot navet och fälgen samt att samtliga anliggningsytor hålls kliniskt rena. I annat fall kommer du att få svåra problem med vibrationer då det inte finns någon fast geometri som centrerar dina fälgar. Dessutom belastas skruvarna helt felaktigt och riskerar att böjas och gå av vid kraftigare belastning (gupp och hårda starter/inbromsningar).

          Det enda alternativ jag kan komma på om du nu måste få ut fälgarna en bit är att du går upp några millimeter i tjocklek på dina spacers (om det går) så att du kan använda dig av spacertypen som skruvas fast i navet med specialskruvar med nedsänkta låga skallar och sedan drar fast fälgen i spacern med normallånga skruvar. Dessa spacers brukar vara från 20mm tjocka och har upphöjd kant för korrekt centrering.
          Lancia Delta HF Integrale Evoluzione II -94 Blu Lord

          Comment

          Working...
          X