If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
På Biltema finns ett verktyg med 3 klor som klämmer åt när man vrider. Funkar om man måttar in klorna mot yttre delen på filtret där den inte är helt rund.
Sen åker du till Mekonomen o köper nytt filter (INTE Fiat original), det är mycket lätthanterligare (längre).
Jag köpte ett oljefilter på Mekonomen och fick ett amerikanskt filter "Purolator". Hmm detta måste väl vara fel sa jag, men de försäkrade att det motsvarade ett Mahle filter. Det såg okej ut i alla fall så jag åkte till verkstan och hällde i fem liter Castrol TWS 10W/60 och monterade det nya filtret. När vi skulle dra filtret ett extra halvt varv med oljefilterverktyget (som "gör det själv guiden" rekommenderar) så visade det sig att inget verktyg på marknaden passar till Purolator. Det gick alltså bara att dra det för hand, vilket i och för sig duger bra på alla vanliga bilar. Jag kollade noga efter läckage när jag åkte från verkstan och dagen efter i garaget. Allt såg bra ut så jag åkte iväg utan att kolla mera. När jag kommer hem efter ca fem mil så ser jag ett 400 meter långt oljespår som slutar vid mitt garage :'( Det läckte alltså friskt vid filtret med kall motor, men när den blev varm så försvann läckaget som tur var Ca en liter hann rinna ut. Åkte tillbaka till verkstan och satte dit ett europeiskt filter istället. Det gick bra att dra med verktyget. Varning för Purolator alltså och dra alltid filtret ett halvt varv med verktyg!
Det var märkligt.. Purolator har jag aldrig hört talas om, har bara fått Mahle på Mekonomen.
Sen har jag aldrig varit med om att det behövts VERKTYG för att montera ett filter.. Det gör bara att det kan bli omöjligt att få loss.
Du glömde inte nån av dessa punkter?
1. gör ordentligt rent anläggningsytorna
2. ett par droppar olja att smeta ut runt filtrets packning
3. fyll filtret med så mkt olja det går
4. skruva åt hårt, för hand.
Jag körde enligt "gör det själv guiden" på det engelska forumet http://www.fccuk.org/ubbthreads/show...gonew=1#UNREAD
och där står det att man skall dra ett halvt varv extra eftersom coupén är känd för att läcka runt oljefiltret.
Comment