Announcement

Collapse
No announcement yet.

Få loss Oljefilter 20V?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Få loss Oljefilter 20V?

    Vad använder ni er av för nyckel för att få loss oljefiltret på en 20V ?

    Mvh/Emil

    Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

  • #2
    funkar inte med ett vanligt oljefilterverktyg då??
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

    Comment


    • #3
      På Biltema finns ett verktyg med 3 klor som klämmer åt när man vrider. Funkar om man måttar in klorna mot yttre delen på filtret där den inte är helt rund.
      Sen åker du till Mekonomen o köper nytt filter (INTE Fiat original), det är mycket lätthanterligare (längre).
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Jag köpte ett oljefilter på Mekonomen och fick ett amerikanskt filter "Purolator". Hmm detta måste väl vara fel sa jag, men de försäkrade att det motsvarade ett Mahle filter. Det såg okej ut i alla fall så jag åkte till verkstan och hällde i fem liter Castrol TWS 10W/60 och monterade det nya filtret. När vi skulle dra filtret ett extra halvt varv med oljefilterverktyget (som "gör det själv guiden" rekommenderar) så visade det sig att inget verktyg på marknaden passar till Purolator. Det gick alltså bara att dra det för hand, vilket i och för sig duger bra på alla vanliga bilar. Jag kollade noga efter läckage när jag åkte från verkstan och dagen efter i garaget. Allt såg bra ut så jag åkte iväg utan att kolla mera. När jag kommer hem efter ca fem mil så ser jag ett 400 meter långt oljespår som slutar vid mitt garage :'( Det läckte alltså friskt vid filtret med kall motor, men när den blev varm så försvann läckaget som tur var Ca en liter hann rinna ut. Åkte tillbaka till verkstan och satte dit ett europeiskt filter istället. Det gick bra att dra med verktyget. Varning för Purolator alltså och dra alltid filtret ett halvt varv med verktyg!
        Såld:Coupé 20 VT Limited Edition Nr 739 Grigio Vinci Metallizzato
        Lancia Thema Executive 3.0 CRD
        Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM QV Line
        Ducati Multistrada 1000 DS

        Comment


        • #5
          Det var märkligt.. Purolator har jag aldrig hört talas om, har bara fått Mahle på Mekonomen.
          Sen har jag aldrig varit med om att det behövts VERKTYG för att montera ett filter.. Det gör bara att det kan bli omöjligt att få loss.

          Du glömde inte nån av dessa punkter?

          1. gör ordentligt rent anläggningsytorna
          2. ett par droppar olja att smeta ut runt filtrets packning
          3. fyll filtret med så mkt olja det går
          4. skruva åt hårt, för hand.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Jag körde enligt "gör det själv guiden" på det engelska forumet http://www.fccuk.org/ubbthreads/show...gonew=1#UNREAD
            och där står det att man skall dra ett halvt varv extra eftersom coupén är känd för att läcka runt oljefiltret.
            Såld:Coupé 20 VT Limited Edition Nr 739 Grigio Vinci Metallizzato
            Lancia Thema Executive 3.0 CRD
            Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM QV Line
            Ducati Multistrada 1000 DS

            Comment

            Working...
            X