Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diagnosprogram

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Håller också på att löda ihop en på den lilla lediga tid man har på jobbet...

    alx, följde du ritningen slaviskt? (Kan inte namn på alla delarna men...) Den stora grejen uppe i hörnet (den för att minska störningarna) känns lite onödig, finns ju betydligt smidigare (och mindre) komponenter att använda istället.
    Samt hur har du löst det i andra änden, den mot motorn? Med K-line signal och +12V?

    Panda 169

    Comment


    • #17
      alx, hur går det med lödningen och testningen på din bil?
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #18
        sakta...
        Har lött ihop kretskortet, nästa steg är test av alla kopplingar (känns ganska viktigt...) och sen inkoppling i bilen.
        Kanske imorgon?
        (tidsoptimist...)
        Jim: Jag tänkte sätta lilla burken som jag löder ihop nånstans under handsfacket och ta +12V därifrån.
        Sen framme vid diagnoskontakten (i motorrummet) tänkte jag bara sticka in 2 lämpligt tjocka stift och testa.
        Får leta fram
        käck kontakt senare.
        Sen när jag ser att det funkar kan jag posta min komponentlista som hjälp till andra.
        Coupé 20VT LE -99 Svart
        Camaro V8 1LE -14 Röd
        Huracan V10 610-4 -14 Grå
        Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

        Comment


        • #19
          Min är numera också klar.. Om än inte speciellt vacker, men den verkar fungera så långt. Har dock ej kopplat in den i bilen ännu, har lite kabelarbete kvar.
          Ska ta 12V någonstans, samt lösa "problemet" med diag. kontakten i motorrummet. Tittade lite på den igårkväll, men själva kontakten ser mycket märklig ut. Vilket hål i kontakten går till vilken kabel (GND & K)?

          Panda 169

          Comment


          • #20
            Mycket intressant... dokumentera lite med bilder om ni har tillgång till digital kamera!
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #21
              Hann inte koppla in den förra helgen, har varit bortrest hela veckan...
              Jo, jag tänkte "pipa" ledningen mellan kontakten i motorrummet och kontakten in i ECUn.

              "Kommunikationslinan ska gå
              till pinne 55 på ECUn."

              Om inte du hinner lösa det innan Jim...
              Coupé 20VT LE -99 Svart
              Camaro V8 1LE -14 Röd
              Huracan V10 610-4 -14 Grå
              Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

              Comment


              • #22
                Testade lite idag, samt åkte på ett problem. Fixade kopplingen till ECUn med modifierade rundstift.
                Men efter lite snack med han som skrivit programvara verkar min gamla laptop vara för långsam.. Jag blir ansluten men frånkopplad lika fort. Får se hur det går, annars får det vänta tills nästa vecka.

                Panda 169

                Comment


                • #23
                  Liten uppdatering för de som är intresserade.
                  Interfacet, från coupediagnostics.co.uk, fungerar utmärkt. Även om jag har omdesignat det lite...
                  Men, programvaran är inte direkt optimal och kräver en snabbare laptop än vad jag har.
                  Har man dock en någorlunda modern PC så går det bra, bara min som är lastgammal. Rekommendationen ser ut att ligga på minst en P3 800MHz, min maskin kör på en Duron 700MHz, vilket uppenbarligen inte är snabbt nog.
                  Ev. kan man kanske komma undan detta genom att köra det i *NIX miljö. Applikationen är skriven i Java, så det bör gå att porta utan problem. Dock inget jag kikat vidare på.

                  Panda 169

                  Comment

                  Working...
                  X